قرآن می‌خوانیم تا غصه بشریت را بخوریم

کدخبر: 2352486

اصغر طاهرزاده شب گذشته 9 اردیبهشت‌ماه در پنجمین قسمت از ویژه‌برنامه «سوره» و در ادامه سخنان خود در قسمت‌های گذشته گفت: بشر امروز نمی‌خواهد با روزمرگی قانع شود. اما زندگی مدرن روزمرگی را تقویت می‌کند. درنتیجه سعی کردند با انواع سرگرمی‌ها فشار روحی‌شان را پنهان کنند و درواقع از آن فرار کنند. ما نیز گاهی برای فرار از این تنهایی‌ها عادات دینی را دنبال کرده‌ایم. مثلاً در برخی هیئت‌ها گاهی آن‌قدر تجملات داریم که عملاً امام حسین (ع) گم می‌شود.

نسیم آنلاین : اصغر طاهرزاده شب گذشته 9 اردیبهشت‌ماه در پنجمین قسمت از ویژه‌برنامه «سوره» و در ادامه سخنان خود در قسمت‌های گذشته گفت: بشر امروز نمی‌خواهد با روزمرگی قانع شود. اما زندگی مدرن روزمرگی را تقویت می‌کند. درنتیجه سعی کردند با انواع سرگرمی‌ها فشار روحی‌شان را پنهان کنند و درواقع از آن فرار کنند. ما نیز گاهی برای فرار از این تنهایی‌ها عادات دینی را دنبال کرده‌ایم. مثلاً در برخی هیئت‌ها گاهی آن‌قدر تجملات داریم که عملاً امام حسین (ع) گم می‌شود.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی افزود: سلفی‌ها نیز به‌طور خاص همین کار را انجام می‌دهند. این‌ها دنیای مدرن را پذیرفته‌اند و برای عبور از پوچی مدرنیته یک نوع قرآن‌خوانی بسیاری زیبا را برای مشغول کردن خود ترویج می‌کنند. باید ببینیم در اُنس با قرآن یک سعه انسانی و محبت به بشریت پدید می‌آید یا خودخواهی و تکبر؟ اگر خودخواهی به وجود بیاید آن قرآن، قرآن پیامبر اسلام نیست. تندخویی و غیر را حقیر دانستن در هیچ کافر و ملحدی به‌اندازه سلفی‌ها وجود ندارد. چرا این‌طور می‌شوند؟ چون هم می‌خواهند از آن پوچی فرار کنند و هم چون با مذهب این کار را می‌کنند به‌شدت به تکبر دچار می‌شوند.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: اگر یزید و عبیدالله پشتوانه دینی نداشتند هیچ انسانی در جهان نمی‌توانست حسین (ع) را شهید کند. شما یک سوره کوچک قرآن را همراه با اُنس بخوانید بینید دیگر می‌توانید با همسایه‌تان قهر کنید؟ امام خمینی زمانی که در فرانسه بود در عید کریسمس برای تمام همسایه‌ها نامه همراه با گل فرستاد و از همه‌شان عذرخواهی کرد. شهید قاسم سلیمانی هم می‌گفت آن دختر کم حجاب دختر من است. مهم این است که قرآن می‌خوانیم که غصه بشریت را بخوریم یا همه را هیچ ببینیم و خودمان را همه چیز بدانیم؟ به این دلیل است که یک سلفی این اندازه دیگران را تحمل نمی‌کند. هرچقدر هم سلفی‌ها قرآن را زیبا بخوانند فایده‌ای نخواهد داشت.

اصغر طاهرزاده در ادامه اظهار داشت: قرآن در سوره آل‌عمران می‌گوید همه اهل کتاب را یکسان ننگرید. «لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ». برخی‌شان ممکن است انسان‌های بزرگی باشند. اگر خواستید این نسل را بزرگ کنید باید در ارتباط با بقیه بزرگان دنیا بزرگ کنید. قرآن می‌گوید از اهل کتاب برخی‌شان «راسخون فی العلم» هستند که مصداق آن از نظر من هایدگر و کربن است. ما در کنار هم باید حقیقت را کشف کنیم نه این‌که در مقابل هم بایستیم. ان‌شا‌الله خداوند به ما کمک کند تا بتوانیم زندگی زمینی‌ای که به آسمان متصل می‌شود را بچشیم.

در ادامه پنجمین قسمت از ویژه‌برنامه «سوره»، گفتگوی مسعود دیانی با محمد ناصرزاده و محمدمهدی ناصح با موضوع «قرآن، نثر فارسی و ادبیات داستانی» پخش شد.

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به خوانش بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» پرداخت. بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی رشاد خلیفه نیز بخش دیگری از پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی «سوره» بود.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:45 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«برنامه تلویزیونی سوره»

ارسال نظر: