نگرانی از گسترش سندرم نادر کودکان در پی شیوع کرونا

کدخبر: 2353101

«سندرم کاوازاکی» در کودکان که علائمی شبیه بیماری کووید ۱۹ دارد تاکنون در چندین کشور اروپایی مشاهده شده است.

اداره بهداشت و سلامت انگلیس هشدار داده است در روزهای اخیر موارد زیادی از کودکانی که به سندرم پاسخ التهابی سیستمیک مبتلا شده‌اند در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر این کشور بستری شده‌اند.

این کودکان علائم بیماری کووید-۱۹ شدید، سندروم شوک سمی و همچنین بیماری کاوازاکی را داشته‌اند. ابتلای این کودکان البته تنها به بریتانیا محدود نبوده و در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم گزارش شده است. نکته قابل توجه در خصوص این سندرم این است که علائمی مشابه با ویروس کرونا دارد.

متخصصان حوزه پزشکی در ایتالیا و بریتانیا در حال بررسی ارتباط احتمالی این بیماری التهابی شدید در بین کودکان با ویروس کرونا هستند.

پزشکان در شمال ایتالیا اخیرا شمار زیادی از کودکان زیر ۹ سال مبتلا به بیماری کاوازاکی را که در مناطقی از آسیا شایع است، گزارش کرده‌اند.

وزیر بهداشت انگلیس در گفت‌وگویی رادیویی در این‌باره تصریح کرد: این یک بیماری جدید است که فکر می‌کنیم امکان دارد در اثر ویروس کرونا ایجاد شده باشد. ۱۰۰ درصد در این زمینه اطمینان نداریم چرا که تست کرونای برخی از کودکان مبتلا مثبت نبوده است. بنابراین در حال انجام تحقیقات زیادی روی این موضوع هستیم.

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی نوعی سندرم است که اغلب در بین کودکان زیر پنج سال مشاهده می‌شود و در آن شریان‌ها دچار ورم و التهاب می‌شوند. در این عارضه غدد لنفاوی پوست و غشای محیطی بینی، گلو و دهان نیز دچار التهاب می‌شود.

این بیماری البته معمولا دوره ۱۲ روزه دارد اما تشخیص و درمان زودهنگام این عارضه بسیار مهم است چرا که ضمن کوتاه تر کردن دوره بیماری، احتمال وقوع مشکلات قلبی در آینده را کاهش می‌دهد. در اثر این بیماری ممکن است عروق بیش از اندازه‌ی لازم بزرگ شوند و یک آنوریسم را تشکیل دهند یا سبب باریک شدن عروق شود و کودک را در معرض خطر لخته خونی بزرگ قرار دهد.

از علائم این بیماری می‌توان به تب بالا، .قرمز شدن شدید چشم ها، بروز جوش‌های قرمز رنگ در بدن و همچنین در ناحیه تناسلی، قرمزی، خشکی و ترک خوردن لب ها و ورم و قرمز شدن زبان و همچنین ورم و قرمزی پوست کف دست، پا، غدد لنفاوی گردن و قسمت های دیگر بدن اشاره کرد.

ارتباط بین کاوازاکی و کووید ۱۹ چیست؟

در کشورهایی که شیوع ویروس کرونا بیشتر بوده، موارد بیشتری از ابتلای کودکان به بیماری کاوازاکی گزارش شده است. برخی از این کودکان به کووید ۱۹ نیز مبتلا شده اند و برخی نیز خیر.

هنوز مشخص نیست دقیقا چه ارتباطی بین کاوازاکی و کووید ۱۹ وجود دارد اما متخصصان در حال بررسی علت افزایش ناگهانی آمار ابتلا به کاوازاکی در بین کودکان هستند. وزیر بهداشت فرانسه به پارلمان این کشور اعلام کرده اخیرا، ۱۵ کودک به کاوازاکی مبتلا شده‌اند اما پاسخ تست کرونای همه آنها مثبت نبوده است.

بنابر گزارش یورونیوز، انجمن کودکان اسپانیا نیز هشدار داده است در صورت بروز چنین علائمی در میان کودکان باید هرچه سریعتر به مراکز پزشکی و بهداشتی مراجعه شود. البته این نهاد اسپانیایی اعلام کرده خانواده‌ها نباید نگران باشند اما در عین حال باید در خصوص شناسایی و درمان سریع این بیماری توجه به خرج دهند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: