مراقبت اعمالتان بعد از لیالی قدر باشید

کدخبر: 2353977

آیت الله جاودان درشب بیست وسوم ماه رمضان گفت: شب های قدر که تمام می شود باید مواظب باشید که این شب بیداری، دعا، مناجات و این العفوها و بک یا الله که در این شبهای قدر گفته اید را به بادندهید.

آیت الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق، بامداد امروز یکشنبه در آخرین مراسم شب‌های قدر که درمجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران برگزار شد، با اشاره به شب‌های سه گانه قدر گفت: شب‌های سه گانه قدر در شب‌های نوزده، بیست و یکم و بیست و سوم است که استادمان مرحوم آیت الله حق شناس به نقل روایتی درباره شب نوزدهم می‌گفتند: شب نوزدهم ماه رمضان از لیالی قدر، شب سرنوشت است که سرنوشت شما در سال آینده در این شب نوشته می‌شود که در سال آینده چه اتفاقی برای شما می‌افتد.

وی ادامه داد: شب بیست و یکم از لیالی قدر، شبی است که این تقدیرات شما در سال آینده در اثر رفتار و اعمال شما کم و زیاد می‌شود. اگر در این شب‌ها با ناله و گریه توبه نمودید، این العفوهای شما اثر می‌کند و اگر تقدیر بدی در پرونده شما مقدر شده بود، آن تقدیر عوض می‌شود. مثلاً اگر قرار بوده در سال آینده سه بار بیمار شوید، یک بار می‌شود.

شب بیست و سوم، شب امامت است‌

آیت الله جاودان شب بیست و سوم ماه رمضان را از مهمترین شب‌های لیالی قدر دانست و بیان کرد: اما شب بیست و سوم که مهمترین شب از لیالی قدر است، در این شب تمام مقدرات یک سال نهایی و مهر و امضا می‌شود و تمام سرنوشت سال آینده شما در این شب انجام می‌شود و تمام مقدورات همه انسان‌ها و افراد روی بشر که اکنون بیش از هفتاد میلیارد انسان هست، همه به خدمت حضرت ولی عصر ( عج ) می‌رسد که آنها را مهر و امضا کنند.

این استاد اخلاق اظهار کرد: تمام ذره ذره اتفاقاتی که در سال آینده برای تک تک بشر پیش می‌آید همه آنها خدمت امام زمان ( عج ) عرضه می‌شود و امضا کننده نهایی همه انسان‌ها حضرت هستند. امشب باید به محضر ایشان عرض کنیم که امام زمان ( عج ) ما چیزی در دست نداریم که به درگاه شما بیاوریم و قابل ارزیدن در درگاه شما باشد، پس با دستی خالی آمده ایم هر کاری می‌کنید به کرم و رحمت خودتان در حق ما انجام دهید.

وی ادامه داد: بنابراین امشب ما از محضر شما درخواست کرم داریم و در این بین هم هزاران نوع حاجت داریم که اولین حاجت ما در طول سال آینده درخواست عافیت برای خودمان، شهر و کشورمان و از همه مهمتر برای رهبرمان است که امشب از شما عافیت کامل از کرم و رحمت شما درخواست می‌کنیم. چیزی هم نیاورده ایم و دستمان هم خالی است. امشب شب امامت است و امامت امشب تجلی می‌کند و سرنوشت همه خلق خدا به وسیله امام زمان ( عج ) امضا می‌شود.

آیه‌ای که آیت الله حق شناس زیاد می‌خواندند و متذکر می‌شدند

آیت الله جاودان با تذکر اینکه عبادات شب‌های قدر خود را حفظ کنید، گفت: آیت الله حق شناس (ره) آیه‌ای از قرآن را مکرر می‌خواندند و آن را به ما تذکر می‌دادند. این آیه مربوط به زنی در عرب است، که ثروتمند بود و مجموعه کنیزانی داشت که از صبح زود مشغول بافتن پارچه می‌شدند و خیلی هم این پارچه‌ها را با استحکام و دقت می‌بافتند، ولی هنگام غروب این زن دستور می‌داد که هر چه بافته‌اند را باز کنند و همه‌ی آنچه از صبح بافته بودند را باز می‌کردند.

وی ادامه داد: این آیه درباره چنین شخصی است که قرآن این جریان را برای ما متذکر می‌شود و می‌فرماید: «وَلَا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکَاثًا تَتَّخِذُونَ أَیمَانَکُمْ دَخَلًا بَینَکُمْ أَنْ تَکُونَ أُمَّهٌ هِی أَرْبَیٰ مِنْ أُمَّهٍ ۚ إِنَّمَا یبْلُوکُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَیبَینَنَّ لَکُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ مَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ». و مانند آن زنی که رشته خود را پس از محکم بافتن یکی یکی از هم می‌گسست مباشید که سوگندهای خود را میان خویش وسیله فریب و تقلب سازید به خیال اینکه گروهی از گروه دیگر در داشتن امکانات افزونترند جز این نیست که خدا شما را بدین وسیله می‌آزماید و روز قیامت در آنچه اختلاف می‌کردید قطعاً برای شما توضیح خواهد داد.(آیه ۹۲ سوره نحل ).

اینقدر این زندگی‌های خود را گسترش ندهید و بزرگ نکنید

این استاد اخلاق افزود: اما از فردا صبح که شب‌های قدر هم تمام می‌شود باید مواظب باشید که این شب بیداری و دعا و مناجات و این العفوها و بک یا الله که در این شبهای قدر گفته اید را به باد ندهید. پس همچون آن زنی که در قرآن آمده از صبح با کنیزانش پارچه می‌بافتند و غروب هم هرچه بافته بودند را باز می‌کردند، شما هم اینجور نباشید و هر چه در این شب‌ها به دست آوردید را به باد ندهید.

وی ادامه داد: ای جوان و نوجوانی که امشب از مجلس نورانی به منازل خود می روید ، مراقب باشید که اگر فردا صبح روز بعد از شب‌های قدر در منزل یک موقع پدر و مادر به شما حرفی زد، شما یک موقع با آنها تندی نکنید و جواب آنها را ندهید که هر چه در این شب‌های قدر زحمت کشیدید، همه به باد رفته است.

این استاد اخلاق اظهار کرد: مواظب باشید که این اعمال را حفظ کنید تا برایتان بماند. اگر از فردا غیبت کردید و یا غیبت شنیدید، و یا بدتر به کسی تهمت زدید و کسی را تخریب کردید، این اعمال شما و شب‌های قدر شما از بین رفته است.

وی افزود: متأسفانه الان در محل کار و برخی ادارات تا یکی از همکاران شما ارتقا پیدا می‌کند و پست بالاتری می‌رود، دیگر همکاران چشم دیدن این ترفیع همکار خود را ندارند و شروع به تخریب، تهمت و غیبت می‌کنند. مراقب باشید شما که در شب‌های قدر به مناجات و توبه این شب‌ها را گذراندید از این قبیل افراد نباشید.

این شاگرد برجسته مرحوم آیت الله حق شناس با تذکر پرهیز از رفیق بازی گفت: نکته دیگر اینکه اینقدر این زندگی‌های خود را گسترش ندهید و بزرگ نکنید، برخی دنبال رفیق بازی هستند و صد تا رفیق دارند که هیچکدام رفیق آخرتی و بدرد بخور نیست و فقط دور خودش را شلوغ کرده است و این رفیقان دور شیرینی او را از یاد خدا و آخرت دور می‌کنند. یا برخی از هر جا رستوران و غذاخوری و دکه‌ای غذا می‌گیرند و می‌خورند، در صورتی که نمی‌توان با هر کس رفیق شد و نمی‌توان از هر جا غذا گرفت و خورد. اینها اثرات بدی روی روح شما خواهد گذاشت.

یادی از شهدای هفتم تیر

آیت الله جاودان در ادامه با اشاره به شهادت مظلومانه شهدای هفتم تیر در این مکان اظهار کرد: این لیالی سه گانه شب‌ها قدر را در این مجتمع هفتم تیر دور هم جمع شدیم و احیا نمودیم که جا دارد یادی هم از این شهدای عزیز که در این مکان به شهادت رسیدند، بنماییم. شهدایی که در این محل شهید شدند مظلومانه به دست بدترین افراد خبیث به شهادت رسیدند. یکی از این افراد که بعد از انفجار در زیر آوار مجروح شده بود، نقل کرد: لحظاتی قبل از انفجار رفیق کناری من به من گفت: من یک بوی عطر فوق العاده را استشمام می‌کنم، آیا شما هم این بو را استشمام می‌کنید؟ من گفتم: نه! بعد این دوستمان گفت: پس معلوم است من شهید می‌شوم و شما زنده می‌مانید. و همینطور هم شد و لحظاتی بعد انفجار بمب صورت گرفت و ۷۲ نفر در فاجعه هفتم تیر در این مکان به شهادت رسیدند و این فرد هم در زیر آوار زنده ماند.

وی ادامه داد: این شهدای بزرگوار به خاطر دین کشته شدند و آن دشمنانی هم که این بزرگواران را به شهادت رساندند به خاطر حکومت دینی که در این کشور ایجاد شده بود، این جنایت را کردند، هر چند شاید نواقصی در حکومت وجود داشته باشد، اما حکومت دینی است. در این شب قدر از خداوند درخواست می‌کنیم که این شهدای عزیز هفتم تیر را با امام حسین ( ع) محشور کند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: