رئیس عملیات فضایی آمریکا ماهواره نور را تمسخر کرد!

کدخبر: 2352114

رئیس عملیات فضایی آمریکا ضمن تمسخر ماهواره «نور» ایران مدعی شد این ماهواره قادر نیست داده‌های اطلاعاتی قابل استفاده‌ای مخابره کند.

ژنرال «جی ریموند» رئیس عملیات فضایی و فرمانده فرماندهی فضایی آمریکا با انتشار در حساب کاربری توئیتر خود به پرتاب ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داد.

او در این پیام توئیتری که حاکی از اطلاعات اندکش در زمینه هوافضا بود، ماهواره نظامی «نور-۱» ایران را یک «یک وب‌کم لرزان در فضا» توصیف کرد که قادر نیست داده‌های اطلاعاتی قابل استفاده‌ای مخابره کند.

او در این پیام توئیتری نوشت: «اسپیس کام آمریکا به ردیابی دو موضوع PeteAFB [پرتاب موشک‌های بالستیک] و شناسایی اشیاء در مدار زمین که مرتبط با پرتاب ماهواره نور-۱ از ایران است، ادامه می‌دهد. آن‌ها تصور می‌کنند توانایی‌هایی دارند- در واقع آن یک وب‌کم لرزان در فضاست که بعید است داده‌های اطلاعاتی قابل استفاده‌ای ارائه دهد.»

او همچنین هشتگ «فضا سخت است» را ضمیمه کرد که به شدت از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت. برخی کاربران معتقدند که اظهارنظر ریموند نشانه‌ای از «انکار» در مورد آن است که کشور‌های غیر غربی توانایی دستیابی به برنامه‌های فضایی را دارند.

«فضا سخت است» جمله‌ای از تبلیغات برنامه‌های فضایی ناساست که هر زمان اشتباهی رخ دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که ریموند بدون داشتن اطلاعاتی درباره اشتباه بودن ماهواره ایرانی چنین هشتگی را فعال کرده است.

ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی کشورمان است که صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از سوی سپاه پاسداران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا اهمیت پرتاب ماهواره نور را کمرنگ نشان دهد، در حالی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر این پرتاب را «به شدت نگران‌کننده» خواند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: