تاب آوری ملی و مواسات اجتماعی

کدخبر: 2353577

رزمایش مردم ایران در مواسات و کمک مومنانه، نه تنها نشان داد که جامعه ایرانی دچار شکاف نشده است بلکه، بار دیگر چهره واقعی جامعه ایرانی که برخی اوقات در پس پروپاگاندای برخی رسانه‌های خارجی و حتی داخلی! مظلومانه نادیده گرفته می‌شد، بار دیگر رخ بنماید و با زبان همدلی بیان دارد که مسیر جامعه در ایران اسلامی به سوی تقویت همبستگی است.

نسیم آنلاین ؛ علی ریاحی پور: یکی از ویژگی ها و خصائص جامعه ایرانی در طول تاریخ، همدلی و همبستگی مثال زدنی مردم ایران در مقاطع و زمان های گوناگون خصوصا در مواقع بحرانی و اضطراری است. این همبستگی ریشه در باور های دینی و ملی و انسانی ایرانیان دارد که باعث آن شده است که مال و جان خود را در هنگامه های خطر و سختی و دشواری آماده تقدیم به هموطنان و همنوعان انسانی خود کنند.

معنا و مفهوم این همبستگی اجتماعی و ملی در بعد از انقلاب اسلامی و حاکم شدن گفتمان دینی در کشور دوچندان شده و شاهد آنیم که مردم عزیز ایران در جنگ و سیل و زلزله و انواع بلایای طبیعی و انسانی همراه و پای کار یکدیگر بوده اند و با به میدان آمدن گروه های مختلف مردمی بخش زیادی از مشکلات رفع و مرهمی بر آلام رنج کشیده مردم گذاشته شده است.

امروز هم یکی دیگر از مقاطع مهم تاریخی است. دوران دست و پنجه نرم کردن ملت ایران با کرونا و مشکلات ناشی شده از آن که بخش زیادی از مردم ما را به خود درگیر کرده است. اما این‌بار هم این مردم از این امتحان همدلی و همبستگی ملی سربلند بیرون آمده و یقینا آیندگان از این مردم به نیکی و با افتخار یاد خواهند کرد.

مردم عزیز ایران بعد از سخنان رهبری مبنی بر شکل گیری رزمایش بزرگ مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان موجی از همدلی کریمانه و مواسات مومنانه را در کشور ایجاد نمودند که شاید در هیچ کجای دنیا نتوان همانند آن را پیدا و معرفی کرد. جلوه هایی که باید امثال آوینی باشند تا آن را روایت گری کنند چنان که رهبر انقلاب فرمودند: « این رزمایش عمومی به معنای واقعی کلمه یک کار اسلامی و خدایی بود. ای کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایش ها و پدیده های هنری.» این مهم در حالی رقم می خورد که در آغازین روزهای کرونا در کشورهای غربی، شاهد خودخواهی و خوی وحشی‌گری فرهنگ غربی در غارت فروشگاه‌ها، درگیری بر سر مواد خوراکی و بالا رفتن فروش سلاح و سرقت ماسک های کشور های دیگر و کمیاب شدن مواد غذایی و... هستیم.

در ایران با پدیده جالبی مواجه ایم. در اکثر کشورهای غربی وقتی بحرانی پیش می آید شاهد نشانه های شکاف اجتماعی در بدنه عمومی مردم و حاکمیت هستیم چنان که در همین بحران کرونا به وضوح قابل مشاهده است. اما در ایران ماجرا برعکس است. در اکثر بحران ها از جنگ تحمیلی و شهادت حاج قاسم سلیمانی تا بحران این روزهای کشور یعنی ویروس کرونا شاهد انسجام هر چه بیشتر مردم و حاکمیت هستیم. نکته مهم آن است که این انسجام اجتماعی نقش بسزایی در افزایش تاب آوری ملی دارد. بدان معنا که هرچه همبستگی و انسجام اجتماعی بالاتر باشد، سطح تاب‌آوری ملی در مقابل بلایای طبیعی و فشار های خارجی بالاتر خواهد رفت.

انسجام یا همبستگی اجتماعی یکی از لوازم مهم تقویت هر جامعه محسوب می‌شود. در واقع انسجام اجتماعی نوعی احساس ارتباط، گرایش و تعامل با دیگر اعضای جامعه است، و منظور از آن احساس مسئولیت متقابل در برابر دیگران است که از اراده و آگاهی برخوردار باشد. در حقیقت در چنین جامعه‌ای ارزش‌های اصلی و اساسی بیش از پیش تقویت شده و معضلاتی را که باعث ایجاد شکاف در جامعه خواهد شد را ترمیم می‌کند. با توجه به این توضیحات باید گفت که ایران اسلامی به خصوص در سالیان اخیر با هجمه‌های مختلف برای ایجاد شکاف اجتماعی مواجه بوده است، از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی تا فتنه های سیاسی و بحران های طبیعی و مشکلات معیشتی و تحریم های اقتصادی و.. که برآیند آنها مطابق طراحی‌های دشمنان باید ایجاد دوقطبی‌ها و شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی شود که نهایت آن در شکاف بین دولت - ملت (نظام اسلامی و مردم) تجلی پیدا می‌کرد که در اکثر این موارد دشمنان دچار خطای محاسباتی شده و به اهداف مدنظر خود نرسیدند.

اما رزمایش مردم ایران در مواسات و کمک مومنانه، نه تنها نشان داد که جامعه ایرانی دچار شکاف نشده است بلکه، بار دیگر چهره واقعی جامعه ایرانی که برخی اوقات در پس پروپاگاندای برخی رسانه‌های خارجی و حتی داخلی! مظلومانه نادیده گرفته می‌شد، بار دیگر رخ بنماید و با زبان همدلی بیان دارد که مسیر جامعه در ایران اسلامی به سوی تقویت همبستگی است. این همبستگی می‌تواند برکات خود را در عرصه‌های مختلف به خوبی به منصه ظهور برساند یکی از این برکات در افزایش تاب‌آوری ملی در مقابل تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری آمریکا است.

در تعریف تاب‌آوری ملی آن را توانایی جامعه در برابر ناملایمات و بحران‌ها در حوزه‌های گوناگون معرفی می‌کنند که در این تاب‌آوری آسیبی به ارزش‌های محوری جامعه و نهادهایش نمی‌رسد.

راهبرد و هدف اصلی آمریکایی ها کاهش تاب آوری ملت ایران است تا به واسطه آن ایران را دوباره پای میز مذاکره کشانده و امتیازات مدنظر خود را از طرف ایرانی بگیرند. اما مواسات و رزمایش کمک مومنانه و تقویت انسجام اجتماعی و همبستگی ملی، ظرفیت مناسبی را در ملت ایران به وجود آورده تا در مقابل فشارهای ظالمانه آمریکا آستانه تحمل خود را بالا برده و همانند ویروس منحوس کرونا، راهبرد فشار حداکثری و منحوس آمریکا را با شکست کامل مواجه کنند.

ارسال نظر: