پاسخ ریابکوف به پامپئو: تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ممکن نیست

کدخبر: 2352629

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: آمریکا به‌جای صحبت درباره استفاده انتخابی از برخی مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص، باید خود از مانع‌تراشی در اجرای این سند دست برداشته و به اجرای کامل برجام بازگردد.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر سال 2020 (پاییز سال جاری) مدت اعتبار آن به اتمام خواهد رسید، نمی تواند ادامه پیدا کند.

اظهارات ریابکوف در واکنش به سخنان روز گذشته "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکاست، که مدعی شده "واشنگتن برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، همه تلاش خود را انجام خواهد داد".

معاون وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «در رابطه با تمدید رژیم خاص فعلی برای تهیه تسلیحات و تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارسال تسلیحات از ایران، باید بگویم که این مسئله در زمان تصویب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت حل و فصل شده است. اجرای این رژیم ویژه ، پس از یک دوره پنج ساله، یعنی در اکتبر سال 2020 منقضی می شود و هیچ انحرافی از این تصمیم شورای امنیت نمی تواند وجود داشته باشد.»

ریابکوف یادآور شد که ایالات متحده قبل از هر نوع صحبتی درباره اینکه از کدامیک از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت می تواند برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده کند، باید ابتدا به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران بازگردد.

وی گفت: «بطور کلی باید توجه داشت که تمامی مفاد قطعنامه 2231 باید به طور تمام و کمال اجرا شود وهمه کشورها باید بدون هیچ گونه استثنائی از مفاد و روح حاکم بر آن پیروی کنند. متأسفانه ، طرف آمریکایی ، مانند آنچه که تاکنون هم اتفاق افتاده ، به طور انتخابی با اجرای این قطعنامه برخورد می کند که قطعاً چنین برخوردی مورد قبول نیست، ولی در هر صورت ارسال علائم ارسالی از سوی واشنگتن باعث نگرانی ما می‌شود. ایالات متحده نه تنها مانع از اجرای مفاد این قطعنامه توسط سایر کشورها می‌شود، بلکه آنها را به تحریم و انواع اقدامات محدود کننده دیگر تهدید می کند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: «این برخورد یکی دیگر از نشانه‌های سیاست دیکتاتوری و سیاست شکستن دست است که از سوی آمریکا در پیش گرفته شده است. ابزار سیاست خارجی واشنگتن در طول سالهای اخیر تنها به سمت اعمال تحریم‌ها روی آورده و هیچ تمایلی برای رسیدن به توافق و حل و فصل مسائل بر سر میز مذاکره در آنها مشاهده نمی شود و این مسئله مسلماً باعث نگرانی عمیق می‌شود.»

سرگئی ریابکوف در آخر بار دیگر گوشزد کرد که ایالات متحده قبل از اینکه مورد اینکه در این باره صحبت کند که کدامیک از مفاد قطعنامه 2231 می تواند برای دستیابی به اهداف سیاسی خاصی که واشنگتن برای خود تعیین کرده، مورد استفاده قرار گیرد، باید بطور پیگیرانه اجرای کامل و جامع الزامات این قطعنامه را تضمین کند، یعنی به اجرای کامل توافقنامه هسته‌ای بازگردد.

روز پنج شنبه "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین هم در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف واشنگتن برای معرفی خود به‌عنوان یکی از طرفین شرکت کننده در برجام و استفاده از مفاد توافقنامه هسته‌ای برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران قابل تحقق نیست و مطرح کردن چنین ادعایی واقعاً توهین به هر عقل سلیمی است و آمریکا که از برجام خارج شده، دیگر حق ندارد درباره اجرای آن اظهار نظر کند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: