وزیر بهداشت آمریکا، تلفات ناشی از کرونا بر گردن سازمان جهانی بهداشت است

کدخبر: 2354141

وزیر بهداشت آمریکا، دوشنبه در جریان نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت را مقصر تلفات کرونا در جهان دانست، این در حالی است که وی روز یکشنبه، بیماری‌های زمینه‌ای در آمریکا را باعث تلفات بالای کرونا دانسته بود.

«الکس ایزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، روز گذشته (دوشنبه) در نشست مجمع جهانی بهداشت که به صورت مجازی بر‌گزاری شد، سازمان جهانی بهداشت را به عدم شفافیت در ارائه اطلاعات مربوط شیوع ویروس کرونا متهم کرد و گفت سازمان جهانی بهداشت نتوانست مأموریت اصلی خود یعنی به اشتراک گذاری اطلاعات را در جریان شیوع بیماری کرونا انجام دهد.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، الکس ایزار در این نشست گفت: «ما باید در مورد دلیل اولیه گسترش ویروس کرونا، روراست باشیم. این سازمان (WHO) نتوانست اطلاعاتی که جهان نیاز داشت را به دست آورد و همین موضوع باعث بسیاری جان خود را از دست بدهند. این اتفاق نباید دیگر رخ دهد.»

اظهارات وی در این نشست مجازی در حالی مطرح شد که وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز یک‌شنبه گسترش بیماری‌های زمینه‌ای در آمریکا را باعث تلفات بالای کرونا در این کشور دانسته بود.

وی در مصاحبه خود روز یکشنبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان عنوان کرد: «ما عواملی در آمریکا داریم که می‌توانند به بیماری‌های دیگر تبدیل شوند، عواملی مانند، چاقی، دیابت و فشار خون، این حقیقت را نشان می‌دهند که ما خودمان را در خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر قرار داده‌ایم.»

ایزار در مصاحبه با مجری شبکه سی‌ان‌ان روز یکشنبه گفت، دلیل این که تلفات ناشی از کرونا در آمریکا بیشتر بوده این است که درصد بالای بیماری‌های دیگر در میان مردم آمریکا، آنها را در خطر ابتلا به دیگر بیماری‌ها مانند بیماری کرونا قرار می‌دهد.

تاکنون از میان 1 میلیون 550 هزار و 294 مورد مبتلا به بیماری کرونا در آمریکا، بیش از 91 هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

ایزار در ادامه صحبت‌های انتقادی خود در نشست مجازی روز دوشنبه به اقدامات آمریکا در زمینه گسترش بیماری کرونا اشاره کرد و گفت اقداماتی که آمریکا انجام داده به همراه اطلاعاتی که در مورد این اقدامات به صورت شفاف ارائه کرده برای مردم جهان سود‌مند خواهد بود. وی همچنین گفت که عملیات‌های سازمان جهانی بهداشت نیز باید شفاف باشد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته در صفحه توئیتر خود عکسی از نامه ارسالی خودش به «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد و بار دیگر به این سازمان تاخت.

دونالد ترامپ همچنین روز دوشنبه تهدید کرد که اگر سازمان جهانی بهداشت در بازه زمانی 30 روزه متعهد به انجام اصلاحات نشود، آمریکا برای همیشه بودجه خود برای این سازمان را قطع و در عضویت خود در این نهاد نیز بازنگری خواهد کرد. بر اساس گزارش مجله «فوربز»، آمریکا در سال 2019، 400 میلیون دلار به بودجه سازمان جهانی بهداشت کمک کرد.

اظهارات این مقامات آمریکایی در حالی مطرح شده‌اند که برخی رسانه‌ها در آمریکا همچنان به عملکرد دولت ترامپ و نحوه پاسخگویی وی به این بیماری انتقاد دارند. سی‌ان‌ان در گزارشی هفته گذشته نوشت با وجود اینکه شمار تلفات در آمریکا روزانه افزایش می‌یابد و در آینده نیز می‌تواند بیشتر شود، اما ترامپ همچنان به انتخابات در ماه نوامبر (آبان ماه) تمرکز دارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: