حزب دولتی آلمان: ترامپ عامل جدایی و تضعیف ناتو است

کدخبر: 2353890

رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان، رئیس جمهور آمریکا را عامل جدایی و تضعیف ائتلاف نظامی ناتو عنوان کرد.

"رالف موتسنیچ"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را عامل جدایی در ناتو ارزیابی کرده و وی را متهم به تضعیف این ائتلاف نظامی کرد.

وی که در گفتگو با یک رسانه آلمانی سخن می گفت تصریح کرد: این دو با هم فرق می کنند که ما یک بحثی درباره نقش تسلیحات اتمی را به وجود بیاوریم یا اینکه ناتو را منسوخ و اروپایی ها را دشمن ارزیابی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: استراتژی هسته‌ای جدید ترامپ خطرات زیادی دارد و امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای کوچک در مراحل اولیه یک درگیری را ایجاد می کند. عموم مردم آلمان باید در این باره اطلاع رسانی شوند.

این مقام حزب سوسیال دموکرات همچنین تاکید کرد: ما باید این مسئله را روشن کنیم که 30 سال بعد از پایان جنگ سرد چگونه می خواهیم با مسئله بازدارندگی هسته‌ای برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از همه تلاش ها در زمینه خلع سلاح اتمی و کنترل تسلیحات حمایت می کند در واکنش به انتقادات اخیری که به وی وارد شده است گفت: من هرگز ناتو و یا عضویت آلمان در این ائتلاف نظامی را زیر سوال نبرده ام و این یک ادعای ناعادلانه است.

وی در عین حال گفت: اما مشارکت ناتو به معنای چیزی بیشتر از مشارکت هسته ای است. اما اگر ملاک تنها استقرار تسلیحات اتمی آمریکا در آلمان و جاهای دیگر باشد این برای ناتو بد است.

موتسنیچ، هفته گذشته در اظهاراتی خواستار خروج تسایحات اتمی آمریکا از خاک آلمان شده بود و بحث های زیادی را با این اظهار نظر خود ایجاد کرد.

وی در این باره گفت : تسلیحات اتمی آمریکا در خاک آلمان نه تنها امنیت ما را افزایش نمی دهد بلکه نتیجه عکس دارد. وی گفته است حالا زمان آن رسیده که آلمان استقرار این نوع تسلیحات در خاک خود را رد کند.

وی دلیل این درخواست خود را غیر قابل پیش بینی بودن دونالد ترامپ و ناتوانی آلمان در تاثیرگذاری بر وی برای تغییر تصمیمات نادرست خود دانسته و گفت: دولت ترامپ اعلام کرده است که تسلیحات اتمی دیگر تنها کاربرد بازدارندگی نداشته و می تواند در جنگ ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

احزاب سبز و چپ آلمان هم خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از خاک آلمان هستند.

البته حزب دموکرات مسیحی آلمان با این مسئله مخالف است و "استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده تا زمانی که کشورهایی وجود داشته باشند که تسلیحات اتمی را به کار می برند صرف نظر از اهداف بلند مدت جهان برای ایجاد یک جهان عاری از تسلیحات اتمی ضرورت بازدارندگی هسته‌ای همچنان وجود دارد.

در پایگاه هوایی بوشل آلمان بر اساس ارزیابی های انجام شده همچنان حدود 20 سلاح اتمی آمریکایی مستقر است. موشک‌های تورنادوی آلمانی که قابلیت حمل این کلاهک های هسته‌ای را دارند هم در این پایگاه نظامی قرار دارند تا در موارد جدی وارد عملیات شوند.

در حال حاضر گفتگوها درباره جایگزینی جنگنده های قدیمی آلمانی با جنگنده های ساخت آمریکا در حال انجام است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: