صالح: وظیفه ما حمایت از دولت عراق است

کدخبر: 2353166

«برهم صالح» رییس‌جمهوری عراق بامداد پنجشنبه در توییتی و در واکنش به تشکیل دولت جدید این کشور نوشت: وظیفه ما این است که با هم از دولت برای انجام مأموریت‌های بزرگش حمایت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، صالح نوشت: به «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر به خاطر کسب رأی اعتماد از پارلمان تبریک می‌گویم.

وی در ادامه نوشت: به این ترتیب از یک مرحله سخت در تاریخ کشور عبور کردیم.

رییس‌جمهوری عراق بر لزوم تکمیل وزرای کابینه الکاظمی برای مقابله با چالش‌های بهداشتی، امنیتی و اقتصادی و نیز انجام اصلاحات قانونی و برگزاری انتخابات سالم تاکید کرد.

پارلمان عراق در جلسه‌ای جنجالی که مقرر بود ساعت ۹ شب به وقت محلی برگزار شود اما به دلیل اختلافات فراکسیون ها تا ساعت ۱۲ شب به تعویق افتاد، با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، به بخشی از اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

نمایندگان حاضر در جلسه به استثنای نمایندگان فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) از مجموع ۲۱ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده و با ۴ وزیر پیشنهادی نیز مخالفت کردند.

در این جلسه تصمیم گیری درباره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلافات بر سر وزیران پیشنهادی، به وقت دیگری موکول شد

دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» می شود که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) استعفای خود را تقدیم کرده است.

دولت الکاظمی در یک مدت یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و عراق را در برابر چالش بهداشتی ناشی از کرونا و اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه کند.

به درخواست اکثر فراکسیون های شیعه در پارلمان عراق، رییس جمهوری این کشور در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین ماه ۹۹) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرده بود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: