چمران: اختلاف نظرها طبیعی است / عباس‌زاده مشکینی: نقش رئیس مجلس باید تعدیل شود

 ریاست بهارستان و اختلافات اصولگرایان

کدخبر: 2352515

چه کسی بر کرسی ریاست مجلس یازدهم خواهد نشست؟ جواب این پرسش عامل اختلاف در بین اصولگرایان راه یافته به مجلس شده است. با این حال مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب این اختلافات را طبیعی می داند که منجر به تضعیف مجلس نخواهد شد.

نسیم آنلاین : جعفر برزگر: مجلس دهم روز های آخر خود را سپری می کند و این یعنی زمان زیادی به گشایش مجلس یازدهم باقی نمانده است. اصولگرایان دومین ماه بهار 99 را همانند دومین ماه زمستان سال گذشته با اختلافات درون جریانی سپری می کنند. با این تفاوت که زمستان مسئله بستن لیست انتخاباتی عامل این اختلافات بود و بهار مسئله ریاست مجلس که حالا مدعیان مختلفی پیدا کرده است.

از همان روزی که وحدت اصولگرایان برای انتخابات دوم اسفند در دقایق پایانی و بعد از دلخوری های آشکار حاصل شد فعالان عرصه سیاست آن را تنها مکثی کوتاه در شروع و تعمیق اختلافات جریان اصولگرایان می دانستند که بعد از شکست یا پیروزی دوباره سرباز خواهد کرد. اینگونه هم شد و با عبور از سد انتخابات آتش اختلافات دوباره شعله ور شد.

امری که منجر به برگزاری نشست وحدت شده است. الیاس نادران روز گذشته در توئیتی نوشت: به لطف پروردگار نشست وحدت شروع یک مجلس قوی خواهد بود امروز با حضور آقایان آقاتهرانی، آقامیرسلیم، تقوی، حاج بابایی، زاکانی، قالیباف، میرتاج الدینی و نیکزاد جلسه ای داشتیم و سازوکارهای ارتقاء کارآمدی و تحول مجلس مورد بحث قرار گرفت مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم یک صدا خواهد بود

در حال حاضر اصلی ترین اختلاف بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی بروز پیدا کرده است. نو اصولگرایان ریاست را حق محمد باقر قالیباف سر لیست اصولگرایان و منتخب اول تهران می دانند اما در آن سوی ماجرا پایداری ها چندان با این گزاره هم لیستی های خود همراه نیستند. مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زکانی گزینه های مطلوب پایداری هستند.

ضلع سوم دنبال کنندگان کرسی ریاست بهارستان را کارگزاران دولت نهم و دهم تشکیل می دهند. این طیف هم گزینه‌های اختصاصی خود را برای کرسی ریاست مجلس دارد. علاوه بر شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد که رسما اعلام کاندیداتوری کرده گمانه زنی ها در مورد حاجی بابایی، فریدون عباسی و حتی علی نیکزاد هم داغ است. حسینی هم با این گفته که حتما من و یا یکی از دوستان با تفاهم و رایزنی‌هایی که می‌کنیم کاندیدای ریاست مجلس می‌شویم. بر این گمانه زنی ها مهر تایید زده است.

مصطفی میرسلیم از سیاستمداران استخوان دارن جریان راست سنتی است که انتقادهای غیر مستقیم و گزنده‌اش نسبت به قالیباف نشان می دهد او هم خود را در جایگاه مدعی تعریف کرده البته اینکه موتلفه و اصولگرایان سنتی همراه میرسلیم خواهند بود یا ترجیح خواهند داد با اکثریت اصولگرایان همراه شود فعلا معلوم نیست.

اخیرا میرسلیم در جملاتی کنایه آمیز که خیلی ها ضمیر آن را قالیباف دانستند گفته: انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آئین نامۀ داخلی مجلس، بویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.

اهمیت این اختلافات وقتی بهتر فهم می شود که به گفته‌های اخیر محمدرضا میرتاج‌الدینی، از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم توجه کنیم که که گفته است: «اصولگرایان قرار است هیات رئیسه را پیش از آنکه مجلس یازدهم رسما آغاز شود انتخاب کنند و در این زمینه با همه طیف‌های اصولگرایی در مجلس به تفاهم برسند» بنابراین قرار است تا 7 خرداد و نرسیده به بهارستان تکلیف صندلی ریاست خانه ملت مشخص شود.

محسن کوهکن عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است شناخت نیروهای انقلاب از منتخبین مجلس یازدهم این است که مسئولیت‌ها و کرسی ریاست در مجلس یازدهم را به هم تعارف کنند نه اینکه درگیری داشته باشند. روز‌های آینده مشخص خواهند کرد از میان مدعیان کسی هم تعارف خواهند کرد یا همه خود را در معرض رای نمایندگان قرار خواهند داد.

اختلافات اصولگرایان در هفته های اخیر جزو سوژه های ثابت رسانه های اصلاح طلب برای تحلیل و مصاحبه بوده البته تا حدی هیجان‌زدگی از اختلافات رقیب قابل فهم و طبیعی است اما شاید تلاشی هم برای ثابت کردن این مسئله باشد که «دیدید نقدهای ما درست بود و اصولگرایان با نبود اصلاح طلبان با خود درگیر شدند» به هرحال تلاش برای تشدید اختلافات پای ثابت این رسانه‌ها تا تعیین رییس و البته شاید تا آخرمجلس باشد. البته در مقابل این فضای رسانه ای الیاس نادران منتخب مردم تهران خبر از جلسه وحدت داده است اینکه این جلس به نتیجه مشخص خواهد رسید یا نه هنوز مشخص نیست و باید منتظر انتشار جزییات بیشتر از این جلسه بمانیم.

چمران: اختلاف نظر ها همیشه وجود داشته است

مهدی چمران از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی یا همان شانا در مورد اختلافات اصولگرایان و انعکاس گسترده این اختلافات در رسانه های اصلاح طلب به خبرنگار نسیم آنلاین گفت: اگر هم اختلافی هست هنوز مجلس تشکیل نشده که این اختلافات بخواهد بروز پیدا کند. این رسانه‌ها یک داستانی ساخته اند که در آینده می خواهد اتفاق بیفتد و چنین و چنان بشود و بر مبنای این داستان، شروع به ارائه تحلیل و سپس نتیجه گیری کردند که اصولگرایان اختلافات حادی دارند.

وی ادامه داد: در واقع هنوز مجلس تشکیل نشده و چیزی هم اتفاق نیفتاده که این رسانه‌ها شروع به تحلیل و فضا سازی رسانه‌ای کردند. بر اساس پیش‌بینی نمی‌توان تحلیل سیاسی انجام داد چرا که ممکن است اصلا آن پیش‌بینی محقق نشود.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه ما امیدوار هستیم اختلافات عمیق در مجلیس رخ ندهد گفت: اختلاف نظر همیشه در درون جریانات سیاسی وجود داشته است. مگر خود اصلاح طلبان اختلافات درون جریانی ندارند؟ شما در حال حاضر مشاهده می کنید که چگونه با دولت محبوب خود سرشاخ شده اند.

چمران خطاب به رسانه‌های اصلاح طلب که سعی در گسترش اختلافات در جریانات اصولگرایی دارند بیان کرد: اصولا خوب نیست انسان موفقیت کار خود را با اختلاف‌افکنی بین رقیب و حریف خود پیوند بزند. اختلاف نظرهای موجود در جریان اصولگرایی هم مدیریت خواهد شد و اتفاقات خاصی نیفتاده و اختلافاتی که همیشه وجود داشته در این مقطع هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه دوستان ما باید مدنظر داشته باشند که اختلاف نظرها به حدی نرسد که به مجلس آسیب برساند گفت: هر گونه اختلاف که فراتر از اختلاف نظرهای معمول باشد می‌تواند به ضرر تمام شود. ضرر هم نه ضرر جناحی به ضرر کشور تمام می شود. دوستان ما بایستی سعی کنند با بلند نظری و اصل قرار دادن انقلاب مسئله را مدیریت کنند. اصولگرایان ببیند که در داخل و خارج گروه هایی منتظر هستند تا از اختلافات آن ها بهره ببرند.

منتخب مشکین شهر: نگران اختلافات نیستم

محمود عباس زاده مشکینی منتخب مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم هم در گفت و گو با خبرنگار نسیم آنلاین با بیان اینکه بنده اختلافی نمی بینم گفت: این مصادیقی که شما به عنوان "اختلاف" یاد کردید من تفاوت و تنوع دیدگاه تلقی می کنم که در جای خود زیبایی است و از نقطه تلقی این دیدگاه‌های متفاوت و متنوع برکات زیادی می تواند حاصل شود. انشاءالله با ابتناء بر همین دیدگاههای متنوع ، مجلسی کارآمد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اختلاف و تفاوت نظر یک واقعیت طبیعی و بدیهی در مجلس است مجلس محل کار جمعی و تشکیلاتی است من نگران این اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاهها نیستم حتی آن را فرصت و امتیاز می دانم مجلس وظایف و ماموریت های بسیار اساسی و تاثیرگذاری داشته و اختیارات متناسبی هم دارد اگر نماینده ای بتواند از همین جایگاه برای حل مسائل کشور به نحو احسن استفاده کند بدیهی است که مورد توجه و عنایت خلق و خالق قرار خواهد گرفت اما اساسا اصل باید همین خدمت باشد خدمت به مردم و کشور فی نفسه ارزشمند است و بهتر است نگاه ابزاری به خدمت و جایگاهه‌ا نداشته باشیم مردم خلوص در خدمت را تشخیص می دهند

وی با اشاره به نقش رئیس مجلس و لزوم تعدیل این نقش گفت: به نظرم یکی از مهمترین مولفه‌هایی که باعث شده مجلس عملا در راس امور نباشد ساختار اداری و مدیریتی مجلس است و در اولین فرصت باید مورد تجدید نظر جدی قرار گیرد اعتقاد دارم به تک تک ۲۹۰ نماینده مجلس باید نقش تعریف شود در شرایط موجود بخش قابل توجه ظرفیت و اختیارات مجلس در دست رئیس مجلس متمرکز شده است و این باید تعدیل شود.

ارسال نظر: