مفتاح: اقدام جبهه پایداری دهن کجی به مردم است

پدرخوانده‌ها و ریاست بهارستان

کدخبر: 2353896

در حال حاضر که فراکسیون اکثریت شکل گرفته و بیش از دویست نماینده در آن عضویت دارند و ساوزکاری را طراحی کرده اند جریان پایداری با برگزاری جلسه ای که به گفته آقای الیاس نادران با مدیریت آقای محصولی اداره می شود به دنبال وفاق آن هم با جمع ده بیست نفری است واضح است که این رویکرد قابل پذیرش نیست. و جمع ده نفری نمی تواند برای جمع ۲۳۰ نفری تصمیم‌گیری کند.

نسیم آنلاین : در آستانه گشایش دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ، رایزنی ها برای انتخابات رئیس این دوره از مجلس وارد مسیر جدیدی شده است. این روند جدید با توییت علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و منتخب مردم تهران آغازشد. او سه شنبه شب گذشته در توییتی نوشت: «جلسه وفاق با حضور علی نیکزاد، شمس الدین حسینی، میرسلیم و جمعی ازمنتخبان مجلس برگزار شد.»

خضریان این جلسه را سازوکار وفاق و وحدت انقلابی نامیده بود که با واکنش الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم مواجه شد. او نوشت: آنها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و ساز و کارهای روشن فرایند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟!»

نادران به درخواست محمود رضوی از چهره های نزدیک به قالیباف توضیحات بیشتری در مورد این جلسه ارائه کرد و نوشت که در جلسه‌ای شرکت کرده که توسط پژمان فر به آن دعوت شده و محصولی آن را اداره می‌کرده است. در این جلسه او گفته است که راه اندازی یک جمع فقط با هدف « نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است.

بعد از این توییت علی خضریان عضو جبهه پایداری و منتخب مردم تهران در پاسخ به نادران نوشت که جلسه‌ وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی با عنوان قائم مقام جبهه تشریح بحث کردند و کار را به منتخبان سپردند. جناب نادران تعجب می‌کنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه می‌دهید؛ شأن شما و آقایان زاکانی، قاضی زاده، امیرآبادی و دیگر حاضرین در جلسه اجل از اداره شدن است.

سپس مجتبی رضاخواه یکی دیگر از منتخبین مجلس یازدهم در پاسخ به علی خضریان در توییتی نوشت: «جناب محصولی! با چه حقی در موضوع تعیین رئیس مجلس بروز کرده و اختلاف ایجاد کردید؟!

تعیین رئیس مجلس به افراد غیر از منتخبین ارتباطی ندارد ما جوانان منتخب خودمان بلدیم رئیس مجلس انتخاب کنیم و اجازه فتنه انگیزی و دخالت بیجا به پدرخوانده‌ها نخواهیم داد.»

محسن دهنوی و مجتبی توانگر هم از دیگر منتخبان مجلس یازدهم هستند که در توییت هایی به مسئله جلسه وفاق و نقش آفرینی محصولی اعتراض کردند. علاوه بر منتخبین مجلس یازدهم برگزاری جلسه وفاق با اعتراض شدید اطرافیان قالیباف هم مواجه شده است.در این زمینه محمد صالح مفتاح، سید محمود رضوی از نزدیکان شاخص قالیباف بودند که در توییت هایی به برگزاری جلسه وحدت و رویکردهای جبهه پایداری اعتراض کردند مفتاح در توییتی جلسه وفاق را ائتلاف علیه قالیباف نامید.

شمس‌الدین حسینی از حاضران در جلسه وفاق هم به دنیای اقتصاد گفته که در جلسه‌ای که با عنوان جلسه وفاق روز سه‌شنبه برگزار شد، پس از بحث‌ها و بررسی‌ها، مصطفی میرسلیم نیز به مکانیزم استمزاج پیوست. دنیای اقتصاد از قول حسینی نوشته که در واقع کمیته‌ای ۷نفره با سازوکار مشخص برای کمک به ‎وحدت جریان اصولگرا برای ریاست مجلس آینده تشکیل شده که شمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی و مصطفی میرسلیم سازوکار آن را پذیرفته‌اند اما عضو این کمیته نیستند.کمیته ۷ نفره قرار است فرآیندهای رسیدن به وحدت را بررسی کند و در صورتی که جلسات وفاق نتواند به نتیجه مشخص درباره وحدت برسد، این کمیته در یک انتخابات داخلی در فراکسیون، جمع‌بندی خود را نسبت به فرآیند طی شده در این مدت اعلام کرده و نتیجه نهایی را به‌دست آورد.

مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و منتخب دوم مردم تهران در مجلس دوره یازدهم که در این جلسه حاضر بوده هم به نسیم آنلاین گفته که جلسه وفاق برای نظر سنجی تشکیل شد تا با اطلاع از نظر و رای نمایندگان منتخب مشخص شود که تمایل آن ها برای ریاست مجلس به جه کسی بیشتر است.

وی همچنین گفته که جلسه وفاق و ائتلاف اعضای این جلسه علیه قالیباف نیست و اگر قالیباف دعوت جبهه پایداری را قبول می کردو در این جلسه شرکت می کرد او هم قطعا یکی از اعضا بود اما علرغم دعوت از او، قالیباف حاضر به شرکت در این جلسه نشد.

عباس زاده مشکینی منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم و استاندار اردبیل در دولت احمدی نژاد که گفته می‌شود عضو کمیته 7 نفره جلسه وفاق هم هست به خبر انلاین گفته است: من احتمال می دهم پایداری ها با دوستان دولت نهم و دهم ائتلاف کنند. ائتلاف رهپویان با این دوستان هم دور از انتظار نیست.

وی در مورد سازوکار جلسه وفاق هم گفته است: تا آنجایی که بنده در جریان هستم، این آقایان با هم همکاری می کنند و قرار شده است که از بین این دوستان نهایتا کسی انتخاب شود که با بیشترین اقبال مواجه است و برای این کار یک ساز و کاری هم تعریف شده است که این اقبال را چگونه ارزیابی کنند. اگر مبنا باشد که این دوستان بیایند نهایتا با یک نفر می آیند. در حالی که عباس زاده مشکینی یک نفر را خروجی جلسه وفاق اعلام می کند اما شنیده های خبرنگار نسیم آنلاین گویای تشت و اختلاف در جمع چهار نفره میرسلیم، حاجی بابایی، نیکزاد وحسینی است. بر اساس این شنیده که حاجی بابایی در صورت اول نشدن در این سازوکار حاضر به انصراف نخواهد شد و تا لحظه آخر در کرسی رقابت برای ریاست مجلس باقی خواهد ماند.

یک منبع آگاه در فراکسیون نیروهای انقلاب به نسیم آنلاین گفت: هدف اداره کنندگان جلسه وفاق این است که از این جمع یک نفر در فراکسیون اکثریت با قالیباف رقابت کند. و جلسه وفاق برای مخالفت با قالیباف شکل گرفته است. اما این چهار نفر یکی نخواهند شد و احتمالا سازوکار نظر سنجی که اعلام کردند شکل نخواهدگرفت. گزینه نهایی جمع وفاق نیکزاد است. اما اینکه با سازوکار فعلی بتوانند به او برسند یا نه مشخص نیست.

وی در واکنش به برخی خبر ها در مورد تعداد نمایندگان حامی نیکزاد هم بیان داشت: از حدود 80 نماینده ای که به آقای نیکزاد نظر دارند بدون تردید حدود 25 نفر به آقای قالیباف رای خواهند داد. وی ادامه داد: یعنی در بین این چهار نفر به نیکزاد رای می دهند اما در بین نیکزاد و قالیباف به آقای قالیباف رای خواهند داد. آقای قالیباف در حال حاضر ۱۴۰ رای برای ریاست بر مجلس دارد.

این منبع اگاه در فراکسیون اکثریت با بیان اینکه ادعاهای پایداری برای شرکت کردن قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری بهانه ای برای مخالفت با قالیباف است گفت: در جلسه ای آقای آقا طهرانی از آقای قالیباف سوال کرد و آقای قالیباف اعلام کرد قصدی برای ریاست جمهوری ندارم. در آن جلسه هم بحث تعهد دادن مطرح نبود اما بعدا اعلام کردند که آقای قالیباف باید بیانیه بدهند و رسما اعلام کند که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمی کنند. ما این شرط گذاری ها و تعهد دادن ها را قبول نداریم.

جریان پایداری به دنبال سهم خواهی است

محمد صالح مفتاح عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت و از نیروهای سیاسی نزدیک به محمد باقر قالیباف در مورد جلسه وفاق به خبرنگار نسیم آنلاین گفت: بحث ریاست مجلس و اینکه چه کسی سکان هدایت مجلس یازدهم را بر عهده خواهد گرفت حتی از روز های قبل از برگزاری انتخابات هم مطرح بوده و این امر دارای پیچیدگی هایی است.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری انتخابات هم گفت و گوی های مختلفی حول این موضوع شکل گرفته و جریانات و طیف های مختلف سیاسی با افراد وارد گفتگو شدند. در این بین خب ما شاهد انصراف آقای زاکانی از نامزدی ریاست مجلس برای حفظ وحدت نیروهای جریان انقلاب بودیم.

وی با بیان اینکه برای مشخص شدن سازوکار انتخابات رئیس مجلس فراکسیون اکثریت با حضور بیش از ۲۰۰ نماینده شکل گرفت، بیان کرد: با شکل گیری این فراکسیون سازوکاری برای پیگیری مسئله ریاست بر مجلس یازدهم طراحی شد و جمعی را انتخابات کردند تا این موضوع را پیگیری کنند. متناسب با این سازوکار در نهایت این صحن مجلس است که تصمیم خواهد گرفت چه کسی رئیس مجلس شود.

مدیر مسئول سایت فردا با اشاره به رویکرد جریان پایداری گفت: اما جریان پایداری از ابتدا خود را از همه تعاملات و همراهی ها کنار می کشد. بنظر می رسد که این یک جور سهم خواهی از دیگران است. هر چند که تعداد اندکی در مجلس با این جریان همراه هستند اما این جریان سهم خواهی بیشتری نسبت به وزن خود دارد. با توجه به وزن و نقش اندک این طیف در مجلس خیلی منطقی نیست که مثلا بخواهد ۵۰ درصد مرکزیت فراکسیون اکثریت را طلب کند و یا خواسته‌هایی از این دست داشته باشد.

مفتاح افزود: خب با این رویکرد معلوم است که جریان انقلاب نمی‌تواند با طیف پایداری و سهم‌خواهی های این طیف همراهی بکند.

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: در حال حاضر که فراکسیون اکثریت شکل گرفته و بیش از دویست نماینده در آن عضویت دارند و ساوزکاری را طراحی کرده اند جریان پایداری با برگزاری جلسه ای که به گفته آقای الیاس نادران با مدیریت آقای محصولی اداره می شود به دنبال وفاق آن هم با جمع ده بیست نفری است واضح است که این رویکرد قابل پذیرش نیست. و جمع ده نفری نمی تواند برای جمع ۲۳۰ نفری تصمیم‌گیری کند.

مخالفت با قالیباف برای پایداری ها مسئله حیثیتی است

مفتاح در پاسخ به این پرسش که جبهه پایداری دلیل همراهی نکردن خود با قالیباف را تلاش او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری عنوان می کند آیا این مسئله صحت دارد یا نه هم گفت: بررسی رویکرد های جبهه پایداری نشان می‌دهد که مسئله برای آن ها تبدیل به یک امر حیثیتی شده است. از زمان گفتگو ها و رایزنی های نیروهای انقلاب که تلاش می کردند همه را همراستا کنند تا در انتخابات نیروهای انقلاب یک لیست ارائه دهند مشخص بود که دعوای این ها با آقای قالیباف فراتر از مسائلی است که مطرح می کنند. تا جایی که حتی قصد داشتند آقای قالیباف را به عنوان عضوی از لیست سی نفره هم قبول نکنند در حالی که مردم نشان دادند نگاه متفاوت تری نسبت به دوستان جبهه پایداری دارند.

وی با بیان اینکه جبهه پایداری علرغم شعارهایی که می دهد نقش مردم و رای مردم را کاملا نادیده می گیرد گفت: اینکه مردم در انتخابات چه نگاهی داشتند و وزن مردمی آقای قالیباف را کنار می گذارند و صرفا می خواهند به حرف های خود اکتفا کنند. این رویکرد جبهه پایداری دهن کجی به رای مردم است.

این فعال سیاسی با تاکید بر این نکته که وزن آقای قالیباف نسبت به گزینه های دیگر ریاست بر مجلس سنگین تر است تصریح کرد: شما نگاه کنید به میران رای که مردم به آقای قالیباف در نسبت با بقیه افراد دادند. بدون تردید اگر وزن آقای قالیباف را از انتخابات جدا کنید مشارکت از میزانی که بود هم پایین تر می‌آمد. در شرایطی که عملکرد دولت، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است، مردم به اعتبار کارآمدی و مدیریت جهادی به لیست رای دادند و در انتخابات مشارکت کردند.

مفتاح افزود: اگر این دوستان خودشان را نماینده مردم می دانند و به نمایندگی از مردم می خواهند اعمال نظر کنند خب نظر مردم را هم را مدنظر قرار دهند. نمی شود ادعای نمایندگی مردم را داشت اما در رای دادن ها به منافع گروه و باند سیاسی خود رای داد.

وی در پاسخ به این سوال که پایداری همیشه ادعای وحدت گفتمانی داشته اما در حال حاضر با موتلفه و احمدی نژادی ها ائتلاف کرده تحلیل شما چیست، هم گفت: به نظر بنده ائتلافی در کار نیست. تنها افرادی که از سازوکار فراکسیون نیروهای انقلاب رایی ندارند، دور هم جمع شده‌اند. نه مساله گفتمان مطرح است و نه چیز دیگر. پایداری با بخشی از راست سنتی یا حتی نیروهای احمدی نژاد تلاش می کنند که ائتلافی را شکل دهند که در آن قالیباف نباشد. اما خوب رویکردی که جبهه پایداری در پیش گرفته به نظرم محک خوبی است که ببینم ائتلاف و وحدت جبهه پایداری در حال حاضر بر اساس گفتمان صورت می گیرد یا سهم خواهی و منافع سیاسی در اولویت است.

وی ادامه داد: شاید هیچکدام از این ها طیف ها به گفتمان پایداری نزدیک نیستند. صرفا این افراد را مطرح کردند تا قالیباف را تضعیف کنند. دنبال افراد دیگری بودند از جمله آقای زاکانی، که ایشان اعلام کردند من وحدت شکن نیستم و قدم در این مسیر نمی گذارم بنابراین دنبال افراد دیگری رفته اند تا وحدت نیروهای انقلاب را بشکنند.

مفتاح با بیان اینکه این اقدام پایداری با واکنش نیروهای انقلاب مواجه شد گفت: طیف عظیمی از بچه های انقلابی که همین پایدارهای تا به امروز هیچ حرف و حدیثی در مورد انقلابی بودن آن ها نداشتند به رویکرد پایداری اعتراض کردند و این اقدام را وحدت شکنی نامیدند. از جمله آقای نادران و محسن دهنوی و بقیه دوستان به پایداری پاسخ دادند. خب دوستان پایداری باید اعلام کنند که این افراد معترض از کدام گفتمان هستند. آیا گفتمان این ها انقلابی است یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آقای قالیباف در جلسه وفاق حاضر نشد هم گفت: چرا باید با دخالت مدیریت افراد غیرنماینده کار پیش برود؟ معلوم است جریان انقلابی مدیریت آقای محصولی را نمی‌پذیرند. از نام آقای مصباح استفاده می کنند اما در عمل مدیریت افراد دیگری مطرح است.

وی ادامه داد: وقتی همه جلسه تشکیل دادند و بیش از ۲۳۰ نماینده در جلسه شرکت کردند و سازوکارهایی طراحی شده و در حال فعالیت با آن سازوکار ها هستند آن وقت کسانی که جایگاهی برای آن ها در نظر گرفته نشده چون بقیه نمایندگان آن ها را نمی پذیرند برای خود سازوکار مستقل ایجاد می کنند. و این افراد محدود انتظار دارند اکثریت خود را ذیل آن ها تعریف کنند خب معلوم است چنین امری امکان پذیر نیست.

ارسال نظر: