چین؛ «پمپئو» را تهدید کرد

کدخبر: 2354236

دولت چین نقش وزیر خارجه آمریکا در رابطه دو کشور را «مخرب» عنوان کرد و گفت که حمایت واشنگتن از جدایی‌طلبی تایوان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

«تسای اینگ ونگ» رئیس اجرایی تایوان، امروز چهارشنبه مراسم تحلیف دومین دور از زمامداری خود را با زیر سوال بردن اصل «چین واحد» آغاز کرد و مدعی شد نمی‌تواند پیشنهاد پکن مبنی بر خودمختاری تحت سیستم «یک کشور، ۲ نظام حکومتی» را بپذیرد.

چین هم که حفظ تمامیت ارضی را خط قرمز خود می‌داند؛ در پاسخ گفت: اتحاد امری اجتناب‌ناپذیر است و پکن استقلال تایوان را برنمی‌تابد.

همزمان، چین از اقدام مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که برای تسای اینگ ونگ پیام تبریک فرستاده بود، برآشفت.

در همین راستا، وزارت خارجه چین هشدار داد اقدام پمپئو شدیداً به صلح و ثبات تنگه تایوان و همچنین رابطه پکن- واشنگتن آسیب رسانده است.

این وزارتخانه افزود: چین بر حسب ضرورت، اقدامات متقابلی را اتخاذ خواهد کرد و آمریکا نیز باید عواقب کار خود را بچشد.

به گزارش مهر، ظرف یک هفته گذشته، این دومین اقدام مداخله‌جویانه پمپئو برای زیر سوال بردن اصل چین واحد بود که طبق آن سایر کشورها باید حق حاکمیت دولت مرکزی پکن بر مناطق تابعه تایوان، هنگ کنگ و ماکائو را به رسمیت بشناسند.

پیشتر، پمپئو با زیر سوال بردن رفتار چین در برخورد با مطبوعات آمریکایی مستقر در هنگ کنگ، مدعی تغییر نگرش واشنگتن نسبت به وضعیت حکومتی این منطقه شده بود.

تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ زمامدار فعلی کاخ سفید، هیچیک از روسای جمهور سابق آمریکا به رغم انتقادهای گاه و بیگاه از عملکرد پکن، عملاً اصل چین واحد را نقض نکردند اما اخیراً شاهد اقداماتی از سوی واشنگتن بوده‌ایم که با این اصل در تعارض است.

از آغاز بحران کرونا، آمریکا می‌کوشد در سایه اتهامات مطرح شده علیه چین، رویکرد خصمانه خود در قبال منطقه ایندوپاسیفیک را که مبتنی بر رقابت ویژه با چین است پیش ببرد. در این میان، تلاش برای تضعیف چین از راه حمایت از جریان‌های جدایی‌طلبانه رایج در این کشور، از جمله راهکارهای واشنگتن تلقی می‌شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: