کسری بودجه دولت در سال ۹۹ چقدر است؟

کدخبر: 2353716

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه در سالجاری را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: افزایش مالیات راه حل مناسبی برای جبران کسری بودجه نیست.

هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از کسری بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در سالجاری خبر داد و گفت: این میزان کسری بودجه نباید از طریق فشار بر تولیدکنندگان و افزایش پایه‌های مالیاتی جبران شود.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم، دولت قصد دارد با انتشار اوراق قرضه و اوراق مشارکت، کسری بودجه در سال ۹۹ را جبران کند که این مسئله به بدهی دولت‌ها در سال‌های آتی منجر خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از دلایل عمده کسری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سالجاری را کاهش شدید قیمت نفت عنوان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌هایی که در قانون بودجه سال ۹۹ صورت گرفته، قیمت نفت می‌بایست در سالجاری بین ۴۰ تا ۴۵ دلار فروش رود، اما امروز با توجه به شرایط بحران کرونا، شاهد افت قیمت نفت تا بشکه‌ای حتی کمتر از ۳۰ دلار نیز هستیم که همین امر بر کسری بودجه دامن زده است.

قوامی اضافه کرد: امروز شرایط تولید کشور به نحوی نیست که بتوان از طریق فشار مضاعف بر تولیدکنندگان، از راه اخذ مالیات‌های سنگین کسری بودجه را جبران کرد، بنابراین افزایش مالیات راه حل مناسبی برای جبران کسری بودجه نیست.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید برای مدت باقیمانده تا پایان سال باید تدبیری بیاندیشد تا دچار چالش به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی نباشد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: