پیام حزب‌الله برای آمریکا: دست‌بسته نمی‌نشینیم

کدخبر: 2352408

حزب الله از طریق فرانسه به آمریکا پیام داده است که در برابر طرح «فروپاشی اقتصادی» واشنگتن علیه بیروت، دست‌بسته نخواهد نشست.

منابع رسانه‌ای در لبنان می‌گویند، حزب‌الله از طریق فرانسه به طرف آمریکایی پیام داده است که در مقابل تلاش‌های این کشور برای فروپاشاندن اقتصادی لبنان، بیکار نخواهد نشست و آنچه آمریکا در جنگ صهیونیستی و تکفیری نتوانسته به دست آورد، از طریق اقتصادی هم نخواهد توانست.

روزنامه اللواء لبنان امروز سه‌شنبه در تشریح این خبر گزارش کرد، به نظر می‌رسد، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، آن گزینه‌ای را که در سال 2012 مطرح کرد، قصد دارد در سال ۲۰۲۰ نیز دوباره مطرح کند. گزینه نصرالله برگزاری «کنفرانس مؤسسان ملی» در سایه تلاش‌ها برای فروپاشاندن اقتصادی و سیاسی لبنان است.

اللواء توضیح داد: «اطلاعات به دست آمده می‌گوید، حزب‌الله به فرانسوی‌ها گفته که ساکت نخواهد نشتست تا ادامه سیاست فروپاشاندن اقتصادی که آمریکا علیه لبنان با کمک طرف‌هایی داخلی در پیش گرفته و کشور را به ناکجا آبادی می‌برد، نظاره‌گر باشد و کشور را دو دستی تقدیم گروهک‌ها و توطئه‌کنندگان نخواهد کرد. حزب‌الله هرگز نمی‌پذیرد چیزی را که آنها [دشمن آمریکایی] در جنگ‌های اسرائیلی و تکفیری نتوانسته کسب کنند، در صلح به دست آورند».

این روزنامه لبنانی با اشاره به نبرد فعلی در میان سیاسیون لبنان بر سر موضوع فساد اقتصادی و بازگرداندن پول‌های تاراج شده در سایه کاهش شدید ارزش لیر مقابل دلار و اعتراض برخی جریان‌ها به رئیس کل بانک مرکزی نوشت: برای نخستین بار، نزدیکان به حزب‌الله و نهادهای رسمی در کشور از وجود طرح‌ها و توطئه‌هایی برای بر هم زدن امنیت لبنان بخصوص در سایه اعتراض مردمی، سیاسی و اقتصادی فعلی که زمینه‌ را برای ایجاد خلل‌های امنیتی فراهم کرده، بشدت ابراز نگرانی کرده‌اند به گونه‌ای که بیم احیای جنگ داخلی و فتنه مذهبی در لبنان می‌رود.

اللواء به نقل از منابع نزدیک به حزب الله نوشت، آنانکه فکر می‌کند سرنگون کردن دولت حسان دیاب در این شرایط راه حل بحران چندبعدی لبنان است، در توهم به سر می‌برند. متأسفانه مخالفان می‌دانند که این دولت دولت «فرصت آخر» است؛ یا باید رهایش کنند تا کشور را از زیر آوار بحران‌ها بیرون بکشد یا اینکه دست‌کم راه را هموار کند یا اینکه همه در لبنان مقابل گزینه کنفرانس مؤسسان جدید قرار خواهند گرفت که تحت شروط حزب‌الله و متحدانش در کل لبنان و منطقه خواهد بود.

به نوشته این روزنامه لبنانی، دست‌اندرکاران فعلی در لبنان یعنی حزب‌الله و متحدانش اصلا از عملکرد مخالفان دولت در سیاست و خیابان‌های این کشور رای نیستند و آنچه اکنون در لبنان در حال رخ دادن است، به مثابه جنگی است که می‌طلبد برای دور کردن کشور از فاجعه‌ای حتمی، اقدامی سنجیده برای حفظ ثبات کشور انجام داد. برخی می‌گویند که حزب‌الله همچنان منطق گفت‌وگو با احزاب سیاسی معارض را در پیش روی خود نگاه داشته اما اگر وضعیت به همین منوال متشنج شود، به نقطه انفجار خواهد رسید.

این منابع این وضعیت را «پنجم می» سیاسی جدید علیه حزب‌الله و طرفدارانش و علیه کل لبنان توصیف کردند اما از نگاه حزب‌الله هر دستی که به حقوق مردم دراز شود باید قطع شود.

از نگاه حزب الله آنچه اکنون در لبنان جریان دارد، طبیعی نیست و مرتبط با همه تلاش‌هایی است که هدفش اصلاح و مبارزه با فسادی است که حزب الله در درون کابینه و دولت و پارلمان آغاز کرده اما متاسفانه با وتوهای مذهبی و طائفی روبه‌رو شده است. همین نکته نشان می‌دهد که تصمیم خلل‌هایی که در لبنان است بدون اصلاح نظام لبنان امکان‌پذیر نیست.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: