رای الیوم: عربستان منطقه حفاظت شده آمریکاست

کدخبر: 2352869

روزنامه الرای الیوم نوشت سکوت رژیم آل سعود در برابر تحقیر و تمسخرهای ترامپ به این دلیل است که حیات این رژیم در گروه حمایت‌های آمریکاست و از خود هیچ استقلال و اراده‌ای ندارد.

«عبدالستار قاسم» نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی یادداشتی را برای روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم منتشر کرد با این عنوان که «عربستان یک کشور یا یک منطقه تحت حفاظت آمریکاست» و در آن رژیم آل سعود را به دلیل سرسپردگی به آمریکا به باد انتقاد گرفت.

در ابتدای این یادداشت به سخنان تازه رئیس جمهور آمریکا اشاره شده که عربستان سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم تلاش برای اصلاح بازار نفت و قیمت نفت در صحنه بین‌المللی، نیروهای آمریکایی را از قلمرو عربستان خارج می‌کند.

نویسنده آورده است: «رسانه‌ها پس از اظهارات ترامپ گفتند که با این کار حمایت از نظام سیاسی عربستان سعودی برداشته می‌شود تا مجازات دستکاری عربستان در قیمت نفت باشد که منجر به خسارات زیادی برای سرمایه گذاران آمریکایی در بخش نفت شده است».

در ادامه یادداشت آمده است: « این برای نخستین بار نبوده که رئیس جمهور آمریکا در مورد امنیت رژیم سعودی و تلاش‌های آمریکا برای حمایت از نفت و به طور کلی رژیم سعودی صحبت کرده است. ترامپ چندین بار از این حمایت آمریکایی‌ها از عربستان سعودی یاد کرده بود و یکی از سناتورهای آمریکایی نیز صحبت کرده و گفته بود بدون حمایت آمریکا رهبران دولت عربستان سعودی تا حالا دیگر فارسی صحبت می کردند و در این خصوص وی به آنچه حمله ایران به عربستان سعودی خوانده بود اشاره داشت».

نویسنده تاکید کرد:« با وجود تکرار مکرر این ایده و دیدگاه از سوی آمریکایی‌ها ما هیچ اظهارنظری در مورد این موضوع از سوی رهبران رژیم سعودی نشنیدیم و نشنیده ایم که هیچ یک از آنها عصبانی شوند یا توضیحی دهند یا پاسخ دهند یا رد کنند، بلکه همه آنها سکوت کردند و تاکنون ساکت هستند و سکوت حداقل به معنای پذیرش و تأیید آنچه گفته شده، است... سکوت بیان قدرتمندی از تحقیر و عدم تمایل به حفظ هر نوع عزت بود».

در ادامه یادداشت آمده است:« ترامپ توضیح نداد که دشمنانی که در کمین عربستان هستند که هستند و منظورش از عربستان نهاد سیاسی حاضر در جزیره العرب یا نظام سعودی حاکم بر این نهاد است اما بالاخره در سطح جهان مردم می فهمند که منظور ترامپ ایران است».

نویسنده در ادامه با طرح دو سال سوال که آیا ایران واقعا علاقه مند به اشغال سرزمین‌های عربی در جزیره العرب و تسلط بر آنجاست و یا چه مدرکی درمورد چنین مقاصدی وجود دارد گفت شاید برای ایران سرنگونی رژیم سعودی موضوعی قابل توجه باشد به ویژه که این رژیم همیشه علیه ایران دست به اقدامات تحریک آمیز می‌زند، اما ما ندیدم که ایران در حال بسیج نیرو برای حمله به شبه جزیره عربستان و خلاص شدن از شر رژیم سعودی با توسل به زور باشد.

نویسنده با بیان اینکه ایران در حال تحکیم قدرت نظامی خویش است، تصریح کرد: «این حق ایران است و هیچ کس نمی‌تواند این کشور را بر سر سیستم دفاعی خود به چالش بکشد همان گونه که با هیچ کدام از کشوری دنیا چنین کاری حایز نیست؛ اما صنایع نظامی ایران و توسعه فناوری هسته‌ای ایران به معنای حمله به عربستان یا هر نهاد سیاسی دیگری در شبه جزیره عربستان نیست».

او با اشاره به نبود هیچ تحرک نظامی از سوی هیچ طرف دیگری در منطقه علیه نهاد سعودی گفت:« رژیم سعودی مخالفان زیادی در منطقه دارد، اما هیچ ارتشی وجود ندارد که حرکتی کند یا قصد حرکت به سمت ریاض را داشته باشد».

عبدالستار قاسم می نویسند:« مسئله اینجاست که در مورد احتمال توصیف نهاد سعودی به عنوان یک دولت شک و تردید وجود دارد. نهادی که به سخنان کسانی که آن را دست کم می گیرند، واکنشی نشان نمی‌دهد و حتی با یک کلمه آن را دنبال نمی کند و این به این معنی است که سخنان رئیس جمهور آمریکا دقیق است و هیچ عربی در هیچ کجای دنیا نیست که سخنان آمریکا را درک نکند».

نویسنده با بیان اینکه عرب‌ها به اجماع سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره عربستان را تایید می‌کنند،افزود: «با آنچه گفته شد این نتیجه حاصل می‌شود که عربستان سعودی چیزی جز یک منطقه حفاظت شده آمریکایی نیست که از دستورات آمریکایی‌ها پیروی می‌کند و چه بسا این امر ممکن است رژیم آل سعود را از مسئولیت خود در قبال جنایات علیه مخالفان و اعدام‌ها خلاص کند زیرا محافظ عربستان آمریکایی‌ها هستند و آنها مسئول نقض حقوق بشر هستند که در عربستان سعودی اتفاق می‌افتد».

به عقیده نویسنده اگر آمریکایی‌ها قادر به محافظت از رژیم سعودی و دفع حملات علیه آن باشند مطمئناً این حفاظت می‌تواند رژیم را از پیامدهای ارتکاب جرمی مانند جنایت خاشقجی باز دارد و اگر این محافظ آمریکایی سر خود را به نشانه تایید تکان می‌داد، عربستان کارهایی که را امروز مرتکب می‌شود، مرتکب نمی‌شد.

قاسم با تاکید بر اینکه در اینجا قصدی برای تبرئه کردن رژیم آل سعود وجود ندارد،گفت: «ترامپ همواره اعراب و به طور خاص حاکمان خلیج فارس را مسخره کرده است. او در ما عرب‌ها عقب ماندگی می‌بیند و توانایی‌های ما، مردم ما و حقوق آنها را تحقیر می‌کند».

در پایان این یادداشت آمده است: «آیا هیچ یک از حاکمان عرب کاملاً از قدر و منزلت خود نزد ترامپ آگاه است؟ در تاریخ چیزی که محافظت شده تلقی می‌شود، کشور نیست زیرا اراده از آن سلب شده و استقلالی ندارد. حاکمیت و استقلال متعلق به محافظ است و هیچ اراده‌ای وجود ندارد که از اراده آن فراتر رود».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: