بورل از توافق سیاسی افغانستان استقبال کرد

کدخبر: 2354039

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از توافق سیاسی افغانستان، خواستار آماده شدن «عبدالله» و «غنی» برای فرایند صلح در این کشور شد.

«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق سیاسی روز گذشته (یکشنبه) «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» استقبال کرد.

بورل در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، نوشت: «امضای این توافقنامه (تقسیم قدرت)...گام مهمی است. افغانستان متحد قدرتمند‌تر از افغانستان مجزا است».

وی سپس بر لزوم مقابله دولت افغانستان با ویروس «کووید-19» تأکید کرد و گفت: «ضروری است که در حال حاضر به بحران کووید-19 و نیازهای جدی و ضروری مردم افغان رسیدگی شود و برای مذاکرات صلح آماده شوید».

سرانجام پس از سه ماه کشمکش سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، این دو روز یک‌شنبه توافق سیاسی امضا کردند.

این توافق سیاسی، پس از آن امضا شد که هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله در انتخابات جنجالی سال گذشته خود را برنده اعلام کردند و مراسم‌های تحلیف را به‌جا آوردند.

براساس این توافقنامه، عبدالله عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه‌ ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیمش در کابینه مشارکت خواهند داشت.

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز روز گذشته در پیامی توییتری اعلام کرد که واشنگتن آمادگی دارد تا با دولت جدید افغانستان در خصوص فرایند صلح وارد همکاری شود.

وی در این پیام نوشت: «دکتر عبدالله باید با سرعت و فوریت کامل پیش برود و صادقانه از این بابت مورد حمایت دولت فعلی افغانستان قرار گیرد».

وی ادامه داد که انتظار می‌رود فرایند صلح بر اساس اجرای به موقع تعهدات پیشین باشد و به غنی و عبدالله در خصوص تکرار «اشتباهات مدیریتی دولت پیشین وحدت ملی افغانستان» هشدار داد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: