جایگزینی سکه‌های ۲تومانی به جای اسکناس ۲هزار تومانی

کدخبر: 2352877

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سرانه مسکوکات در ایران پایین و هزینه امحای اسکناس بسیار زیاد است.

عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: تورم شدید طی ۵ دهه اخیر باعث کاهش کارایی پول ملی کشورمان شده است و پول ملی ما یعنی ریال در جامعه کاربردی ندارد و دینار هم مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد.

وی افزود: از آنجایی که فوریت لایحه مذکور در مهر سال گذشته به تصویب رسید، تقاضای بنده آن است که نمایندگان کلیات آن را تصویب کنند و اگر نقطه نظری داشتند، در جزئیات لایحه مطرح کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هزینه بسیار زیاد چاپ و امحای اسکناس، تصریح کرد: ما در حال حاضر ۸ میلیارد اسکناس داریم که ۵ میلیارد آن زیر ۲,۰۰۰ تومان است که با این تغییر می‌توانیم سکه‌های یک تومانی را به جای اسکناس هزار تومانی و سکه ۵ تومانی را هم به جای اسکناس ۵ هزار تومانی به صحنه آوریم. همتی با بیان اینکه در حال حاضر مسکوکات از رده خارج شده است، تصریح کرد: سرانه ما در مسکوکات بسیار پایین است اما در مقابل سرانه اسکناس در کشورمان نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و ما سالانه یک میلیارد اسکناس امحاء می‌کنیم که بسیار هزینه‌بر است. وی با بیان اینکه با تصویب این مصوبه، مسکوکات احیاء می‌شود، گفت: قطعاً این اقدام تأثیری در تورم نخواهد داشت بلکه ما این کار را در راستای انجام وظایف بانک مرکزی پیشنهاد کردیم و به دنبال تسهیل مبادلات بازرگانی مردم هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: هر دو پول باید به موازات هم حرکت کنند تا پذیرش و عملیاتی شدن این اقدام در جامعه به صورت یکسان بوده و در نهایت به سرانجام برسد. همتی با اشاره به اینکه این موضوع حدود یک سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: شب گذشته این موضوع مجدداً در هیئت دولت بررسی شد و در آن جلسه تأکید شد که پول ما تبدیل به تومان شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: