مزیت‌های تومان به ریال در چیست؟

کدخبر: 2353131

مدت هاست که حذف صفر از پول ملی، برای مردم سوالات بسیار زیادی را مطرح کرده و مسئولان در قبال این سوالات پاسخ‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.

خبری که این روزها بازار مالی و همچنین مردم را متوجه خود کرده است، حذف چهار صفر از پول ملی است. موضوعی که به نظر می‌رسد با حساب های بانکی عموم سر و کار دارد و هر روز محاسبات مردم را نشانه می‌گیرد.

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت از وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس درخواست کرد با زبانی ساده و روان مسائل بورس را بیان کنند. رئیس جمهور همچنین حذف چهار صفر از پول ملی را کنترل نقدینگی و تسهیل در محاسبات عنوان کرد.

روحانی بیان کرد: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. هم مردم و کارمند بانک دچار اشتباه می‌شود، واحد رسمی پول ملی ما ریال است، اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. برای اینکه ما ذهن مردم را از محاسبه بی اساس خلاص کنیم و مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم در زندگی راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می‌شود. به طور واقعی ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کنیم و محاسبات مردم را تسهیل شود.

رئیس جمهور در پایان اضافه کرد: رقم را کوچک کردیم، تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است. برخی کشورهای آسیای مرکزی هم واحد پولی جدیدی را برای خود ایجاد کردند یا ترکیه چند صفر از پول خود را حذف کردند.

او ضمن بعید دانستن حذف چهار صفر بر تورم و رشد اقتصادی گفت: این اقدام بیشتر کمکی برای تسهیل حسابگری است و مردم را از یک محاسبه اضافی دور می‌کند و گفتار و نوشتار مردم یکسان می‌شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: