اختلاف نظر اتحادیه اروپا درباره کرانه باختری

کدخبر: 2353942

وزیر خارجه لوکزامبورگ اعلام کرد، به رغم حمایت اکثریت مطلق اعضای اتحادیه اروپا از بیانیه پیشنهادی اتحادیه علیه اشغال کرانه باختری، اتریش و مجارستان از امضای آن امتناع کرده‌اند.

«جین آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ ضمن تاکید بر لزوم مخالفت اتحادیه اروپا با طرح اشغال کرانه باختری، از مخالفت دو کشور اتریش و مجارستان با طرح پیشنهادی برای هشدار دادن به تل‌آویو خبر داد.

خبرگزاری فرانسه خبر داد، اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای صدور هشدار به رژیم صهیونیستی درباره طرح اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری فلسطین است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا درباره طرح‌های کابینه جدید (نتانیاهو و بنی گانتز) رژیم صهیونیستی برای اشغال مناطق جدید در کرانه باختری نگران است و آن را نقض قوانین بین‌المللی و تضعیف کننده فرصت‌ها برای صلح با فلسطینیان می‌داند.

خبرگزاری فرانسه افزود: «اما بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره اقدام تنبیهی در برابر این طرح اسرائیل (برای اشغال کرانه باختری) توافقی وجود ندارد، طرحی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حامی آن است».

دولت آمریکا بعد از رونمایی کردن از «معامله قرن»، طرح سازش دونالد ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطینیان حمایت خود را از تحرکات تل‌آویو برای اشغال مناطق جدیدی از کرانه باختری اعلام کرد، اقدامی که به گفته فلسطینیان در راستای اجرای معامله قرن است.

«جین آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ در اظهاراتی اعلام کرد، او روز جمعه (هفته گذشته) از طریق ویدئو کنفرانس با همتایان خود در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره یک بیانیه مشترک در قبال طرح اشغال کرانه باختری صحبت کرد.

آسلبورن گفت: «روز جمعه تعداد بسیار زیادی از کشورها (اعضای اتحادیه اروپا) از متن پیش‌نویسی که من و سیمون کووِنی همتای ایرلندی من آن را تهیه کردیم، حمایت کردند متنی که ما در آن درباره الحاق (کرانه باختری به اسرائیل) هشدار داده و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواندیم».

وزیر خارجه لوکزامبورگ خبر داد، اتریش و مجارستان از امضای این متن پیشنهادی امتناع کرده‌اند و با این اوصاف امکان صدور این متن به عنوان بیانیه مشترک همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وی ادامه داد: «البته این حقیقت که تعداد بسیار زیادی از کشورها (عضو اتحادیه اروپا) از این موضوع حمایت کردند، خود، موفقیت است».

آسلبورن البته توضیح داد: «ما به دنبال صحبت کردن درباره اعمال تحریم‌ها (علیه اسرائیل) نیستیم و داریم درباره ایجاد ممانعت صحبت می‌کنیم. متن (پیشنهادی لوکزامبورگ و ایرلند) تهاجمی نیست».

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه چهار صفحه‌ای پیشنهادی از تشکیل کابینه جدید در رژیم صهیونیستی استقبال و بر روابط نزدیک اتحادیه اروپا با این رژیم تاکید می‌شود اما هشدار می‌دهد که اشغال کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی است.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در توضیح این بیانیه و متن پیشنهادی گفت: «اتحادیه اروپا خواهان همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه است و حمایتش از راهکار دو دولتی به منظور حصول به یک صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را تکرار می‌کند. هیچ راه دیگری وجود ندارد و کسی یک راهکار موثر دیگری ارائه نداده است».

وی افزود: «اگر ما در اقناع اسرائیل به اجتناب از اجرای این طرحش (اشغال کرانه باختری) موفق نشویم، بخش سخت ماجرا تازه شروع خواهد شد».

پیش از این در خبرها آمده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های خود برای واکنش به تصمیم رژیم صهیونیستی در راستای توسعه اشغالگری در کرانه باختری است.

کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داده بود، اتحادیه اروپا روز دوشنبه (فردا) با صدور بیانیه‌ای درباره «الحاق» بخش‌های جدیدی از کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین هشدار خواهد داد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: