حجت الاسلام حمزه وطن فدا در گفتگو با نسیم آنلاین

مواسات بازگشت به معانی انقلاب اسلامی است؛ اخوت باید جایگزین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی شود

کدخبر: 2352361

شاید شما انفاق کنید اما در آن خیلی دوستی نباشد، شاید شما صدقه به دهید اما در آن محبتی نباشد و صرف ترحم و دلسوزی در آن باشد. اما مواسات پیوسته با مفهومی مانند محبت و اخوت است.

نسیم آنلاین : حجت الاسلام حمزه وطن فدا در مصاحبه با نسیم آنلاین گفت: متأسفانه ما در هویت معنایی خودمان بی معنا زندگی می کنیم و این بزرگترین عیبی است که ما در جمهوری اسلامی به آن دچار هستیم و اساساً انقلاب اسلامی آمده است تا این عیب را بر طرف بکند و در واقع ما را به عالم معنایی خودمان وارد کند. ما الأن با دو جهان معنایی باطل روبرو هستیم. در واقع انقلاب اسلامی آمد تا این دو عالم معنایی را پس بزند و ما را وارد عالم معنایی جدیدی کند. یک جهان، جهان اسلام مندرس و غیرحقیقی است که در واقع همان اسلامی است که ما سال های سال در دوران استبداد و استعمار با آن دست و پنجه نرم می کردیم. همان اسلامی که حضرت امام تعبیر به اسلام آمریکایی می‌کنند، اسلام سازش مدار، عقب مانده و تنبلی که توجیه گر وضع موجود است. اساساً این که ما دچار استبداد و استعمار هستیم بخاطر اسلام غلط و تحریف شده ای است که ما به آن دچار شده بودیم امام در پیام ویژه ای که به آقای سید حمید روحانی دارند و این پیام در جلد 21 صحیفه آمده، می‌گویندکه مردم ایران علیه یک اسلام، انقلاب کردند و اسلام نوین، حقیقی و اسلام نابی را جایگزین کردند.

یک جهان معنایی نیز جهان معنایی غرب است که آن هم علی رغم این که خوش خط و خال است و رنگ و لعاب دارد اما ابداً یک جهان حقیقی، انسانی خوبی را نمی تواند به ارمغان بیاورد. حضرت امام انقلاب ما را وارد یک جهان معنایی جدیدی به نام اسلام ناب کرد خیلی جاها موفق بودیم خیلی جاها با شکست روبرو شدیم و گرفتار این عالم های معنایی بودیم برای این که رهبران انقلاب که خودشان از این فضا رهیده بودند تا بتوانند دست ما را بگیرند خیلی از مواقع با درگیری هایی مواجه بودند.

انقلاب اسلامی یک حیات جدید عرضه کرد

وی در ادامه افزود: جوامع نخبگانی ما خیلی سخت بتواند از این حصار های تنگ این جهان معنایی عبور کند و قد بکشند و سرک بکشند به جهان های معنایی فراخی که بیرون این زندان است. این فاصله از جهان معنایی و معنوی خودمان باعث شد که ما با بسیاری از مفاهیم نابی که متعلق به این جغرافیا و این سرزمین است بیگانه باشیم و بسیاری از مفاهیم را نشناسیم، تعظیم و تکریمی که لازمه آن است را انجام ندهیم، فلذا به سمت آن ها شوق پروازی هم نداشته باشیم .

انقلاب اسلامی پنجره دیگری را بر روی مردم ایران و تمام ملل آزاده و آماده جهان باز کرد که دعوت به یک حیات دیگر و یک حیات حقیقی بود که متأسفانه چون ما از زوایه تنگ دریچه علوم انسانی به فضای انقلاب خودمان نگاه می کنیم اساساً این باور در مورد انقلابمان انگار به گوش ما آشنا نیست. انقلاب ما یک حیات جدیدی را دنبالش است ما در این حیات جدید طبیعتاً با مفاهیم جدیدی روبرو می شویم، خوشی ها و غم های دیگری داریم فهم و برآوردهای دیگری داریم حتی ما با واژگان نو و جدیدی رو به رو هستیم.

گاهی الفاظ با عوالم معنایی دیگر اشتراک دارند اما معنای آن ها عمیقتر و انسانیتر و کارآمدتر است برای نمونه ما می توانیم به واژه شهید اشاره کنیم، خب این واژه زمان اسلام شاهنشاهی هم بوده و به یک نوع تکریم و تعظیم می شد اما یک واژه پر تکرار و پر بسامد نیست یک واژه اصلی و جدی در حیات انسان مسلمان دهه های قبل نیست. انقلاب اسلامی باب جدید با یک معانی بسیار بلند برای ما باز کرد. شاید در جوامع غربی هم شهید به معنای کسی که فداکاری کرده داشته باشند ولی در این جهان معنایی( اسلام ناب) اینقدر معانی بلند، آسمانی و عجیب می‌شود، لذا می بینید تکریمی که برای شهید می‌شود در تاریخ و در تمام عوالم معنایی شرق و غرب بی سابقه است. واژه فقیر واژه ای است که همه از آن استفاده می کنند ما قبلاً داشتیم بعداً هم خواهیم داشت در تمام دنیا به کسانی که از مواهب مادی کمتری برخوردار هستند فقیر می گویند. اما فقیر در عالم انقلاب اسلامی اولاً فقیر نیست، مستضعف است، کاملاً در خود واژه است که این چرا دارای کمبود و نقصان در این مواهب است و یک فاعلی را دنبال می کند شما مستضعف می گویید مستکبر هم به ذهن می آید. این مستضعف ولی نعمت است و ما به واسطه این فقیر است که روزی میخوریم اصلاً معنا به هیچ وجه شباهت به آن معنایی که یک قشر آسیب پذیر، بدبخت و... که باید بیمه ها بیایند آن ها را نجات بدهند ندارد. مستضعف آن کسی است که بار اصلی انقلاب بر روی دوشش است که حریت بیشتری دارد رهیده است بخاطر همین امام واژه مستضعف برایش واژه بالا بلندی است.

جوهره انسانی در ابتلائات رشد ویژه پیدا می کند

حجت الاسلاموطن فدا در ادامه گفت: روز 12 فروردین، روز پیروزی جمهوری اسلامی امام سخنرانی ای دارند که می گویند: «این روزیست که امت اسلام امام شد.» اصلاً امامت را برای امت می خواهند. این مردم امام و جلودار هستند. ما مفاهیم ویژه ای را خلق کردیم چون حیات ویژه ای را دنبال می کنیم. یکی از این کلمات و مفاهیم مواسات است که انقلاب اسلامی کم کم دارد به ما هدیه می کند. جنس آموزش انقلاب متفاوت است کاملاً همراه و کاملاً سازگار با زندگی، در متن زندگی و حوادث است. انقلاب اسلامی را مانند باغستانی از حیات طیبه تصور می کنیم که ابتلائات باعث می‌شود این غنچه های مفاهیم بالا بلند انسانی و معنوی، هر روز در آن یک رشدی به وجود بیاید. عرصه های مختلفی که در این 40 سال انقلاب، هر روزش یک اتفاق بوده است، مثلاً الأن ایامی است که در آن پرستاری گل می کند. یا مثلاً در ابتلائی دیگر حجاج دیده می شوند و حج به عنوان یک مفهوم اصیل سر بر می آورد چه آن سال 66 که کشتار حجاج بود و چه جملاتی را امام در مورد حج به ما هدیه کردند یا سال 94 که باز هم ما آن حج خونین را داشتیم. جوهره انسانی در این ابتلائات یک رشد ویژه ای می کند، لذا ورای همه ی تحلیل های پزشکی، بهداشتی و استراتژیک و حتی علوم دفاعی که همه این ها به جای خودش مهم است، همه این عرصه ها کسانی را دارند که زحمت می کشند.

به وسیله ابتلائاتی مانند کرونا جهانمان وسیع‌تر می‌شود

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: ما باید با یک دیدگاه الهی به این موضوع نگاه کنیم که در هر بلا و ابتلائی نسیمی وزیدن گرفته و خداوند می‌خواهد جوهره انسانی را به شکوفایی نوین و نمایانی برساند و اینگونه عالم معنایی و باغ و بستانی که گفتیم وسعت دیگری پیدا می کند. جهانمان وسیع‌تر می‌شود. ما تا به حال شاید در معرض تشعشع معنای مواسات قرار نگرفته ایم ما انفاق و صدقه را داشتیم و ملت ایران در این عرصه ها شکوفا هستند یا ما در سیل و زلزله و دفاع مقدس و دفاع از نوامیس ملت‌های اطراف و اکناف خودمان شاهد این شکوفایی بوده ایم اما گاهی اوقات یک مفهومی قد می کشد مانند مواسات، خب مواسات خیلی لطیف‌تر و انسانی‌تری نسبت به صدقه و صله رحم و امثالهم است. در لغت نامه های معروف ما مواسات را تعبیر به یاری و غمخواری کردند یا دیگری را در تن و مال چون خود شمردن است. مواسات کمالی از فضاهایی است که ما می شناختیم. شاید شما انفاق کنید اما در آن خیلی دوستی نباشد، شاید شما صدقه به دهید اما در آن محبتی نباشد و صرف ‌ترحم و دلسوزی در آن باشد. اما مواسات پیوسته با مفهومی مانند محبت و اخوت است. مواسات لغت یا معنای جدیدی در فرهنگ اسلام نیست اما در فرهنگ انقلابی ما شاید با این واژه و مفهوم مرتبط نبودیم هر چند که به صورت مصداقی انواع ایثار و جانبازی ها را شاهدش بودیم اما به این شکل صریح که رهبر جامعه، کل جامعه را در زمینه ای که واقعا با یک ابتلاء ملی روبه رو هستیم فرا بخواند شاهدش نبوده‌ایم.

مواسات موجب وسعت رزق و روزی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین وطن فدا گفت: در فرهنگ اسلامی ما با این مفهوم آشنا بوده ایم اما به دلیل غلبه علوم انسانی می بینیم علوم انسانی یک مفاهیمی را برای ما بزرگ کرده است که فضای نخبگانی ما را درگیر خودش کرده است و متأسفانه ما کمتر به واژه های اصیل خودمان سر میزنیم و برای آن ادبیات سازی می کنیم و به فضای گفتمانی خودمان نزدیکش می کنیم اما در همین بلا و ابتلائات دست ربوبیت خداوند ما را به این سمت می کشد. مواسات صفت اولیای خداوند بوده است. ما در بحث مواسات یک فرهنگ کهن دینی داریم، روایات ما در توصیف مواسات و ثمراتی که دارد ویژه است. به ما از قدیم یاد داده اند که در این دنیا چیزهایی وجود دارد که جلب رزق هم برای دنیای و هم برای آخرت شما می کند. لذا می گوید که باید تلاش کنید از فقر بیرون بروید و تلاش کنید سایر فقرا را هم از دایره فقر بیرون بکشید لذا توصیه های ویژه ای است که ما چه کنیم روزی ما وسیع شود؟ خب روایات زیادی وجود دارد مانند صله رحم، مواسات، که اگر عده ای گنهکار دور هم جمع شوند و به همدیگر مواسات کنند خداوند به آن ها رزق و روزی می دهد برعکس اگر مومنین از یکدیگر دور باشند و نسبت به همدیگر مواسات نداشته باشند خداوند آن ها را از رزق محروم می کند. حضرت صاحب الزمان می گویند شیعیان ما از سه طریق یا با سه معیار شناخته می شوند: در کنار مراقبت از اوقات نماز به وسیله حفظ اسرار و در واقع فضای سیاسی شیعه، یاری رساندن به برادران دینی خود شناخته می شوند. مواسات تقریباً آن چیزی که ما در فضای دینی به آن نگاه می کنیم. یاری رساندن در فضای اخوت است که رزق را زیاد می کند. دعایی که حضرت آقا در دعوت به این رزمایش استفاده کردند را ببینید می فرماید: آن کسانی که رزقشان وسعت پیدا کرده است و خداوند متعال به آن ها عنایت کرده است با برادران خودشان و کسانی که زندگی به آنان تنگ گرفته است مواسات داشته باشند.

یکی از اساسی‌ترین ویژگی های حیات طیبه، مواسات است

وطن فدا گفت: شکوفایی که امسال نیز حضرت آقا به خوبی روی آن مانور دادند، در واقع بهشت ولایت است که تعین و نمود اصلی آن در ظهور حضرت حجت است. خداوند حضرت حجت را هم تدارک کرده است برای آن حیات، اهل بیت هم نقش و وظیفه خودشان را برای به ثمر رساندن آن حیات طیبه اجتماعی، دائمی، عمومی برای مردم می دانستند. کل سلسله انبیا و اولیا خداوند آمدند تا انسان را به آن حیات طیبه ویژه برسانند. این بهشت ولایت که به ما وعده دادند خصوصیاتش در دوران ظهور برای ما توصیف شده است. عملاً انقلاب اسلامی که جهان معنایی جدیدی است تمام تلاشش این است که اُفق معنایی ما را به اُفق حیات مهدوی متصل کند. ما خودمان را آماده زندگی در حیات و دوره حضرت مهدی (عج) تعریف بکنیم. یک وقت این را در ادبیات مرسوم مذهبی خودمان می شناسیم یک وقت کاملاً ناظر بر فضای راهبردی و تصمیم گیری برای اداره اجتماع خودمان می دانیم. اگر واقعاً انقلاب اسلامی هستیم و با انقلاب اسلامی و تمام مفاهیم و واژگانی که در انقلاب اسلامی خلق کردیم میخواهیم برویم جلو و زندگی کنیم ما خودمان و آمادگیمان را باید اینگونه کسب نماییم. یکی از اصلی‌ترین خصلت های حیات طیبه مواسات است. یک اخوت ویژه، یک اخوتی که پول من و پول شما ندارد. یعنی این اخوت اینقدر در فضای دینی پررنگ است که عشق برادرانه، عشق قطرات این اُقیانوس به همدیگر گره خورده اند، اصلاً هیچ دوگانگی را احساس نکردن است هیچ مرزی وجود ندارد. یک جامعه ای که در عین درجه دار بودن طبق آیه «انّ اکرمکم عند الله اتقاکم» بی طبقه است. دقیقاً چیزی که ما در دفاع مقدس تجربه کردیم اما ما خیلی کوتاه آمدیم، خیلی فاصله گرفتیم از آرمانی که دنبالش بودیم. بله یک یارانه ای یک پولی بدهیم به طبقات پایین مردم تا از گرسنگی نمیرند. تأمین اجتماعی بیاید یک کمکی کند. نه ما خیلی بزرگتر از این ها را داریم دنبال می کنیم. اخوت غیر از این است که یک پولی بدهیم دیگری نمیرد. اخوت خیلی بالاتر از این است که یک کمکی کنیم جامعه ما یک جامعه درخشان‌تری در فضای جهانی باشد.

مواسات یعنی اخوت بدون مرز

حجت الاسلام وطن فدا در پایان گفت: اخوت یعنی بی مرزی یعنی همسایه ما مثل خانواده خود ما می ماند. همه با هم برادر هستند، بهشت ولایت، ولایت با مفهوم اخوت و محبت گره خورده است لذا قرآن خیلی زمان ها انبیا را با این صفت اخوت توصیف می کند که مثلاً شعیب برادر این ها است. لذا ما اول باید مواسات را با آن مفهوم بالا بلند و بزرگواری که در گفتمان شیعه دارد بفهمیم. یعنی مواسات در حد یک جشن عاطفه ها و کمک ارزاق نیست زیرا جامعه خود به بلوغ این کارها رسیده است. مواسات از این کمک ها یک قدم جلو‌تر است مواسات دعوت به این است که ما همه را برادر ببینیم. اگر انقلاب اسلامی آن انقلابی هست که ما را دارد آماده ظهور و آن حیات طیبه که انبیا و اولیا و قرآن شریف ما وعده داده است می کند، مواسات یک روزی بزرگی بود که نصیب ملت ایران شد. اگر اخوت در ایران یک گفتمان فراگیر بشود می بینید که به شدت در عدالت و کم شدن فساد و حل مشکلات و مسائل به شدت مؤثر خواهد بود. اگر ادبیات اخوت حاکم شود آن وقت شما باید رئیس جمهوری را انتخاب کنید که نسبت اخوت بهتری با مردم دارد نه لزوماً عرضه تدبیر و تجربه آن چنانی در مدیریت دارد. ما در فضای سیاسی به دنبال اصول گرایی و اصلاح طلبی و بهاری و این حرف ها نیستیم ما به دنبال اخوت هستیم دنبال این هستیم چه کسی بیشتر به مردم خدمت می کند. باید ساختار کشور به سمت مواسات برود. نکته ای که بعد از مواسات است بحث اراده مردم است. اساساً انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه اجتماعی خودش و به تبعه آن در اندیشه راهبردی خودش اصل اساسی آن مردم سالاری دینی است. ما با مردم سالاری انقلاب و جنگ را اداره کردیم. ما با مردم سالاری منافقین را از کشور بیرون کردیم. با مردم سالاری سازندگی داشتیم اما متأسفانه نگاهی که بعد از انقلاب دولت آقای بازرگان، دولت سازندگی و سایر دولت ها داشتند مردم را منفعل کردند که تنها مردم در خانه بنشینند. مهم‌ترین عنصری که کمک می کند کشور ایران به تعالی برسد و پیشرفت و حرکت کند و به آمال و آرزوهای مادی و معنوی خودش برسد اراده مردم است. مردم اراده اداره کشور را باید بکنند. البته ما منکر اراده کلان مردم نیستیم، چهل سال است که مردم به پا خواسته اند و خیلی ها میخواهند مردم قیام نکنند اما نمی توانند.

ارسال نظر: