لاوروف خواستار آشتی انگلیس با روسیه شد

کدخبر: 2353184

وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه انگلیس، خواستار حل و فصل اختلافات و اتهامات انگلیس به روسیه شد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: مذاکره تلفنی «سرگئی لاوروف» و «دومینیک راب» به ابتکار طرف انگلیسی برگزار شد و وزیران خارجه دو کشور باتوجه به نزدیک شدن هفتاد و پنجمین سالروز پیروزی (متفقین) در جنگ دوم جهانی، این رویداد را به یکدیگر تبریک گفتند.

دو طرف به نقش کشورهای متفق در ائتلاف ضدهیتلری برای مبارزه با نازیسم اشاره و بر ضرورت استفاده از تجربه همکاری در انسجام تلاش‌های جامعه جهانی در مقابله با چالش‌های معاصر تاکید کردند.

گفتنی است روسیه به عنوان میراث دار اتحاد جماهیر شوروی سابق هر سال نهم ماه می را به عنوان سالروز پیروزی شوروی در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی جشن می‌گیرد.

وزرای خارجه روسیه و انگلیس در ادامه گفت وگوی تلفنی در مورد مبارزه با انتشار ویروس کرونا و مقابله با پیامدهای این مساله مذاکره و تبادل نظر کردند.

لاوروف و راب سپس درخصوص برخی موضوعات مهم دستور کار بین‌المللی ازجمله حل و فصل مسائل سوریه و بحران اوکراین و فعالیت شورای امنیت سازمان ملل گفت وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: در گفت وگوی تلفنی به وضع نامطلوب روابط روسیه و انگلیس اشاره شد و دو طرف بر عزم متقابل برای حل مسائل انباشته شده در شرایط واقع‌بینانه و توسعه همکاریها در حوزه های مورد علاقه تاکید کردند.

لاوروف خواستار بررسی هر گونه اختلاف و نگرانی پیش آمده بین روسیه و انگلیس بدون سیاسی کردن مساله و از طریق گفت وگوهای حرفه‌ای بر اساس موارد معین شد.

روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند.

آخرین موج تنشها بین روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور در سال گذشته بوجود آمد که در رسانه های انگلیسی به تفصیل به آن پرداختند.

لندن دو سال پیش نیز مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک افسر امنیتی سابق روس به اسم سرگئی اسکریپال و دخترش که به انگلیس پناهنده شده اند متهم کرد و با این اتهام توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و ۱۵۰ دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.

لندن در خصوص تنش‌های بوجود آمده میان اوکراین و روسیه نیز همواره طرف کی‌یف را گرفته است و روسیه را متجاوز می‌خواند.

در خصوص نقش منطقه‌ای ایران نیز دو کشور موضعی متفاوت دارند روسیه معتقد است که ایران حق دارد به مانند دیگر کشورها در منطقه نقش آفرینی کند اما انگلیس ایران را به تنش‌آفرینی در منطقه مخصوصا یمن متهم می‌کند.

روسیه در دو سال گذشته حداقل دوبار مانع تصویب نقشه‌های انگلیس علیه ایران به بهانه حمایت از یمن در شورای امنیت سازمان ملل شده است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: