سعد حریری رئیس حزب ناامیدان لبنان

کدخبر: 2352784

یک وبگاه لبنانی مدعی شد، حزب المستقبل و متحدان آن با مشاهده مواضع غربی و منطقه‌ای دریافته‌اند که بهای سنگینی باید برای مقابله با دولت کنونی لبنان بپردازند و به همین دلیل از تشکیل جبهه معارض منصرف شده‌اند.

تصویب برنامه اقتصادی دولت لبنان در هفته گذشته (یازده ازدیبهشت) با هدف سروسامان دادن به وضعیت نابسامان فعلی، با واکنش‌های موافق و مخالف در داخل این کشور روبرو بود.

وبگاه خبری تحلیلی «النشره » لبنان، در گزارشی در همین باره نوشت، موافقت ابتدایی جنبش‌های حزب‌الله و أمل و متحدانشان با برنامه اصلاحی اقتصادی و نجات دولت «حسان دیاب» چک سفیدامضا نیست که دیاب و دولتش هر زمانی بخواهد از آن استفاده کند بلکه مشروط به مدت زمانی و دستاوردهایی است که باید محقق شود.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع وابسته به دوگانه شیعی آمده است: گزینه‌ای در برابر دولت جز موفقیت در این طرح وجود ندارد، طرحی به نیاز به موافقت پارلمان دارد تا با تصویب در پارلمان، اجرایی شود.

النشره در ادامه به مواضع بین‌‌المللی بویژه فرانسه و آمریکا درباره این طح پرداخت و نوشت، این اوضاع در زمان و مضمون قابل توجه است خصوصا اینکه بیشتر سفارت‌های اروپایی و غربی از اعتراضات لبنان و وجود برخی آشوبگرانی که ارتش و بانک‌ها را هدف می‌گیرند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده: مواضع آمریکا بویژه سفیر این کشور در لبنان «دوروتی شیا» و «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه در ظاهر دیپلماتیک است اما در مضمون عمیق است. شیا دست داشتن کشورش در آشوب و تحریک گروه‌هایی را که خواستار ساقط کردن دیاب و انفجار وضعیت امنیتی بودند، رد کرد. شنکر هم تلویحا اعلام کرد که آمریکا از طرح دولت دیاب حمایت می‌کند و اجرای اصلاحات را زیر نظر می‌گیرد اما وی به شروط سخت صندوق بین‌المللی پول هم اشاره کرد.

النشره به نقل از محافل آگاه تصریح کرد: علیرغم آنکه به آمریکایی‌ها و مواضع آنها اعتمادی نیست اما آنچه آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها از طریق کانال‌های مستقیم و غیرمستقیم به دیاب و دستگاه‌های امنیتی گفته‌اند این است که آنها مخالف با تنش هستند و آشوب و سوزاندن املاک خصوصی و عمومی را رد می‌کنند.

این وبگاه لبنانی افزود، دستگاه‌های غربی و عربی درباره بازگشت گروه‌های تکفیری خفته از جمله داعش به عراق و سوریه و احتمال نفوذ آنها به لبنان هشدار داده‌اند. همچنین اطلاعاتی درباره تحریک مردم طرابلس در شمال لبنان توسط جریان «المستقبل» و دستگاه امنیتی نزدیک به وی در دست است و دیاب در سخنش با سفرا و رؤسای دستگاه‌های امنیتی به این موضوع اشاره کرده است.

النشره افزود، برآوردها حاکی از آن است که تشکیل جبهه معارض در لبنان متشکل از «سعد الحریری» رئیس حزب تیار المستقبل، «ولید جنبلاط» (رئیس التقدی الاشتراکی) و «سمیر جعجع» (رئیس القوات اللبنانیه) همچنان عملی نیست زیرا از حمایت سعودی برخوردار نیست؛ عربستان خود مشغول مقابله با کروناست و به آنچه در لبنان می‌گذرد اهمیتی نمی‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده، سه نفر یاد شده در اولویت‌ها و چشم‌انداز آینده بویژه در چگونگی مقابله با دولت دیاب با هم اختلاف دارند خصوصا آنکه ساقط کردن این دولت با تصمیم سیاسی یا امنیتی ممکن نیست؛ دیگر موضوع مورد اختلاف آنها چگونگی تعامل با حزب‌الله، جریان «العهد» وابسته به رئیس‌جمهور و شخص حسان دیاب است.

النشره ضمن اعلام اینکه تشکیل جبهه ضد فساد تمام کارمندان وابسته به الحریری و جنبلاط را شامل خواهد شد، افزود، به نظر می‌رسد تشکیل جبهه معارض با فاش شدن مواضع آمریکا، فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر کنار رفته است زیرا بهایی که باید برای مقابله با دیاب و حزب‌الله و متحدان آن پرداخته شود به مراتب بیشتر از باقی ماندن دودت و همزیستی با جریان العهد است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: