آمریکا قصد انجام یک آزمایش اتمی را دارد

کدخبر: 2354354

بنا به اعلام منابع دولتی در واشنگتن، مقامات ارشد دولت آمریکا در حال بررسی انجام یک آزمایش اتمی در این کشور هستند.

دولت آمریکا پس از نزدیک به دو دهه توقف آزمایش‌های اتمی، انجام اولین آزمایش هسته‌ای در این کشور را در دست بررسی دارد.

یک مقام ارشد فعلی و دو مقام سابق دولتی آگاه به جزئیات مذاکرات مقامات آمریکا به روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند جمعه گذشته مقامات ارشد نهاد‌های امنیت ملی آمریکا مذاکراتی را در این خصوص صورت داده اند. گفتگو‌ها در خصوص انجام یک آزمایش اتمی در پی به اتهام زنی به روسیه و چین درباره انجام چنین آزمایش‌هایی صورت گرفت، هرچند هیچ مدرکی در اثبات این ادعا‌ها ارائه نشده است.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا به واشنگتن پست گفت: به روسیه و چین، دشمنان آمریکا، ثابت می‌کنیم که واشنگتن می‌تواند یک آزمایش اتمی سریع را انجام دهد و بدین ترتیب واشنگتن می‌تواند از این آزمایش اتمی به عنوان ابزاری برای دستیابی به توافقی اتمی سه جانبه با این کشور‌ها استفاده کند.

بنا به اعلام منابع آگاه، جلسه هفته گذشته مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا در خصوص برگزاری آزمایش اتمی بدون نتیجه پایان یافت. هرچند گفته می‌شود این مذاکرات ادامه دارد و اختلاف نظر جدی در میان مقامات آمریکایی بر سر این مسئله فاحش بود.

نگرانی‌های جهانی در خصوص پیامد‌های دست کم بهداشتی و محیطی انجام آزمایش اتمی، منجر به امضای پیمان منع جامع آزمایش اتمی از سوی ۱۸۴ کشور دنیا شد، اما آمریکا تاکنون از پیوستن به این پیمان خودداری کرده است. آمریکا به رغم امتناع از پیوستن به این پیمان، روسیه و چین را به انجام آزمایش‌های اتمی متهم می‌کند. اتهاماتی که تماما از سوی پکن و مسکو تکذیب شده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۲ تاکنون آزمایش اتمی انجام نداده است. کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا تاکنون به درخواست هیل برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده اند.

پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی «دیلی میل» پیشتر در گزارشی فاش کرد: از دهه ۵۰ میلادی، دولت آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌های جنگ سرد، شروع به انجام صد‌ها آزمایش اتمی در یک مکان دورافتاده در نوادا کرد تا قابلیت‌های هسته‌ای خود را تقویت کند. با این حال، تشعشعات هسته‌ای آزمایش‌های بی‌پروایانه قبل از سال ۱۹۶۳ پیامد‌های وخیم و ناخواسته‌ای داشته است و تحقیقات جدید فاش می‌کند این آزمایش‌ها احتمالا از آن چه که گمان می‌رفت، بسیار شدیدتر بوده است.

پس از سال ۱۹۶۳، آزمایش‌های هسته‌ای در آمریکا به زیرزمین انتقال یافت، ولی تا آن زمان، ۱۰۰ آزمایش جوی در نوادا انجام شده بود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: