خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان‌ها را می‌دهد

کدخبر: 2352239

اصغر طاهرزاده در این قسمت از برنامه «سوره» در ادامه سخنان روز گذشته خود گفت: سلمان و ابوذر به دنبال چیز برتری نسبت به آنچه داشتند بودند. آیا خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان‌ها را می‌دهد یا آن‌ها را معطل می‌گذارد؟ ما تا نشسته باشیم نمی‌دانیم چه باید بکنیم. تو پای به راه در نه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید کرد. برای دیدن نور آیا از کسی می‌پرسیم که چگونه باید ببینیم و یا اراده می‌کنیم و می‌بینیم؟ قرآن نور است. کافی است به قرآن رجوع کنیم آنگاه خواهیم دید که با ما سخن می‌گوید.

نسیم آنلاین : اصغر طاهرزاده در این قسمت از برنامه «سوره» در ادامه سخنان روز گذشته خود گفت: سلمان و ابوذر به دنبال چیز برتری نسبت به آنچه داشتند بودند. آیا خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان‌ها را می‌دهد یا آن‌ها را معطل می‌گذارد؟ ما تا نشسته باشیم نمی‌دانیم چه باید بکنیم. تو پای به راه در نه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید کرد. برای دیدن نور آیا از کسی می‌پرسیم که چگونه باید ببینیم و یا اراده می‌کنیم و می‌بینیم؟ قرآن نور است. کافی است به قرآن رجوع کنیم آنگاه خواهیم دید که با ما سخن می‌گوید.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: تدبر یعنی با یک عمقی که از قرآن انتظار داریم به سراغ قرآن برویم. پیشنهاد من به نسل جدید این است که مسائل‌تان در جهت داشتن یک زندگی متعالی را داشته باشید و سراغ قرآن بروید. آنگاه خواهید دید که انگار دارد درباره زندگی شما صحبت می‌کند. عروس امام می‌گفت امام روزی 7 بار قرآن می‌خواند. وقتی اولین بار این را شنیدم زار زار گریه کردم. باید به قرآن رجوع کنیم تا با ما سخن بگوید.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی ادامه داد: رهبری نیز 3 روز یک‌بار قرآن را ختم می‌کنند. بحث من رویکرد خواندن قرآن است. اگر قرآن را با تدبر بخوانیم به این نتیجه می‌رسیم که قرآن را بیشتر بخوانیم. ما جهان گم‌شده‌ای که در آن با قرآن زندگی می‌کردیم را از دست‌ داده‌ایم. جهان‌مان را از دست‌ داده‌ایم، قرآن را که از دست نداده‌ایم، پس می‌توانیم آن جهان را برگردانیم. وقتی قرآن را می‌خوانیم ترجمه را با آیه تطبیق دهیم تا آیه با ما حرف بزند. چون این صوت ملکوت است. آن‌قدر ترجمه قرآن با مفاهیم آن فاصله دارد که عده‌ای مدت‌ها با ترجمه قرآن مخالف بودند. مثلاً پرهیزکاری فاصله زیادی با مفهوم دقیق تقوا دارد و باید مفهوم تقوا را بفهمیم. ترجمه نمی‌تواند این کار را بکند.

اصغر طاهرزاده اضافه کرد: هر سوره یک انسجام توحیدی دارد. به همین دلیل قرآن می‌گوید اگر راست می‌گویید سوره‌ای مانند من بیاورید. معتقدم مردم ما ظرفیت فهم قرآن را دارند. خدا می‌داند رهبری هر چه دارد از قرآن دارد. نحوه رجوع ایشان به قرآن موجب استحکام شخصیت ایشان شده که در جهان کنونی می‌تواند این‌گونه عمل کند. زمانی که در زندان بودند توانستند یک خط باریک نور پیدا کنند تا بتوانند قرآن بخوانند و ایشان می‌گوید بعدازآن دیگر هیچ غصه‌ای نداشتم. قرآن می‌خواهد نهفته‌ها را به ما نشان دهد. تدبر به همین معناست. اسرار حیات در قرآن است. بشر هر چه بیشتر به خود بیاید بیشتر می‌فهمد که به قرآن نیاز دارد.

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به خوانش بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» با موضوع «داستان حضرت ابراهیم (ع) و هاجر در قرآن» پرداخت.

بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی محمد ارکون بخش دیگری از سومین قسمت برنامه تلویزیونی «سوره» بود و در ادامه گفتگوی مسعود دیانی با محمد ناصرزاده و مهدی قزلی با موضوع «قرآن و ادبیات داستانی» صورت گرفت.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:45 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر: