تومان یا تومن مساله این است

کدخبر: 2353124

نام پولمان را تغییر دهیم اما به تومان نه ! مغولی نه! همان کلمه ای که مردم در محاوره به کار می برند: تومن

نسیم آنلاین : محمدباقر مفیدی کیا کارگردان و فعال فرهنگی درباره حذف ۴ صفر و تغییر واحد ملی پول در اینستاگرام خود نوشت:

ریال میراث فرهنگی استعمار کهنه پرتغال بود. تومان هم از دوران دهشتناک مغول­های اشغالگر باقی ماند. قران هم واژه ای ترکی ماترک قاجار است. ضمن اینکه برای همه زبان ها و گویش ها و لهجه های اقوام ایرانی احترام قائلیم اما جمهوری اسلامی ایران چرا نباید بر اساس زبان رسمی مورد وفاق همه ایرانیان، واحد پول مختص خودش را داشته باشد؟

بله مردم به تومن عادت کرده اند. رضاقلدر هم تومان را ریال کرد اما محاوره مردم عوض نشد. تلاش احمدی نژاد برای رای گرفتن از مردم درباره کلمه پارسی و غیره هم نیمه کاره ماند. (باز خدا پدرش را بیامرزد که در این امر خطیر برای رای و نظر ملت ارزش قائل بود) هرچند اگر آن تلاش هم به نتیجه می رسید باز بعید بود در محاورات، پارسی جایگزین واژه ی راحت الحلقومی همچون تومن شود!

حالا فارغ از بحث تخصصی ارزش پول و تعداد صفر و ورم تورم و کذا که در حیطه دانش من نیست؛ فعلا چه خوشمان بیاید چه نیاید، چه درست چه غلط، نام دیگری برای واحد پول ملی قانونی شده و به زودی روی کاغذ گرانقیمت پول چاپ و کار تمام خواهد شد!

اما از آنجایی که کلمات مولد فرهنگ اند و واجب عینی است که در انتخاب و کاربردشان نهایت دقت و ظرافت را مد نظر قرار دهیم و همینطور گُتره ای برای حال و آینده یک ملت تصمیم نگیریم و نام واحد پولی کلمه ای در بین کلمات نیست بلکه نقش بسیار مهم و حیاتی در مناسبات فرهنگی حال و آینده یک ملت دارد پس پیشنهاد من این است: نام پولمان را تغییر دهیم اما به تومان نه ! مغولی نه! همان کلمه ای که مردم در محاوره به کار می برند: تومن روی پولمان هم بنویسیم تومن؛ بجای تومان ! ساده و صمیمی چون در این تعریف تازه، تومن ربطی به تومان ندارد. حتی مخفف یا محاوره آن هم نیست بلکه تومن ورق بهاداری است به عنوان سند معامله بین تو و من. تو+من=ما ما ایرانی ها ! تو و من با هم تجارت کردیم. نشان به این نشان: تومن. ایرانی. فارسی. اختصاصی. بامعنی. جدید. رایج. مانوس.

خواهشاً برای قران هم تا دیر نشده فکر اساسی بکنیم. کاش ترتیبی اتخاذ می کردند تا اصلا مثل حالا که در محاورات مالی کلمه ای غیر از تومن به کار نمی رود، بعد از این هم نرود و همان یک کلمه زحمت حساب و کتاب را بکشد. با توجه به پرکاربرد بودن نام واحد پول ملی در محاورات روزمره، قران فارغ از بحث اصالتش، قابلیت زیادی برای استعمال فکاهه دارد! قران، قِرون و قرش بده! به گمان من قران کلمه وزین و متشخصی در شان پول ملت ایران نیست! یادآوری مهم: بحث رهبری درباره تلویزیون و تلویزان را بیاد بیاوریم !

ارسال نظر: