گزارش وال‌استریت ژورنال از یک پرواز خیانت‌آمیز

کدخبر: 2354291

روزنامه وال‎استریت ژورنال در گزارشی نوشت که پرواز مستقیم هواپیمای متعلق به خطوط "الاتحاد" امارات از ابوظبی به «اسرائیل» به معنای گذاشتن سنگ بنای روابط میان طرفین نیست که روابط دیپلماتیک با هم ندارند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود به قلم "دیون نسنباوم"، نوشت پرواز شماره "9607"، که حامل 14 تن کمک‎های پزشکی برای فلسطینی‎ها برای مقابله با ویروس همه‎گیر کرونا بوده، روز سه‎شنبه در فرودگاه "بن گوریون" در نزدیکی تل‎آویو فرود آمد.

این روزنامه خاطرنشان کرد، امارات و اسرائیل طی سال‎های گذشته روابطی عمیق برقرار کرده‎اند؛ به رغم این‎که این کشور عربی مشروعیت اسرائیل را رسما نپذیرفته است.

وال‎استریت ژورنال افزود، مسئولان اسرائیلی و اماراتی از فرصت‎های جدیدی که ویروس کرونا مقابل تل‎آویو برای تحکیم روابطش با کشورهای عربی مجاور ایجاد کرده است، سخن می‎گویند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، اسرائیل طی سال‎های گذشته در تلاش‎هایش برای ایجاد روابط با کشورهای عربی، که درخصوص قضیه فلسطین محتاط‎تر هستند تا احساسات ملت‎شان را تحریک نکنند، منفعل‎تر بوده است.

ایالات متحده همپیمانانش در منطقه خاورمیانه را به تماس و رابطه جهت رویارویی با دشمنی مشترک به نام ایران تشویق می‎کند.

"دنی دانون" سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: "برای نخستین بار هواپیمای تجاری متعلق به خطوط هوایی الاتحاد امارات در فرودگاه بن گوریون اسرائیل فرود آمد!"، وی افزود: "امیدواریم شاهد پروازهای مسافربری نیز باشیم و طی سفرم متوجه شدم که امارات مکانی دلربا است و مشتاقانه منتظر ادامه روند بهبود روابط میان طرفین هستیم."

"لانا زکی" سفیر امارات در سازمان ملل متحد نیز تلاش کرد این پرواز را در چارچوب تلاش‎ها برای مهار کرونا عنوان کند. او گفت: "این بحرانی بین‎المللی است و نیاز به واکنشی بین‎المللی دارد."

وی افزود، امارات از یونسکو به دلیل تسهیل کردن بستر حمایت امارات از ملت فلسطین و نیز از تلاش‎های بی‎وقفه سازمان ملل برای هماهنگی و مساعدت در زمینه مبارزه علیه کرونا تشکر می‎کند.

در حالی‎‏که مقام‎های اسرائیلی به استقبال‎گویی از بهبود وعده داده شده در روابط دوجانبه و نیز با همسایگان عرب‎شان شتاب می‎کنند ولی مسئولان اماراتی در این‎باره محتاطانه عمل می‎کنند و هشدار می‎دهند که این گرمی روابط می‎تواند در صورت اقدام رژیم اشغالگر به اجرای طرح الحاق بخش‎هایی از کرانه باختری معلق شود.

"بنیامین نتانیاهو" نخست‎وزیر رژیم اشغالگر بر گسترش حاکمیت اسرائیل بر شهرک‎ها در منطقه اشغالی کرانه باختری تأکید کرده است؛ اقدامی که از دامنه حاکمیت تشکیلات خودگردان بر این منطقه می‎کاهد.

سخنگوی شرکت هواپیمایی الاتحاد اعلام کرده است که این هواپیما حامل هیچ مسافری به اسرائیل نبوده است. از جمله لوازم و کالاهایی که این هواپیما به تل‌آویو حمل کرده است می‌توان به وسائل ایمنی، لوازم پزشکی و از جمله 10 دستگاه تنفسی برای مقابله با "کووید- 19" اشاره کرد.

مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن از اعلام موضع درباره ارسال و تحویل این لوزام خودداری ورزیده‌اند. از سوی دیگر، مسئولان امور درمان و پزشکی در نوار غزه نیز نسبت به ارسال چنین محموله‌ای از ابوظبی به تل‌‌آویو، ابراز بی اطلاعی کرده‌اند.

در سال 2018 نیز برای نخستین بار، عربستان آسمان کشور خود را بر روی پرواز تجاری بین هند و اسرائیل باز کرد. از آن هنگام شرکت هواپیمایی "ایر ایندیا" با پرواز در آسمان عربستان، به انتقال کالا و مسافر بین دهلی‌نو و تل‌آویو می‌پردازد.

«حبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: