تاثیر حذف صفرها از پول ملی بر تورم چیست؟

کدخبر: 2353596

یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید اجرای طرح تغییر واحد پول ملی می‌تواند به گرد شدن ارقام خرد به بالا منجر شود که اگر راهکار مناسب برای آن اندیشیده نشود می‌تواند به افزایش فشار به دهک‌های پایینی جامعه منجر شود.

طرح حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان اقدامی است که بانک مرکزی با تمام توان از آن دفاع می‌کند. گرچه به باور آگاهان به امر تغییر واحد پولی جز تاثیرات روانی موجب تحولاتی چشمگیر در واقعیات اقتصادی کشور نخواهد شد اما منتقدان در روزهای گذشته نسبت به قانون شدن این طرح هشدار می‌دهند. منتقدان اغلب به زمان اجرای آن خرده می‌گیرند و موافقان نیز معتقدند به هر حال باید این مهم عملی شود.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی، در رابطه دلایل موافقان تغییر واحد پولی کشور گفت:‌ این طرح هم مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفان خود را دارد. با این همه بانک مرکزی مصر است که این کار انجام بگیرد و به هر حال از مجلس پیگیری‌های لازم صورت گرفته و در حال تبدیل شدن به قانون است.

او ادامه داد: موافقان این طرح می‌گویند وقتی در مبادلات بین‌المللی در مقابل برابری با دلار این همه صفر در مقابل پول ملی کشور گذاشته می‌شود به وجهه ملی خدشه وارد می‌شود. وقتی پای مبادلات جهانی می‌رویم باید وضعیت به گونه‌ای باشد که وجهه ما حفظ شود. درنتیجه با حذف چند صفر این امر تسهیل می‌شود و مضاف بر این در مبادلات حسابداری نیز تسهیل می‌شود.

شقاقی تاکید کرد: این مهم در مبادلات داخلی و ملی اقتصاد نیز محاسبات را ساده‌تر می‌کند. همچنین مردم نیز در ادبیات روزمره از تومان استفاده می‌کنند و تغییر واحد پولی به تومان عملا به سود کشور است. همچنین موافقان می‌گویند مردم در محاوره صفرهای بسیاری را حذف می‌کنند مثلا می‌گویند فلان ماشین ۲۰۰ تومان است که منظور ۲۰۰ میلیون تومان است.

این کارشناس اقتصادی درباره نظر مخالفان این طرح گفت: من خود مخالف زمان اجرایی شدن این طرح هستم. به باور مخالفان اجرای این طرح در کشورهایی بوده که ابرتورم داشته‌اند حال آنکه ما در ایران ابرتورم نداشتیم. ابرتورم به وجود تورم سه رقمی برای چند سال پی‌در پی گفته می‌شود مانند آنچه در دهه ۹۰ میلادی در کشورهای جداشده از اتحاد جماهیر شوروی رخ داد.

شقاقی با اشاره به وضعیت کشور خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی نیز این را قبول دارد ولی می‌گوید ما تورم انباشت شده داشتیم. تورمی دو رقمی برای مدت بیش از چهار دهه بر اقتصاد کشور حاکم بوده است. بنابراین مخالفانی چون من با پذیرش این حرف زمان سنجی این طرح را رد می‌کنند. چرا که تا ریشه‌های تورمی خشکانده نشود و اقتصاد درگیر نوسان است حذف صفر اثر چشمگیری بر اقتصاد ما نخواهد داشت.به گفته وی این اقدام می تواند زمینه رشد تورم در شرایط نامساعد را نیز فراهم آورد.

وی تصریح کرد: به باور من و براساس آنچه در اغلب کشورهای جهان دیده شده حذف صفرها اگر بخواهد به عنوان سیاستی درست اجرا شود ابتدا باید ثبات اقتصادی به وجود بیاید و پس از آن در دستور قرار گیرد. ما اکنون در این وضعیت نیستیم و به هر حال اعمال تحریم علیه کشور نیز این وضعیت را دشوارتر کرده است.

او درباره دیگر علل مخالفت با تغییر واحد پولی گفت: وقتی صفرها حذف می‌شود می‌تواند به افزایش انتظارات تورمی در کشور بیانجامد که با توجه به شرایط امروز ما این اقدام نادرستی است که انتظارات تورمی را افزایش داد. باید توجه داشت که در کشور ما هنوز از ۵۰۰ تومان و هزار تومان برای برخی کارها مانند حمل و نقل در شهرهای کوچک استفاده می‌کنیم که حذف چهار صفر سبب گرد شدن این ارقام به بالا می‌شود که طبعا فشار را بر دهکهای فقیر و کم درآمد بالا خواهد برد.

شقاقی تاکید کرد: من امروز مخالف این طرح هستم چرا که براساس زمان سنجی به موقعیت اجرای آن نقد دارم . با این همه بناست این امر به قانون تبدیل شود و انتظار می‌رود مسئولان امر با توجه به جمیع جهات از روش‌هایی استفاده کنند که بیشترین سود را برای کشور به همراه داشته باشد.

«خبر آنلاین»

ارسال نظر: