وزارت بهداشت: طرح ترافیک تا زمان کنترل کرونا اجرا نشود

کدخبر: 2353900

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: لغو طرح ترافیک در تهران و افزایش تردد خودروها در سال جاری تاثیری روی شاخص کیفیت هوا نداشته و پیشنهاد وزارت بهداشت این است که تا زمان کنترل کرونا یا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک اجرا نشود.

عباس شاهسونی درباره تاثیر لغو طرح ترافیک بر شاخص کیفیت هوا در سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزود: بر اساس آمارها از اول فروردین تا ۲۱ اردیبهشت، در سال ۹۸، تعداد ۳۱ روز هوای قابل قبول و در سال ۹۹، تعداد ۴۰ روز هوای قابل قبول داشتیم. همچنین در این بازه زمانی در سال ۹۸، تعداد ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال ۹۹، تعداد ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. در سال ۹۸ روز ناسالم نداشتیم و در سال ۹۹ فقط یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی ویروس کرونا در کشور شیوع دارد و از طرفی ظرفیت حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هم پاسخگوی مردم نیست و نمی‌توان موضوع فاصله گذاری فیزیکی را در این شرایط در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت کرد. در این وضعیت پیشنهاد وزارت بهداشت این است که طرح ترافیک اجرا نشود تا مردم از خودروهای شخصی استفاده کنند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اگر قرار باشد طرح ترافیک تهران دوباره اجرا شود و ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی هم افزایش یابد، همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده به هدر می‌رود و منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا خواهد شد.

شاهسونی بیان کرد: تا وقتی ویروس کرونا در کشور کنترل شود یا ظرفیت حمل و نقل عمومی در تهران بیشتر شود، طرح ترافیک نباید اجرا شود.

به گزارش ایرنا، با شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس میان شهروندان، اجرای طرح ترافیک پایتخت تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید اعلام کرد که اجرای این طرح در شرایط کرونایی لغو شده و در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

با این حال معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۱۰ اردیبهشت در این رابطه گفته بود که قرار است طرح ترافیک با انجام اصلاحاتی اجرایی شود.

این در شرایطی است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت، لغو طرح ترافیک پایتخت تاثیری در شاخص کیفیت هوای تهران نسبت به بازه زمانی سال گذشته نداشته است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره لزوم ادامه لغو طرح ترافیک تهران گفت: حمل و نقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: