یارگیری سیاسی با انگیزه‌های قومی در شأن مجلس یازدهم نیست

کدخبر: 2353850

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از تشکیل فراکسیون‌های قومی و قبیله ای برای یارگیری‌های سیاسی در آستانه تشکیل مجلس یازدهم گفت: باید شایسته سالاری معیار انتخاب هیئت رئیسه مجلس باشد.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی در واکنش به تشکیل فراکسیون های قومی و قبیله‌ای آذری زبان ها، زاگرس نشینان، البرز نشینان پیش از تشکیل مجلس یازدهم برای تاثیرگذاری در انتخابات هیئت رئیسه گفت: تشکیل این فراکسیون به وحدت و یکپارچگی مجلس خدشه وارد می کند. وی تاکید کرد: کسی که به نمایندگی مجلس انتخاب می شود نماینده کل ملت ایران است و نباید برای او شرق و غرب ایران تفاوتی داشته باشد. تشکیل این فراکسیون ها آثار و تبعات منفی دارد. منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار داشت: متاسفانه برای یارگیری سیاسی در آستانه انتخابات هیئت رئیسه مجلس عده ای با انگیزه های قومی و قبیله ای در مکان هایی مانند هتل اسپیناس که محلی برای برگزاری مراسمات اشرافی است جلساتی را برگزار کردند.

تقوی گفت: حضور نمایندگانی که به هر قیمتی بخواهند به پست و موقعیت دست یابند در شان مجلس یازدهم که مجلسی انقلابی، ولایی و اصول گراست نیست. وی افزود: این افراد با انگیزه های قومی و قبیله ای برای یارگیری سیاسی دور هم جمع می شوند تا راهکارهای دستیابی به پست های مدیریتی مجلس را طراحی کنند البته در ادامه روند مجلس در طرح ها و لوایح این انگیزه های قومی قبیله ای تاثیرگذار خواهد بود. منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: این انگیزه های قومی و قبیله ای در بررسی لوایح بودجه نیز تاثیرگذار است، کسی که بخواهد از این طریق، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را به دست آورد در ادامه این دوستی ها و رفاقت بازی ها و قومیت گرایی ها امکانات کشور را به سمت مناطق خود و دوستانش سوق خواهد داد. تقوی اضافه کرد: در گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که بعضی مناطق محروم ماندند و برخی مناطق از برکت رفیق بازی ها رشد کردند. در واقع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از خجالت افرادی که به وی رای دادند با این ترفند درمی آید. وی تاکید کرد: این اقدامات اسلامی، انسانی و عادلانه نیست مجلس یازدهم باید در بررسی طرح ها و لوایح عدالت محور باشد و نقاط محروم را بیشتر مدنظر داشته باشد فرقی نمی کند این مناطق در محدوده زاگرس نشینان باشد یا البرز نشینان. منتخب مردم تهران گفت: با این ساز و کار مناطق محروم همچنان در محرومیت باقی خواهند ماند و نمی توانند امکانات مورد نیاز را جذب کنند، نمایندگان مجلس باید نگاهی به وسعت نقشه ایران داشته باشند و برای آنها شمال و جنوب و شرق و غرب تفاوتی نکند. مجلس شورای اسلامی باید خرده فرهنگ را زیر یک سقف جمع کند، یکی از برکات مجلس این است که نمایندگان همه شهرستان ها کنار هم می نشیندند تا برای توسعه کل کشور تصمیم گیری کنند. تقوی این یارگیری های سیاسی قومی قبیله ای را روشی جاهلی خواند و گفت: این اقدامات آثار مخربی را بر روند کار مجلس خواهد داشت. وقتی نمایندگان مجلس بر قومی و قبیله ای این گونه تعصب می ورزند حتما مردم نیز چنین رویه ای را در پیش خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: پیامبر اکرم با شعار «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » همه قوم ها و قبیله ها را در کنار هم قرار داد اما امروز قوم گرایی و قبیله گرایی در مجلس زنده می شود، این روش ها به صفا و صمیمیت مجلس ضربه می زند و به جامعه تسری پیدا می کند. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه انتخاب افراد برای پست ها باید بر اساس شایسته سالاری و لیاقت و پایبندی به ارزش ها باشد گفت: اگر کسی شایستگی ها را نادیده گرفته و بر اساس معیارهای قومی و قبیله ای و وعده های سیاسی رای بدهد یا رای جمع کند به ملت ایران خیانت کرده است. تقوی تصریح کرد: نباید با هر نردبانی به مسند ریاست تکیه زد؛ بنده خودم سه دوره در مجلس حضور داشتم در هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون فرهنگی حضور داشتم، غیر از خدمت وظیفه دیگری نداریم.

وی با بیان اینکه ارزش ندارد دست به هر کاری بزنیم تا به این پست ها دست یابیم، گفت: برای مجلس انقلابی اصول گرا، مومن و ولایی چنین رفتارهایی قبیح است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: