قرار دورهمی پمپئو با نتانیاهو و گانتس درباره برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: 2353590

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در سفر به سرزمین‌های اشغالی درباره ایران و موضوع هسته‌ای این کشور با مقامات رژیم صهیونیستی رایزنی خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که قرار است فردا راهی سرزمین‌های اشغالی شود، گفت در این سفر درباره موضوع ایران و برنامه هسته‌ای آن را با مقامات رژیم صهیونیستی گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه اسرائیل هیوم، اعلام کرد این سفر تنها بر روی مسائل مربوط به اسرائیل متمرکز نیست بلکه موضوعات دیگر از جمله همه گیری ویروس کرونا و تنش‌های مداوم با ایران نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

پمپئو در این مصاحبه گفت: موضوعاتی وجود دارد که مایلم درباره آن‌ها با نخست وزیر و ژنرال گانتس بحث کنم. از جمله «تهدیدات ایرانیان» و چگونه همکاری با یگدیگر برای جلوگیری از دستیابی آن‌ها با سلاح هسته ای. همچنین درباره پیشرفت در طرح «صلح» رئیس جمهور دونالد ترامپ نیز اطلاعات تازه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهم.

پمپئو در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد کابینه جدید رژیم صهیونیستی را از برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری منع کند، گفت: همانطور که پیشتر گفتم این تصمیم به عهده اسرائیل خواهد بود. می‌خوام نظر کابینه جدید را در این باره بدانم.

وزیر خارجه آمریکا گفت چندین ماه از اعلام طرح صلح موسوم به معامله قرن گذشته است و این تصمیم با اسرائیل خواهد بود. من قطعاً با آن‌ها بحث خواهم کرد که بهترین راه برای اجرای برنامه صلحی که نخست وزیر با آن موافقت کرده است، چه خواهد بود.

پمپئو در واکنش به اظهارات اخیر دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در ادعایی الحاق شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری را قانونی دانست و گفت: قبلا آنچه را که معتقدیم بر اساس قوانین بین المللی است، به وضوح اعلام کردیم. همچنین گفتیم که اسرائیل می‌تواند تصمیمات قانونی خودش را بگیرد. ما شاهد بودیم که در گذشته دادگاه‌های اسرائیل درباره کاربردی اراضی و اعمال قوانین آن‌ها بر شهرک ها، رای داده اند.

سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی پیش‌تر اعلام کرده بود: «در صورت آمادگی اسرائیل، ما نیز آماده این مسئله (الحاق کرانه باختری) خواهیم بود. همانطور که مایک پمپئو گفت این تصمیم به عهده اسرائیل است. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که چه می‌خواهند.»

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در پیامی توییتری در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: «اظهارات دیوید فریدمن، سفیر واشنگتن درباره اقدام رژیم اشغالگر در الحاق شهر الخلیل و شهرک‌هایکرانه باختری، تجاوز آمریکایی به حقوق ملت فلسطین است.»

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: