غرب‌زدگی از زمان صفویه شروع شد

کدخبر: 2352051

اصغر طاهرزاده شب گذشته پنجم اردیبهشت ماه در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما مسلمانان همیشه به قرآن رجوع داشته‌ایم اما نحوه رجوع اهمیت دارد. حیات زندگی بشر در 500 سال پیش به‌گونه‌ای بود که بازار، تعلیم و تربیت و ... بر اساس قرآن اداره می‌شد تا این‌که بشر با دنیای مدرن مواجه شد. دنیای مدرن وعده‌هایی داد مبنی بر این‌که هم زندگی مدرن داشته باشید و هم متدین باشید اما بعداً به وعده‌های خود نتوانست عمل کند.

نسیم آنلاین : اصغر طاهرزاده شب گذشته 5 اردیبهشت ماه در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما مسلمانان همیشه به قرآن رجوع داشته‌ایم اما نحوه رجوع اهمیت دارد. حیات زندگی بشر در 500 سال پیش به‌گونه‌ای بود که بازار، تعلیم و تربیت و ... بر اساس قرآن اداره می‌شد تا این‌که بشر با دنیای مدرن مواجه شد. دنیای مدرن وعده‌هایی داد مبنی بر این‌که هم زندگی مدرن داشته باشید و هم متدین باشید اما بعداً به وعده‌های خود نتوانست عمل کند.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: نمی‌خواهم سیاسی و تئولوژیک بحث کنم بلکه آنتولوژیک بحث می‌کنم که رجوع ما به قرآن چگونه باید باشد تا دوباره بازی نخوریم! دنیای مدرن در ادامه با دو جنگ جهانی مواجه شد و دوباره خیلی چیزها را بازتعریف کرد. به‌عنوان‌مثال پست‌مدرنیسم ازاینجا شروع شد. در این شرایط مسلمانان به این نتیجه رسیدند که به قرآن احتیاج دارند و بازگشت به قرآن در کل جهان اسلام آغاز شد.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی در برنامه تلویزیونی «سوره» در ادامه سخنان خود گفت: اواخر صفویه غرب‌زدگی در ایران شروع می‌شود تا این‌که قاجار سر کار می‌آید. قاجار در ایرانیت خیلی جا نداشت و درواقع درک تمدن ایرانی نداشت. به همین خاطر غرب‌زدگی شدیدی را شاهد هستیم. به‌عنوان‌مثال ناصرالدین‌شاه به اروپا می‌رود و از اتریش خاک می‌خرد و می‌گوید خاک آنجا بهتر است!

اصغر طاهرزاده سپس عنوان کرد: امیرکبیر برای این کشته شد که نمی‌خواست غربی شدن را بپذیرد و بر بومی بودن حیات خودمان تأکید داشت. چون مزاحم غربی شدن بود او را کشتند. در این زمان رجوع به قرآن را در ایران شاهد هستیم. عده‌ای قرآن را در عین اصالت دادن به مدرنیته می‌خواستند. امثال آقای بازرگان که تحصیل کرده فرانسه بود می‌گفتند می‌توانیم هم دین داشته باشیم و هم حیات مدرن و دین فقط به عبادات فردی محدود شود؛ دقیقاً مانند مسیحیان.

وی افزود: اما نسل دیگری آمدند که می‌گفتند باید با اسلام نظام اقتصادی و آموزشی و فرهنگی‌مان را بسازیم. در این برهه این سؤال پیش آمد که قرآن وسیله حیات دینی در ازای فرار از جهان است یا وسیله حیات دینی در عین زندگی دینی؟ متفکرینی پیدا شدند که گفتند به‌جای فرار از دنیای جدید آن را بشناسیم و در همین جهان قرآنی زندگی کنیم. ما عقل مدرن را منکر نیستیم بلکه با سکولاریته، پوزیتیویسم، اومانیسم و استکبار مخالفیم.

اصغر طاهرزاده در پایان سخنان خود اظهار داشت: قرآن را نباید مثل دالای لاما بخوانیم که فقط بخواهیم خلأ روحی‌مان را این‌گونه جبران کنیم. سکولاریته ضد دین نیست اما مثلاً می‌گویند ما با مثنوی یا قرآن در کنار دنیای مدرن خلأهایمان را پر می‌کنیم تا ساحاتی از انسان که دنیای مدرن جوابگو نیست را پاسخ دهیم. این روش صحیح رجوع به دین و قرآن نیست بلکه یک راهکار روان‌شناسانه است برای رفع خلأهایی که دنیای مدرن پر نکرده است.

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به خوانش بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» با موضوع «چرا نام رمضان را بر این ماه قرار داده‌اند؟» پرداخت.

زندگی‌نامه و فعالیت‌های قرآنی سید جمال‌الدین اسدآبادی بخش دیگری از اولین قسمت برنامه تلویزیونی «سوره» بود و در ادامه گفتگو میان مهدی حمزه‌نژاد و نسیم اشرافی پژوهشگران حوزه معماری، با موضوع «نسبت معماری و قرآن» صورت گرفت.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:45 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر: