چند کودک در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند؟

کدخبر: 2353115

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ کد جدید ۳۰۱۹ برای درمان بیماران سرپایی کرونا در بیمارستانها خبر داد و گفت: تاکنون ابتلای مجدد به بیماری کووید۱۹ در افرادی که یکبار مبتلا شده اند ثابت نشده است.

قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در مورد احتمال ابتلای مجدد تاکنون دو مطالعه محدود با تعداد نمونه های کم در ژاپن و کره جنوبیانجام شده است و هنوز این موضوع ثابت نشده است. هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره به مبتلا می شوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کره جنوبی و ژاپن انجام شد اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست.

وی درباره تعداد کودکان جان باخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده اند که همه آنها نیز بیماری زمینه داشتند، یعنی کودکان سالمی نبود یا بیماری تنفسی یا خونی داشتند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد افرادی که با کد موارد محتمل به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده یا فوت شده اند گفت: بله ما در بیمارستانها برای کرونا دو کد داریم که کدهای بین المللی هستن. یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست پی سی آر آنها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس سی تی اسکن تشخیص داده می شود و تست پی سی آر آنها منفی است. به دانشگاههای علوم پزشکی گفتیم این کدها را اصلاح کنند.

وی گفت: این کدها بین المللی هستند و همه کشورها موظف هستند این کدها را اصلاح کنند ما هم در ایران در حال اصلاح این کدها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.

کد ۳۰۱۹ برای افراد مشکوک به کرونا

جان بابایی افزود: یک جدید هم تعریف کردیم به نام کند ۳۰۱۹ که کووید ۱۹ است که امروز ابلاغ می شود. برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می شود با این کد معلوم می شود که به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته های قلبی و مغزی است و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می شود و امیدواریم با به تدریج که تعداد بیماران کمتر می شود بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستانهای کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستانها شکل بگیرد.

۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی داخلی در بیمارستان‌ها مستقر شد

قاسم جان بابایی افزود: در اوج کرونا همه لوازم حفاظتی و درمانی مورد نیاز را به کمک شرکت های دانش بنیان تهیه کردم و اکنون کشورهای زیادی از ما می خواهند که این اقلام را به آنها صادر کنیم.

وی گفت: ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیر تهاجمی داشتیم که تولید داخل بود. ۴۵۰ ونتیلاتور و ۴۵۰ تخت ویژه داخلی هم از تولیدات داخلی توسعه دادیم که در اختیار بیماران بد حال قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: از نظر لوازم حفاظتی هم در همه استاتها در مرحله خودکفایی و در حال ذخیره سازی برای آینده هستیم

جان بابایی گفت: از دستاوردهای دیگر بهره مندی از فناوری های علوم مجازی و ای تی است که پیشرفت خوبی داشتیم اغلب آموزشهای کوتاه مدت اکنون به صورت مجازی انجام می شود و از طریق سیستم مجازی که در وزارت بهداشت ایجاد شده کادر پزشکی و پرستاران آموزش می بییند و بیماران درگیر کرونا نیز از همین طریق هر روز تحت آموزش قرار می گیرند. مهارت را برای همه گروهها ایجاد می کنیم تا از تجربه استادان و بیمارستانهای بزگتر استفاده کنیم.

وی افزود: تدوین گاید لاین ها برای خدمت به بیماران در دستور کار داریم، بخش عمده آن انجام شده و اکنون راهنماهای ارائه خدمت برای خدمات بستری و سرپایی قابلبیت استفاده برای همه جای دنیا که به عنوان معیار دارد. کنار هم قرار دادن استادان بالینی و علوم پایه پزشکی در بحران کرونا باعث شد که تولیدات علمی دانش محور و محصول محور در کشور رشد کند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: