صداوسیمای برجام ساز

کدخبر: 2353185

در رقم خوردن برجام، این خسارت محض تنها دستگاه سیاست خارجی و مقامات دولتی شریک نیستند، بلکه صداوسیما به عنوان مهمترین و اصلی ترین دستگاه اطلاع رسانی و تبیین افکار عمومی نیز جزو بانیان و مقصران این وضعیت است.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: امروز در دوسالگی خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های مکرر کشورهای اروپایی در انجام تعهداتشان ذیل برجام هستیم. برجامی که بنا بود تبدیل به یک تجربه تاریخی ملت ایران شود و درس عبرتی باشد برای اعتماد کنندگان به غرب و مذاکره! تجربه تاریخی که بابت آن هزینه های سنگینی از تعطیلی صنعت هسته ای و بتن ریختن در رآکتور اراک و پذیرش بی سابقه ترین نظارت ها و بازرسی های آژانس و محدودیت های متعددی بابتش پرداخته شد.

در این میان آنچه رهبرمعظم انقلاب به عنوان مهمترین دلیل پذیرش برجام از آن یادکردند «تجربه تاریخی ملت ایران» بود. تجربه ای که به دلیل اهمال کاری و همراهی نخبگان و خواص سیاسی و رسانه ها و بطور خاص صداوسیما با هزینه های زیادی مواجه شد. در واقع در رقم خوردن این خسارت محض تنها دستگاه سیاست خارجی و مقامات دولتی شریک نیستند، بلکه صداوسیما به عنوان مهمترین و اصلی ترین دستگاه اطلاع رسانی و تبیین افکار عمومی نیز جزو بانیان و مقصران این وضعیت است.

صداوسیما می توانست با آگاهی بخشی و شفاف سازی افکار عمومی را در جهت نفی تکیه به غرب و اعتماد به توان داخلی همراه کند و ابعاد گوناگون ضعف های برجام و پس از آن بدعهدی ها مکرر آمریکا و اروپا را نقد و تبیین کند. اما این قصور و عدم واکنش باعث خواهد شد تا تاریخ بگوید؛ گناه صداوسیما از روحانی و ظریف و عراقچی و تصویب کنندگان 20 دقیقه ای برجام اگر بیشتر نباشد، حتما کمتر نیست .

وقتی صداوسیما رپرتاژ خبری و پخش زنده برای تصویب برجام می رفت، تریبون های یکطرفه به امثال عراقچی می داد تا برای مردم به بهترین نحو برجام را بزک کنند، وقتی معدود برنامه های کارشناسی و نقد را مثل «ثریا» و «جهان آرا» را زیر تیغ سانسور محدود و حذف می کرد باید هم خروجی این دانشگاه عمومی جشن و پایکوبی مردم بخاطر خسارت محض باشد و اکنون با گذشت این همه از بدعهدی ها و روشن شدن پوچ بودن برجام، عده ای دم از مذاکره و برجام های جدید بزنند.

اکنون هم که بیش از دو سال از خروج آمریکا از برجام گذشته است، تمامی تحریم ها بازگشته و تحریم های جدیدی اعمال شده، وضعیت اقتصادی کشور به مراتب بدتر از قبل برجام شده، اروپایی ها هیچکدام از تعهدات 11 گانه خود ذیل برجام را اجرا نکرده اند و همسو با راهبرد فشارحداکثری آمریکا شده اند، از آن سو اعتراضات کارگری در ماه های گذشته شدت گرفته اما کماکان صداوسیما گویا قرار نیست سخنی بگوید و این تجربه تلخ تاریخی را بازگو کند.

گویا صداوسیما که حقیقتا جزو بانیان برجام هسته ای بود، مجددا با سکوت و انفعال بنا دارد روند اعتماد به غرب تداوم پیدا کند و کسی به ماهیت خسارت محض بودن برجام پی نبرد تا تا بلکه صدقه سری آن به نان و نوایی از دولت برسد .

صداوسیما سالهاست با فشار دولتی ها و اصحاب قدرت تبدیل به بازیچه ای شده که در خدمت منافع آنهاست نه در جهت آرمان های انقلاب. جریان انقلابی نباید بگذارد صداوسیما که نقش اول و تاثیرگذار در افکار عمومی را دارد در خدمت برجام ها قرار بگیرد و نقش مهم اش در جاده صاف کنی مسببان برجام فراموش بشود.

ارسال نظر: