سیاست ترکیه در تحریف نام خلیج‌فارس

کدخبر: 2353209

نکته جالب توجه اینجاست که رسانه‌های ترکیه در بخش فارسی خود نیز بعضاً حتی از نام مضحک خلیج بصره که یادآور دوران عثمانی است نیز بهره می‌گیرند!

اصرار رسانه‌های دولتی ترکیه در تحریف نام خلیج فارس نشانه ای بر عداوت دولت مستقر در آنکارا با ایران است.

بارها در بخش های فارسی رسانه های دولتی ترکیه یا وابسته از جمله رادیو تلویزیون دولتی ترکیه و یا آناتولی از عبارات جعلی و تحریف شده برای پهنه آبی خلیج فارس استفاده شده است.

آن هم با این علم که مخاطبین این خبرگزاری ها شهروندان ایران هستند. این سیاست ضد ایرانی در دولت رجب طیب اردوغان که‌ توام با توهمات نئوعثمانی گرایانه همراه شده با سرعت بیشتری همراه گردیده است.

نکته جالب توجه اینجاست که این قبیل رسانه ها در بخش فارسی خود نیز بعضاً حتی از نام مضحک خلیج بصره که یادآور دوران عثمانی است نیز بهره می گیرند!

به نظر می رسد با گذشت یک قرن از فروپاشی امپراتوری عثمانی، اضمحلال و به تاریخ پیوستنش این مسئله همچنان دغدغه فکری سردمداران آنکارا بوده.

تا جایی که با عدم رعایت حسن همجواری در قبال همسایه دیرینه خود ایران به دنبال توهم بازیابی امپراتوری هستند که طبعا امری محال فرض می شود زیرا که نه ترکیه امروز آن ظرفیت و‌ جایگاه عثمانی را دارد و نه ایضاً اردوغان آن ظرفیت جایگاه سلطان سلیمان را.

«مرکز مطالعات خلیج فارس»

ارسال نظر: