مهدویان: برای اکران آنلاین باید یک نظام طراحی شود

کدخبر: 2353123

محمدحسین مهدویان، کارگردان سینما گفت: اگر به‌شکل انتزاعی تمام مسائل از جمله مسائل مالی را کنار بگذاریم، به‌عنوان کارگردان ترجیح من پخش در سالن سینماست، چون در آنجاست که تجربه فیلم دیدن کامل می‌شود.

نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا» با حضور امیرحسین علم‌الهدی، غلامرضا موسوی و محمدحسین مهدویان و با مدیریت کیوان کثیریان در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران به‌صورت زنده برگزار شد.

مهدویان، کارگردان فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «درخت گردو» در بخشی از این نشست گفت: به‌عنوان یک فیلمساز طبعا ترجیح من این است که فیلم‌هایم در سالن سینما به نمایش در بیاید. اساساً تمام طراحی فیلم بر اساس پخش بر روی پرده و در سالن سینما برای تعداد زیادی مخاطب است. ناخودآگاه جمعی حاکم بر سالن سینما برای کارگردان مهم است و این را در مراحل تولید مدنظر داریم. اکران آنلاین آن چیزی نیست که ما به اسم سینما می‌شناسیم. سینما یک پدیده است که در نهایت در یک سالن تاریک با تعداد زیادی مخاطب شکل می‌گیرد. اگر به‌شکل انتزاعی تمام مسائل از جمله مسائل مالی را کنار بگذاریم، به‌عنوان کارگردان ترجیح من پخش در سالن سینماست، چون در آنجاست که تجربه فیلم دیدن کامل می‌شود.

ظرفیت واقعی اکران در سینمای ایران سالی ۳۰ تا ۴۰ فیلم است

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: سینما فقط علاقه من به‌عنوان فیلمساز نیست بلکه مجموعه بزرگتری از روابط و اتفاقات است. سینمای ایران نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید متناسب با این ویژگی‌ها در مورد سینمای آنلاین صحبت کنیم. سینمای ایران از ظرفیت کافی برای اکران فیلم‌های تولیدی برخوردار نیست. حتی حدود ۵۰ فیلمی که در طول سال به روی پرده می‌روند نیز به‌درستی اکران نمی‌شوند. ظرفیت واقعی اکران در سینمای ایران در طول سال چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ فیلم است و همین تعداد فیلم هم ناچارند که به‌شکل نوبتی اکران شوند و بحث فصل اکران هم مطرح است. بنابراین از هر چیزی که به ظرفیت سینمای ایران اضافه کند باید استقبال کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی فیلم نداریم که به‌صورت آنلاین پخش شده یا اینکه هم‌زمان با اکران در سینماها به نمایش در آمده باشند و برآورد دقیقی از آن نداریم و پلتفرم تازه‌ای نیز به حساب می‌آید. ممکن است اگر ظرفیت‌های این بخش افزایش یابد، تبدیل به یک اکران جدی شود و خیلی از فیلم‌هایی که در صف اکران مانده‌اند ممکن است به این مسیر رو بیاورند.

این کارگردان سپس به بحث قاچاق فیلم پرداخت و گفت: با وجودی که همین حالا بعضی فیلم‌ها یا سریال‌ها بلافاصله کپی می‌شوند، باز هم مخاطبانی هستند که پول پرداخت می‌کنند و به تماشای نسخه اریجینال می‌نشینند و خود را به این کار مقید می‌دانند. ضمن اینکه چنین پلتفرم‌هایی ظرفیت‌های خاص خود را دارند؛ از جمله اینکه مخاطب می‌تواند فیلم مورد علاقه‌اش و زمان تماشای آن را به اختیار خود برگزیند.

برای اکران آنلاین باید یک نظام طراحی شود

مهدویان اضافه کرد: ما در حال حاضر به ضرورت کرونا اکران آنلاین را راه‌اندازی کرده‌ایم اما برای آن به اندازه کافی فکر نکرده‌ایم. در حال حاضر اکران در سینماها با همین شرایطی که توصیف کردیم نظام خاص خود را دارد که در آن یک گردش مالی اتفاق می‌افتد. برای اکران آنلاین هم باید یک نظام طراحی شود. اول باید آن‌را به‌عنوان یک ظرفیت در نظر بگیریم، هرچند می‌دانیم که فیلم کپی خواهد شد. تجربه چند فیلم اخیر که به‌صورت آنلاین به نمایش در آمده‌اند به ما می‌گوید دستکم ۵۰ هزار مخاطب داریم که می‌دانند فردای اکران می‌توانند رایگان به نسخه قاچاق دسترسی داشته باشند، اما باز هم برای تماشای فیلم پول پرداخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم با یک مدیریت خوب این ۵۰ هزار نفر را به ۲۰۰ هزار نفر برسانیم، فروش هر فیلم حدود ۳ میلیارد تومان خواهد بود که تقریبا معادل ۱۰ میلیارد تومان فروش در اکران سینماهاست. فراموش نکنیم شهرهایی هستند که سال‌هاست سالن سینما ندارند با وجود اینکه علاقمندان سینما در آنها فراوان است. به علاوه اینکه مردم به تدریج یاد می‌گیرند در خانه هم شرایط بهتری برای تماشای فیلم فراهم کنند، مثلا فیلم را روی نمایشگری بزرگ‌تر و با سیستم صوتی بهتر ببینند.

هفته‌های اکران فیلم با میزان فروش آن تعیین شود

مهدویان در پایان گفت: به‌عنوان یک فیلمساز همیشه تلاش کرده‌ام فیلم را برای پرده سینما بسازم و ترجیحم این است که فیلم در سالن سینما اکران شود ولو به مدت یک هفته و برای هزار نفر مخاطب. اما وقتی اکران فیلم به پایان رسید، ترجیح می‌دهم که فیلمم هرچه بیشتر دیده شود و اکران آنلاین یک ظرفیت تازه است. فراموش نکنیم که وقتی ۵۰ هزار بلیت به فروش رسیده است، عملا سه یا چهار برابر این تعداد نفر به تماشای آن نشسته‌اند و این تعداد تماشاگر بالایی است که شامل شهرهایی نیز می‌شود که سالن سینما ندارند و تعدادی نیز به مخاطبان جدید سینما تبدیل می‌شوند که اتفاقی بزرگی به حساب می‌آید.

وی گفت: شاید بتوان برای فیلم‌هایی که می‌خواهند اکران آنلاین هم داشته باشند، هفته‌های اکران محدودتری در سالن‌ها در نظر گرفت. یا می‌توان مقید به هفت یا هشت هفته اکران نباشیم و با توجه به وضعیت فروش فیلم تصمیم بگیریم که از جایی به بعد آن‌را به‌صورت آنلاین نمایش دهیم. به هر حال تمامی این مسائل نیاز به فکر و بررسی دارد تا یک نظام‌نامه درست برای اکران آنلاین طراحی شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: