کرونا، پناهجویان بیشتری را به سمت اتحادیه اروپا سرازیر خواهد کرد

کدخبر: 2353622

با وجود اینکه تعداد پناهجویان در اتحادیه اروپا، به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، اما طبق پیش‌بینی یکی از نهاد‌های اروپایی، جمعیت پناهجویان در این بلوک در آینده می‌تواند افزایش یابد.

دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا گفته است تعطیلی‌های مربوط به ویروس کرونا، موجب کاهش تعداد پناهجویانی شده که می‌توانستند قبلاً به اروپا سفر کنند، اما اگر این بیماری موجب نابسامانی و ایجاد مشکلات در غرب آسیا و شمال آفریقا شود، می‌تواند موج عظیمی از پناهجویان را در آینده به سمت اروپا سرازیر کند.

به نوشته خبر‌گزاری رویترز، دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا با توجه به تعطیلی‌ سفر‌ها در سطح جهانی گفته که تعداد پناهجویانی که در ماه مارس به اروپا سفر کرده‌اند، نصف آمار آنان در ماه فوریه بوده است. دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا همچنین گفته ورود غیر‌قانونی افراد به داخل اروپا نیز در ماه مارس نسبت به فوریه به نصف رسیده است.

خبر‌گزاری رویترز در ادامه این خبر نوشت، دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا که در جمهوری «مالت» واقع شده است اعلام کرده که شیوع ویروس کرونا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا می‌تواند موجب کمبود غذا و بی‌ثباتی امنیتی در این مناطق شود و قدرت گروه‌های تروریستی مانند داعش را افزایش دهد. به همین دلیل این مسائل می‌توانند مهاجرت‌‌ها به منظور پناهندگی را در میان مدت افزایش دهند.

بعد از اینکه در سال 2015 بیش از یک میلیون پناهجو وارد اتحادیه اروپا شدند، این بلوک اقدامات شدیدی را علیه مهاجرت اتخاذ و به ترکیه و لیبی کمک کرد تا راه‌های اصلی‌ای که مهاجران برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کردند را ببندند. آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که کمتر از 123 هزار نفر سال گذشته وارد این بلوک شدند و امسال نیز این تعداد 22 هزار نفر بوده است.

برخی کشور‌های اتحادیه اروپا در مجاورت دریای مدیترانه نیز گفته‌اند که بحران بیماری کرونا قبول مهاجران از طریق دریا را بسیار سخت‌تر کرده است. ناظران حقوق شورای اروپا هفته گذشته به جمهوری مالت نامه نوشتند و آنها را ملزم کردند با وجود شیوع ویروس کرونا در سراسر اروپا مهاجرانی که (از طریق دریا) نجات یافته‌اند را بپذیرند.

یکی از مقامات ارشد شورای اروپا در این باره گفت: «من از چالش‌ها و مشکلاتی که در عبور و مرور‌های دریایی متوجه دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا می‌شود، آگاه هستم. اما با وجود چنین چالش‌هایی نمی‌توان لزوم نجات افراد در دریا را انکار کرد.»

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: