جزئیات تولید ۲ واکسن کرونا در کشور

کدخبر: 2354016

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از انعقاد قرارداد با شرکتهای دانش بنیان برای تولید واکسن های مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: این قراردادها یک ساله هستند و در این مدت زمانی به تولید می رسند.

دکتر مصطفی قانعی اظهار کرد: در ابتدای امسال ۱۰قرارداد توسعه دانش فنی و تولید واکسن در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی توسط شرکتهای دانش بنیان منعقد شده که انجام این قراردادها تا یکسال آتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این واکسن ها در حوزه دام، طیور، آبزیان هستند، بیان کرد: در حوزه بیماریهای دام تولید ۲ واکسن، در حوزه بیماریهای طیور ۴ واکسن و در حوزه آبزیان ۴ واکسن به عهده شرکتهای دانش بنیان است که در این راستا قراردادهایی یک ساله منعقد شده است.

تولید ۲ واکسن در حوزه دام

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به واکسنهای بخش دام گفت: واکسن های «اکتیمای مسری» و «بروسلوز» جزء واکسن هایی هستند که قرار است توسط شرکتهای دانش بنیان طی یک سال آتی به تولید برسد. با توجه به وارداتی بودن صد در صدی واکسن «اکتیما» در حوزه دام، می توان انتظار داشت که کشور در این زمینه برای بار نخست به تولید داخل دست یابد. از سوی دیگر واکسن «بروسلوز» نیز در کنار واکسن تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می تواند کشور را از واردات آن بی نیاز کند.

تولید ۴ واکسن در بخش طیور

قانعی با اشاره به واکسن های طیور گفت: همچنین قراردادهایی در فروردین و اردیبهشت ماه با شرکتهای دانش بنیان برای تولید ۴ واکسن در حوزه طیور منعقد شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: واکسن «مارک»، واکسن سه گانه (نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم مرغ)، واکسن سه گانه (آنفولانزا، گامبورو، نیوکاسل) و واکسن «کوریزا» از جمله واکسنهایی هستند که قرار است طی یک سال آینده به تولید رسیده و در مواردی ظرفیت تولید موجود ارتقا یابد.

وی افزود: واکسن مارک و کوریزا کاملا وارداتی هستند اما واکسن های سه گانه تولید داخل دارند و علاوه بر آن واردات نیز صورت می گیرد که هدف ارتقای میزان تولید داخل در این موارد و محدود کردن واردات است.

انعقاد قرارداد تولید ۴ واکسن در حوزه آبزیان

وی در خصوص واکسن های آبزیان گفت: «استرپتو کوکوزیس/لاکتو کوکوزیس» ،«یرسینیوز »، «آئروموناس» و «واکسن خونریزی دهنده ویروسی» از جمله واکسن هایی هستند که قرار است در بخش آبزیان به تولید برسد.

وی با بیان اینکه استفاده از واکسن های آبزیان تاکنون درکشور به صورت محدود بوده و بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده می شده تاکید کرد: واکسن های آبزیان با تایید سازمان شیلات و دامپزشکی به تولید خواهند رسید. تولید واکسن در بخش آبزیان می تواند جایگزینی بسیار مناسب برای آنتی بیوتیک ها باشد.

انعقاد قرارداد در حوزه تحقیق، توسعه دانش فنی و تولید واکسن در حوزه کرونا

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: در ارتباط با واکسن کرونا نیز ۲ قرارداد منعقد شده است؛ این واکسنها برپایهmRNA و بیان پروتئینهای سطحی ویروس هستند که با رویکرد محققان در سطح جهان نیز مطابقت دارند.

وی با بیان اینکه پروپوزال های پژوهشی متعددی به ستاد توسعه زیست فناوری ارسال شده، بیان کرد: این پروژه ها در حوزه تحقیق و توسعه دانش فنی واکسن کرونا هستند و در صورت نتیجه مثبت مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

تولید واکسن ها بر اساس نیازسنجی

قانعی با تاکید بر اینکه تولید واکسنهایی که قرارداد آنها با شرکتهای دانش بنیان منعقد شده است بر اساس نیاز سنجی از سازمان دامپزشکی کشور بوده و جزء اولویت های واکسن به شمار می رود، بیان کرد: این موضوع با توانایی شرکتهای دانش بنیان مطابقت داده شده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: