منتخب مردم تهران در واکنش به طرح افزایش مناطق آزاد:

مناطق آزاد باید از زنجیره‌های تولیدی حمایت کنند؛ واردات مناطق آزاد چهار برابر بیشتر از صادرات است

کدخبر: 2352963

ایزدخواه گفت : منطقه آزاد ایده شکست خورده‌ای است و عملا این مناطق به محلی برای واردات محصولات غیر ضرور و مصرفی تبدیل شده است. در حالی که باید محلی برای حمایت از زنجیره های تولیدی و صادرات محصولات تولید شده باشد.

نسیم آنلاین : ایزدخواه گفت : منطقه آزاد ایده شکست خورده‌ای است و عملا این مناطق به محلی برای واردات محصولات غیر ضرور و مصرفی تبدیل شده است. در حالی که باید محلی برای حمایت از زنجیره های تولیدی و صادرات محصولات تولید شده باشد.

روح الله ایزدخواه، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو اقتصاد درباره طرح جدید افزایش مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد ایده شکست خورده‌ای است، چرا که توسعه صادرات و توسعه مناطق همجوار و محروم که دو هدف اصلی تاسیس مناطق آزاد بوده‌اند تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: الان صادرات مناطق آزاد ناچیز است و نرخ واردات این مناطق 4 برابر بیشتر از صادرات آن‌ها است و عملا این مناطق به محلی برای واردات محصولات غیر ضرور و مصرفی تبدیل شده است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: بر اساس مشاهدات میدانی خدمت شما عرض می‌کنم که در حال حاضر دیوار به دیوار مناطق آزاد کشور، کپر نشینی و محرومیت وجود دارد و این یعنی توسعه مناطق همجوار هم به هیج عنوان محقق نشده است.

بیشتر صنایع مناطق آزاد صرفا مونتاژکاری است

ایزدخواه ادامه داد: از میان کارخانه‌ها و صنایعی هم که در مناطق آزاد راه افتاده است، بیشتر آن‌ها صرفا مبتنی بر بسته بندی یا مونتاژ کار می‌کنند و بعضی از این صنایع هم جز صنایع آلاینده‌ای هستند که خارجی ها ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: خارجی ها برخی از صنایع آلاینده مثل تصفیه روغن سوخته را در ایران ایجاد کرده‌اند که ارزش افزوده زیادی هم برای کشور به همراه ندارد اما آلودگی فراوان دارد؛ آن وقت خود همان خارجی‌ها محصولات به دست آمده را برای مراحل بالاتر ایجاد ارزش افزوده که اتفاقا آلودگی کمتری هم دارد به کشور خود می‌برند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر مناطق آزاد جز عملگی و گران شدن زمین به دلیل عنوان منطقه آزاد، چیز دیگری برای مردم محروم این مناطق نداشته است. البته مناطق آزاد به دلیل محملی که برای قاچاق درست کرده اند برای کشور هم زیان بار بوده اند.

نمایندگان مقصران اصلی نابسامانی مناطق آزاد هستند

ایزدخواه گفت: مقصر اصلی وضعیت نامناسب مناطق آزاد، مجلس و نمایندگانی هستند که در هنگام انتخابات به مردم وعده آوردن مناطق آزاد را داده‌اند و البته دولت هم این تصمیم را اجرایی کرده است.

وی اضافه کرد: البته بعضی از این مناطق آزاد محلی است تا برخی از مدیران در آستانه بازنشستگی بقیه عمر خود را در مناصب مناطق آزاد سپری کنند.

ایجاد مناطق آزاد اولویت کشور نیست

این کارشناس سیاستگذاری اقتصادی با اشاره به اولویت نبودن مناطق آزاد برای کشور خاطر نشان کرد: ایجاد مناطق آزاد وقتی جواب می‌دهد که تولیدی در کشور وجود داشته باشد اما وقتی در منطقه محروم تولیدی وجود ندارد و زنجیره‌های تولیدی همه در مرحله ابتدایی خام فروشی هستند، اساسا منطقه آزاد چه کارکردی دارد؟

ایزدخواه گفت: ایجاد مناطق آزاد وقتی صحیح است است که تولید منسجمی وجود داشته باشد و بعد برای تسهیل صادرات محصولات تولیدی، منطقه آزاد تاسیس شود.

مناطق آزاد باید از زنجیره‌های تولیدی حمایت کنند

وی افزود: در شرایط فعلی باید مناطق آزاد محدود شوند و در آن‌ها تجدید نظر شود اما متاسفانه خبر می‌شنویم که طرح افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور مطرح شده است.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعد از محدود کردن مناطق آزاد باید ظرفیت‌های مناطق آزاد را به سمت زنجیره‌های تولید بومی هدایت کنیم و اگر قرار است حمایتی هم صورت بگیرد از زنجیره‌های منطقه‌ای همان منطقه حمایت شود.

ایزدخواه ادامه داد: به عبارتی باید سرمایه گذاری‌ها به جای این که در امور تجاری و گردشگری همچون هتل و پاساژ خرج شود باید صرف مزیت‌های تولیدی هر منطقه شود.

نسبت به مزیت‌های منطقه‌ای غافل هستیم

وی افزود: در حال حاضر در طول سواحل ایران از چابهار تا خرمشهر دنیایی از ثروت وجود دارد که متاسفانه از آن ها استفاده نمی شود.

این کارشناس سیاستگداری اقتصادی خاطرنشان کرد: من برای یک کار تحقیقاتی به مدت یک سال در چابهار زندگی کرده‌ام و علی رغم ظرفیت هایی که دارد هیچ صادراتی ندارد و حتی خرما درجه یک آن هم صادر نمی شود.

ایردخواه در پایان گفت گفت: البته برای صادرات خرما شهرکی در نظر گرفته شده است اما هیچ پیشرفتی نکرده است که لازم است به منظور تمرکز بر روی مزیت های منطقه ای چابهار هر چه سریع تر تکمیل شود.

ارسال نظر: