انگلیس دست به دامان اتحادیه اروپا شد

کدخبر: 2352703

انگلیس با وجود خروج از اتحادیه اروپا، برای مهار همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و ارائه طرح عبور از قرنطینه، به سامانه بهداشتی اتحادیه متوسل شده است.

روزنامه گاردین روز شنبه به نقل از منابع اروپایی گزارش داد که انگلیس به دنبال دسترسی به سامانه «هشدار و پاسخ زودهنگام بیماری‌های همه‌گیر» اتحادیه اروپاست که در این مدت نقش مهمی را در سازمان‌دهی کشورهای عضو اتحادیه برای مهار کرونا ایفا کرد.

این سامانه نخستین بار در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا داده‌ها و اطلاعات اورژانسی را به اشتراک بگذارند.

به گفته منبع اروپایی روزنامه گاردین که خواست نامش فاش نشده، درخواست انگلیس در این زمینه دست کمی از عضویت در سامانه ندارد.

وی افزود: این کشور ابتدا تمایلی برای همکاری در زمینه‌های بهداشتی با اتحادیه اروپا نداشت، اما اینک «می‌خواهد اینگونه تصور شود که به این همکاری تمایل پیدا کرده است».

دولت انگلیس درباره این گزارش اظهارنظری نکرده و گفته، در مواضع این کشور درخصوص همکاری‌های پسابرگزیت، تغییری رخ نداده است.

این کشور ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به انتقالی، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه مناسبات چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

روزنامه گاردین بر همین اساس گزارش داد که اتحادیه اروپا چندان تمایلی به عضویت کامل انگلیس در سامانه بهداشتی اتحادیه ندارد؛ اما با عضویت موقت این کشور مانند دیگر کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا موافق است.

در همین حال حضور انگلیس در همه نشست‌های کمیته امنیت بهداشت اتحادیه اروپا درباره همه‌گیری ویروس کرونا در ماه گذشته میلادی شاهدی بر این مدعاست که این کشور درباره ادامه‌ همکاری‌های بهداشتی با اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت تغییر موضع داده و تمایل دارد تا دراین‌باره با طرف اروپایی وارد مذاکره شود.

انگلیس و اتحادیه اروپا تاکنون ۲ دور درباره آینده همکاری‌های دو طرف در دوره پسابرگزیت مذاکره کرده‌اند که نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

«میشل بارنیه» نماینده شورای اروپا نتیجه دومین دور مذاکرات با طرف انگلیسی را «ناامید کننده» خواند و گفت: دو طرف در بخش‌های مختلفی اختلاف‌نظر جدی دارند.

وی با توجه به این اختلافات و اوضاع بحرانی کرونا در سراسر جهان، پیشنهاد کرد که چنانچه تا سه ماه دیگر چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق مشاهده نشود، مذاکرات تمدید شود. با این حال لندن به پایان دوره انتقالی تا انتهای سال جاری میلادی اصرار دارد.

این در حالی است که شمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در انگلیس بسرعت در حال افزایش است و درمانگاه‌های این کشور در مواجهه با سرعت افزایش و وخامت حال بیماران، همچنین کمبود تجهیزات پزشکی در حال انفجار هستند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تاکنون ۲۷ هزار و ۵۱۰ نفر در انگلیس بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته و این کشور پس از آمریکا و ایتالیا سومین کشور دارای بالاترین آمار قربانیان در این زمینه است.

انگلیس پنجشنبه آینده (۱۸ اردیبهشت) درباره تمدید یا عبور از شرایط قرنطینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. در حالی که گزارش‌ها از نوعی فوبیای کرونا در جامعه انگلیس حکایت دارد، نخست وزیر این کشور قرار است برنامه دولت برای پایان دادن به شرایط قرنطینه را منتشر کند.

«خبرزگاری ایرنا»

ارسال نظر: