پیشنهاد ویژه سرآشپز:

۳ ترفند تهیه زولبیا و بامیه خانگی که جایی نخوانده‌اید

کدخبر: 2352105

اگر به دنبال دستور پخت زولبیا و بامیه خانگی هستید یا می‌خواهید ترفندهای پخت زولبیا و بامیه خانگی را برای ماه رمضان بدانید با ما همراه شوید.

در این روزهای کرونایی یکی از سرگرمی‌های خانواده‌ها در خانه پخت نان و شیرینی است. حالا که ماه رمضان آغاز شده، می‌توانیم به منوی شیرینی‌های خانگی زولبیا و بامیه را اضافه کنیم. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که برای خرید زولبیا و بامیه نگران موارد بهداشتی باشیم یا درگیر ضدعفونی کردن، آن شویم. در ادامه چند دستور و ترفند پخت زولبیا و بامیه خانگی را به نقل از سرآشپزهای اینستاگرام می‌خوانید.

دستور تهیه زولبیا خانگی

نشاسته گل ۱ پیمانه

ماست پرچرب ۱/۲ پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ یک قاشق غذاخوری

گلاب ۱/۳ پیمانه

روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

شربت بار ۱ قاشق غذاخوری

آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری

بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری

خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری

نشاسته را در یک ظرف بریزید و به آن ماست اضافه کنید و خوب با قاشق هم بزنید تا یکدست شود. بعد به ظرفتان گلاب، زعفران، روغن و آرد را اضافه کنید. پنج الی شش دقیقه با همزن برقی خوب هم بزنید. در مرحله بعدی بکینگ پودر و خمیرمایه را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. سپس شربت بار را اضافه می‌کنیم. غلظت مواد شما باید به اندازه ماست شود. روی ظرف را بپوشانید و دو ساعت به آن استراحت بدهید تا زمانی که حجم آن دو برابر شود. بعد مایع زولبیا را داخل ظرف سس بریزید. تابه را پر از روغن کنید و رینگ فلزی را داخل روغن قرار بدهید. روغن باید داخل رینگ را پوشانده باشد. روغن باید حسابی داغ شود. برای امتحان مقدار کمی از موادتان را داخل روغن بریزید و ببینید که سریع بالا می‌آید یا نه. سپس زولبیاها را داخل رینگ بریزید تا بپزد. مایع خمیر را به شکل حلقوی داخل رینگ بریزید تا شکل زولبیا به خود بگیرد. در آخر زولبیا را داخل شربت بار بریزید. شربت شما حتما باید ولرم باشد. زولبیاها را چند ثانیه داخل شربت بار بگذارید و بعد به صافی منتقل کنید تا شربت اضافه آن از بین برود. یادتان باشد که نیازی نیست، اضافه زولبیاها را داخل یخچال بگذارید. زولبیا بر خلاف بامیه در دمای معمولی کیفیت خود را حفظ می‌کند.

طرز تهیه شربت برای زولبیا و بامیه خانگی

دقت کنید که حتما باید شربت خوبی تهیه کنید تا بامیه شما شل یا خیس نباشد. می‌توانید این شربت را یک روز قبل درست کنید. هیچ کدام از مواد لازم ذکر شده در این دستور را کم یا زیاد نکنید. نمی‌توانید آبلیمو را جایگزین جوهر لیمو کنید. گلوگز نیز باعث براق شدن و ماندگاری بیشتر بامیه شما می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شربت بار

شکر ۲ لیوان

آب ۱ لیوان

گلاب ۱/۴ پیمانه

جوهرلیمو ۱/۴ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری

هل چند عدد

گلوگز ۱ قاشق غذاخوری

در یک قابلمه شکر، آب و گلاب بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدهید تا شکر داخل آب حل شود. شعله را زیاد نکنید، چون این کار باعث شکرک زدن شربت شما می‌شود. وقتی نود درصد شکر شما آب شد، جوهرلیمو را اضافه کنید. مدام به وسیله یک برس دور ظرف را تمیز کنید تا شربت شما شکرک نزند. هرگز شربت را با قاشق فلزی هم نزنید. هنگامی که شروع به جوشیدن کرد؛ زعفران، هل و گلوگز را اضافه کنید. شربت باید خوب قوام بیاید و بعد آن را از روی گاز بردارید. غلظت شربت بار بعد از خنک شدن به اندازه عسل روان است. می‌توانید برای اطمینان بین دو انگشت خود شربت را بزنید، اگر کش آمد یعنی به قوام رسیده است. گذاشتن شربط در محیط آشپزخانه و فضای خنک ایرادی ندارد.

طرز تهیه بامیه ترد خانگی

آرد ۱ لیوان سرخالی

آب ۱ لیوان

کره نرم ۳۰ گرم

تخم‌مرغ ۲ عدد

شربت بار ۱ قاشق غذاخوری

وانیل ۱ قاشق غذاخوری

در قابلمه تفلون آب بریزید و کره و شربت بار را اضافه کنید. مواد را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا حباب‌ها روی آن نمایان شود. بعد آرد را یکباره اضافه می‌کنیم و با قاشق چوبی یا لیسک هم می‌زنیم. این مرحله را در ده دقیقه انجام دهید. حتما طی همین زمان باید انجام شود تا بامیه شما ترد شود و داخل آن خمیری نشود. خمیرتان را با لیسک مدام باز کنید تا اگر آب اضافی داخل آن است، بخار شود. خمیر را به یک بشقاب منتقل کنید و آن را باز کنید تا کمی خنک شود. دقت کنید که سرد نشود. بعد خمیر را داخل یک کاسه بریزید و تخم‌مرغ اول را با وانیل به آن اضافه کنید. حتما به موادتان وانیل بزنید تا بوی تخم‌مرغ گرفته شود. حالا تخم‌مرغ دوم را اضافه کنید. باید حاصل کار شما یک خمیر چسبنده باشد. اگر خمیر شما چسبنده نبود و وقتی بین دو انگشت قرار دادید، کش نیامد. تخم‌مرغ سوم را اضافه کنید. البته تخم‌مرغ سوم را داخل یک کاسه بریزید و کم‌کم اضافه کنید. هر بار امتحان کنید که آیا خمیر چسبنده شده یا نه. اگر به یکباره اضافه کنید، ممکن است برای خمیر شما زیاد باشد. حالا خمیرتان را در یک قیف با ماسوره بریزید. قیف را فشار دهید تا بامیه از آن بیرون بیاید. آن‌ها را داخل یک کاسه روغن سرد بریزید و هنگامی که از قیف خارج می‌شوند با قیچی برش دهید. برای راحت‌تر برش خوردن بامیه، هر بار قیچی را داخل روغن بزنید. در یک ظرف مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود. وقتی کمی گرم شد، کاسه بامیه را با روغن‌هایش یکباره به آن اضافه کنید. در لحظه اول اصلا بامیه‌ها را هم نزنید، چون هنوز نرم هستند. فقط ظرفتان را کمی تکان بدهید، وقتی بامیه‌ها خودشان را خوب گرفتند، می‌توانید هم بزنید.اجازه دهید که بامیه با همان حرارت ملایم سرخ شود. اگر حرارت را زیاد کنید، روی بامیه‌ها پخته و داخلش خام می‌ماند. در آخر بامیه‌ها را در شربت بار خنک بریزید تا دو دقیقه باقی بماند. سپس داخل صافی بریزید تا شربت اضافه‌اش گرفته شود.

چطور زولبیای رنگی درست کنیم؟

زولبیای قرمز رنگ را با پودر لبو که از آب لبو تهیه شده، زولبیا قهوه‌ای با کاکائو یا پودر کاکائو، زولبیا زرد رنگ با زعفران و زولبیای سبز با قطره خوراکی سبز تهیه می‌شود. البته می‌توانید غیر از رنگ سبز، درمورد بقیه رنگ‌ها هم از رنگ خوراکی استفاده کنید. در همان مرحله که زعفران را به زولبیا اضافه می‌کردیم، به جای آن می‌توانید این رنگ‌ها را اضافه کنید. نوش جان.

منابع:

صفحه اینستاگرام mersedeh_cooking

صفحه اینستاگرام shooka_kitchenet

صفحه اینستاگرام soheila_toghiani_1352

ارسال نظر: