«از ایران فاصله بگیر!»؛ پیام دشمن صهیونیستی برای بشار اسد!

ادعای عجیب هاآرتص: نقش روسیه در حملات هوایی اسرائیل به سوریه!

کدخبر: 2353345

هاآراتص می‌نویسد: «برای دور کردن تهران از مراکز قدرت و ترغیب گروهی از سیاسیون سوری برای حمایت از ایده خروج نظامی ایران از سوریه، مسکو به اسرائیل چراغ سبز نشان داده تا به صورت تقریبا آزادانه در آسمان سوریه حضور یافته و تأسیسات و پایگاه‌های نظامی منتسب به ایران را هدف قرار دهند

نسیم آنلاین : همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در زمینه امکان تغییر رویکرد کرملین نسبت به بشار اسد، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با دامن زدن به این جنگ روانی، از نقش روسیه در حملات هوایی اسرائیل به سوریه خبر داد!

هاآراتص در شماره روز جمعه خود در مقاله‌ای به قلم «تسفی برئیل» در تحلیلی عجیب مدعی اختلاف میان دمشق و تهران شد و نوشت: «روسیه در ایجاد اختلاف میان دمشق و تهران، نقش پررنگی ایفا می‌کند. مسکو به اسرائیل اجازه داده تا در آسمان سوریه آزادانه فعالیت کند و آن را بخشی از استراتژی کلی "دور نگه داشتن ایران از برنامه بازسازی سوریه" می‌داند.»

بر پایه این گزارش، مطالعات مختلف دمشق نشان می‌دهد هزینه بازسازی ویرانی‌های ۹ سال جنگ داخلی در سوریه، بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌باشد. مسکو در این زمینه، دمشق را قانع کرده که روسیه به تنهایی نمی‌تواند این حجم عظیم از سرمایه را تأمین کند و ورود تهران به این حوزه (بازسازی سوریه)، مانع بزرگی برای جذب سرمایه‌های هنگفت غربی و عربی خواهد بود. فراتر از آن، اصل حضور نظامی ایران در سوریه نیز موجب نگرانی‌های جدی غربی و عربی است و چالشی برای احیاء روابط دمشق و جذب سرمایه برای بازسازی به حساب می‌آید.

هاآراتص در این زمینه می‌نویسد: «برای دور کردن تهران از مراکز قدرت و ترغیب گروهی از سیاسیون سوری برای حمایت از ایده خروج نظامی ایران از سوریه، مسکو به اسرائیل چراغ سبز نشان داده تا به صورت تقریبا آزادانه در آسمان سوریه حضور یافته و تأسیسات و پایگاه‌های نظامی منتسب به ایران را هدف قرار دهند! کرملین نسبت به شش حمله اخیر اسرائیل، حتی ظاهر را هم رعایت نکرده و از محکوم کردن شفاهی این حملات هم خودداری کرد!»

تسفی برئیل با اذعان به این نکته که «حملات هوایی اسرائیل به تنهایی کافی نیست تا از حضور ایران در سوریه بکاهد»، می‌افزاید: «روسیه طی یک سال اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داده است. در مذاکرات آتش بس ادلب، مطلقا ایران را راه ندادند! پلیس نظامی روسیه نیز در فعالیت‌های گسترده خود در نقاط مختلف سوریه، گروه‌های نزدیک به ایران را دخالت نمی‌دهد.»

با این حال نویسنده صهیونیست در ادامه می‌افزاید: «واقعیت این است که نفوذ ایران در ساختار قدرت حکومت سوریه، فراتر از ارزیابی‌های روسیه بوده است. تضعیف ایران در دمشق، پیچیدگی‌های زیادی دارد و روسیه به راحتی و با چند اقدام ساده نمی‌تواند به این هدف دست یابد!»

به عقیده این رسانه صهیونیستی، در اختلافات اخیر رامی مخلوف و بشار اسد نیز روسیه طراح بوده است: «مسکو به بشار اسد پیشنهاد کرد تا رامی مخلوف را وادار سازد سه میلیارد دلار به حکومت بپردازد. و اگر مخلوف برای سرباز زدن از این درخواست ادعا کرد چنین حجمی از پول را در اختیار ندارد، مسکو اسناد کافی برای تکذیب ادعای مخلوف در اختیار رئیس جمهور سوریه قرار دهد تا بشار اسد با تصفیه پسرعمه خود موافقت کند!» بخش دیگری از این برنامه نیز به معادلات داخلی ارتش سوریه بازمی‌گردد. روسیه ابتدا لشکر چهارم و پنجم ارتش سوریه را تحت آموزش قرار داد؛ سپس در گام بعد وارد آموزش کل ارتش سوریه شد. مرکز فرماندهی و هماهنگی نظامی روسیه در سوریه که در پادگان حمیمیم قرار دارد، به کانون رایزنی در زمینه تعیین فرماندهان ارتش سوریه تبدیل شد و حالا مسکو از دست بالاتر در ارتش سوریه برخوردار بوده و تلاش می‌کند تا نیروهای نزدیک به مقاومت را در این نهاد به حاشیه براند! لازم به ذکر است که طی هفته‌های اخیر، اخبار متنوعی مبنی بر افزایش فشارهای مسکو بر بشار اسد منتشر شده بود؛ اما نکته مشترک همه گمانه‌زنی‌های پیشین، این بود که بشار اسد به ایران نزدیک است و کرملین، رئیس جمهور سوریه را به برکناری تهدید کرده است! اما این بار هاآرتش در گزارش اخیر خود مدعی شده که مسکو تلاش می‌کند تا میان بشار اسد و محور مقاومت فاصله بیندازد!

بی‌تردید رئیس جمهور سوریه به خوبی بر نقش محور مقاومت در بقای حکومت سوریه واقف است. بشار اسد فراموش نکرده که زمانی کار به جایی رسید که همه پیشنهاد می‌دادند تا دمشق را به طور موقت ترک کند یا دست کم با خروج خانواده‌اش موافقت کند؛ اما تهران و محور مقاومت تمام‌قد در کنار دولت و ارتش سوریه ایستاد تا از دمشق در برابر حملات نظامی معارضین محافظت کند.

ارسال نظر: