چگونه ایدز به مبارزه با کرونا کمک کرد؟

تجربه آفریقای جنوبی از ایدز در مبارزه با کرونا

کدخبر: 2353092

درست در همان ساعتی که رئیس جمهور آمریکا از تزریق ضدعفونی‌کننده به عنوان راهی برای درمان کوید-19 نام برد، مردم آفریقای جنوبی گذشته تاریک خود را به یاد آوردند. دو دهه پیش، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی اعلام کرد خوردن چغندر یا سیر می‌تواند ایدز را درمان کند

نسیم آنلاین :‌ درست در همان ساعتی که رئیس جمهور آمریکا از تزریق ضدعفونی‌کننده به عنوان راهی برای درمان کوید-19 نام برد، مردم آفریقای جنوبی گذشته تاریک خود را به یاد آوردند. دو دهه پیش، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی اعلام کرد خوردن چغندر یا سیر می‌تواند ایدز را درمان کند. رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعتقاد داشت درمان ایدز ممکن است سمی باشد و به خاطر همین اعتقاد غلط آنزیم‌های ARV یا مسکن‌های ضدویروسی ایدز را از مبتلایان دور نگه داشت. بر اساس پژوهش‌ها، انکار بیماری و اطلاعات غلط در مورد ایدز جان 300 هزار نفر را گرفت. یک مقام ارشد وزارت بهداشت آفریقای جنوبی می‌گوید: ما از دوره‌ای آمده‌ایم که تعداد زیادی از آفریقایی‌ها به خاطر ایدز جان خود را از دست داده‌اند. ما نباید آن دوران را تکرار کنیم.

مقامات بهداشت و درمان آفریقای جنوبی می‌گویند تجربه شکست آنها در مقابله با ایدز، مبارزه آنان در برابر ویروس کشنده کرونا را شکل می‌دهد. منابع قابل توجهی که آنان در برابر ایدز تدارک دیده‌اند، بهترین سلاح آنان در مقابل کروناست. دولت آفریقای جنوبی پس از سال‌ها آزمون و خطا در درمان ایدز به دلیل تفسیر نادرست این بیماری و نحوه درمان آن، با تلاش جامعه مدنی و تغییر در رهبری، الگوی مقابله با ایدز را تغییر داد. آنزیم‌های ARV در اختیار میلیون‌ها نفر قرار گرفتند و لشکری از کارشناسان بهداشت مردم را نسبت به روش‌های ابتلا و نحوه پیشگیری از ایدز آگاه کردند. در آمریکا نیز رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، جورج دبلیو بوش، یک برنامه کمک به مبارزه با ایدز طراحی و اجرا کرد که مطمئناً موفق‌ترین برنامه بهداشت عمومی در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید.

فشار فوق‌العاده‌ای که آفریقای جنوبی در دوران شیوع ایدز تحمل کرد، سبب شد در مقابل کرونا واکنش سریعی اتخاذ کند. این واکنش سبب شد آفریقای جنوبی به رغم رکود اقتصادی بالا و بیشترین میزان نابرابری در جهان بتواند منحنی ابتلا به کرونا را صاف کند. در حالی که کشورهایی همچون انگلیس و امریکا همچنان با منحنی درگیرند. موضوع وقتی بهتر درک می‌شود که بدانیم آفریقای جنوبی سکونتگاه‌ها و محلات شلوغ و متراکم فراوانی دارد که میلیون‌ها آفریقایی در فضایی شلوغ زندگی می‌کنند و همین موضوع، مبارزه با هر گونه بیماری تنفسی را دشوار می‌کند. اینجا نیز تجربه مبارزه با ابدز به کمک مقامات بهداشت و درمان این کشور آمده است. 35 هزار کارشناس بهداشت آفریقای جنوبی بر اساس شناسایی محلات و اجتماعات پرخطری که در مقابله با ایدز انجام داده‌اند، غربالگری سراسری کوید-19 را کلید زده‌اند.

اعتماد به سیستم بهداشت و درمان آفریقای جنوبی به دلیل سابقه‌ای که مردم از تغییر رویه این سیستم در مقابله با ایدز داشته‌اند، مبنای همکاری فوق‌العاده مردم قرار گرفته است. اگرچه در برخی محیط‌ها و محلات، عملاً امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

ارسال نظر: