نتایج یک نظرسنجی در مورد میزان استفاده از اینترنت در درمان

کرونا و تحول در درمان مجازی بیماری‌ها

کدخبر: 2352805

 سیستم‌های بهداشت و درمان تقریباً در همه کشورها به شدت درگیر مبارزه با کرونا هستند و در تلاشند منحنی صعودی روند ابتلا و فوت بر اثر این ویروس را خم کنند. یکی از ابزارهای مهم این مبارزه، «درمان از راه دور» از طریق تماس تلفنی، تماس تصویری مجازی و حتی ارتباط پیامکی است.

نسیم آنلاین : سیستم‌های بهداشت و درمان تقریباً در همه کشورها به شدت درگیر مبارزه با کرونا هستند و در تلاشند منحنی صعودی روند ابتلا و فوت بر اثر این ویروس را خم کنند. یکی از ابزارهای مهم این مبارزه، «درمان از راه دور» از طریق تماس تلفنی، تماس تصویری مجازی و حتی ارتباط پیامکی است. بدین منظور، وزارت بهداشت آمریکا آیین‌نامه بررسی امنیت داده‌های درمانی را برای مدتی متوقف کرده تا ارتباط بیماران و پزشکان آسان‌تر شود. اما همچنان موانع زیرساختی، فنی و اقتصادی و حتی پذیرش این شکل از درمان در میان افراد حل نشده است. این فرض که دسترسی به تلفن‌های هوشمند، دسترسی بالقوه به این نحو درمان را فراهم می‌کنند؛ نادرست است.

براساس نظرسنجی‌ها، 8 درصد از مصاحبه‌شوندگان در آمریکا و بریتانیا استفاده از سرویس‌های درمان مجازی در طول شیوع کرونا را تجربه کرده‌اند. این رقم، شروع بسیار مناسبی برای این شکل از درمان است که البته با تمایل بیشتر گروه‌های سنی جوان‌تر به استفاده از اینترنت، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد. تقریباً نیمی از پرسش‌شوندگان از همه گروه‌های سنی می‌گویند در آینده به طور قطع از این سرویس‌ها استفاده خواهند کرد. 66 درصد از کل پرسش‌شوندگان از درمان مجازی برای شناخت و فهم علایم ویروس کرونا استفاده کرده‌اند. استفاده اندک گروه‌های سنی بالاتر مانند 45 تا 55 سال به این موضوع بازمی‌گردد که دانش استفاده از ابزار و تجیهزات دیجیتال کم است.

تجربه شیوع بیماری‌های فراگیر مانند سارس و ابولا اثبات کرده است ویروس‌های اپیدمیک اثراتی فراتر از سلامت جسمانی دارد و به ویژه روح و روان را نیز درگیر می‌کند. براساس یک نظرسنجی میان کاربران اینترنت در دوره سنی 18 تا 64 سال، 11 درصد از پرسش‌شوندگان از سرویس‌های درمان مجازی برای درمان بیماری‌های روان، 10 درصد برای درمان میگرن، 10 درصد برای مسائل مرتبط با خواب و 8 درصد برای فهمیدن علائم کرونا استفاده کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد بیماری‌های روان می‌تواند پس از کاهش روند ابتلا به کرونا، نرخ ابتلای بالایی پیدا کند.

پذیرش اثرگذاری این شکل از درمان نیز مسأله مهمی است. بر اساس نظرسنجی‌ها تنها 46 درصد از زنان می‌پذیرند درمان مجازی کارآمد است. در مقابل این رقم برای مردان 60 درصد است. موضوعی که بیش از درمان مجازی به نرخ استفاده از اینترنت بازمی‌گردد و با آمار مرتبط با اختلاف جنسیتی استفاده ارتباط مستقیم دارد. همه گروه‌های سنی صرف نظر از استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های سلامت‌محور، یک درمان جامع همراه با جزئیات می‌‌خواهند. با این حال، جستجو برای مسائل درمانی و اپلیکیشن‌های درمانی در فهرست جستجوهای پرشمار کاربران اینترنتی است.

ارسال نظر: