برخی در مجلس فقط لابی‌ بازی می‌کنند

کدخبر: 2352230

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: برخی از نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود برای لابی‌گری با وزرا استفاده می‌کنند که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید تقویت شده و با آنان برخورد کند.

محمداسماعیل سعیدی با بیان اینکه برای در رأس امور قرار گرفتن مجلس در وهله اول باید قوانین مربوط به انتخابات اصلاح شود، گفت: باید تحولاتی در این زمینه اتفاق بیفتد تا نماینده‌ای که انتخاب می‌شود، خود را وکیل مردم بداند و وابسته به جریان‌های سیاسی خاص، افراد قدرتمند و ثروتمند نباشد.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه داخلی مجلس هم باید اصلاح شود، ادامه داد: در طول ۱۰ دوره گذشته، آئین نامه داخلی مجلس بدون تغییر باقی مانده و مشکلاتی را برای مجلس ایجاد کرده و باید تحولاتی در نحوه تشکیل جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و همچنین اختیارات هیئت رئیسه مجلس اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختیارات هیئت رئیسه مجلس باید اصلاح شود، تصریح کرد: باید وظایف و اختیارات هیئت رئیسه مجلس به صورت دقیق مشخص شود و وظایف و اختیاراتی که باعث اصلاح امور مجلس می‌شود، همچنان باقی بماند اما آن اختیاراتی که مشکلاتی را برای مجلس ایجاد کرده است، باید از هیئت رئیسه گرفته شود.

سعیدی با بیان اینکه نمایندگان در زمینه تحقیق و تفحص‌ها باید اختیارات بیشتری داشته باشند، گفت: در شرایط فعلی اعضای هیئت‌های تحقیق و تفحص بررسی‌های خود را انجام می‌دهند و در نهایت گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت و سپس به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: معمولاً اطاله دادرسی در قوه قضائیه باعث می‌شود که برخی از تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نرسد و ما به دنبال آن بودیم که کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان اصل ۹۰ تبدیل شود تا مجلس خودش اختیار برخورد با متخلفان را داشته باشد که این موضوع در مجلس دهم رأی نیاورد اما این موضوع ضرورت دارد و باید در مجلس آینده تحقق یابد.

سعیدی با اشاره به اینکه معمولاً پشت پرده بسیاری از استیضاح‌ها، سوال‌ها و تحقیق و تفحص‌ها، مسائلی است که باید مشخص و با عاملان آن برخورد جدی شود، گفت: برخی از نمایندگان با استفاده از این بازارهای نظارتی به دنبال لابی‌گری‌های خود با وزرا و دولتی‌ها هستند که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید قوی‌تر عمل کرده و با این افراد برخورد جدی کند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: