جنبش دانشجویی خواهان شفافیت صدا و سیماست

کدخبر: 2352039

دفتر تحکیم وحدت طی نامه ای به ریاست سازمان صدا و سیما، خواستار شفافیت در متن قرار دادها، معاملات و ساختار مالی سازمان در یک ماه آینده شد.

دفتر تحکیم وحدت طی نامه ای به ریاست سازمان صدا و سیما، خواستار شفافیت در متن قرار دادها، معاملات و ساختار مالی سازمان در یک ماه آینده شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت جناب آقای علی عسگری

صداوسیما در روزهای سخت بحران کرونا در تلاش بود تا با ارتقای برنامه های خود، نقش خوبی را در این ایام ایفا کند. اگرچه که انتقادات جدی به برنامه ها وجود دارد که در ادامه مفصلا خدمتتان ارائه خواهد شد، ضمن عرض خسته نباشید نکاتی چند به نظر می رسد که لازم است آن را متذکر شویم.

اولاصداوسیما در مسیر تبدیل شدن به رسانه ی ملی به ایجاد اعتماد متقابل میان خود و مخاطبینش نیاز دارد، جهت تحقق این امر لازم است که در بازتاب صادقانه ی انتقادات نسبت به خود دقت کافی را داشته باشد. مصداق آن را میتوان انتقاداتی دانست که نسبت به سریال پایتخت وارد بود و سازمان میتوانست با پذیرش این انتقادات و حرکت در جهت اصلاح آن، به وظیفه حق گرا و انتقاد پذیر بودن خود عمل کند، حال آنکه سیاست توجیه را جایگزین پذیرش انتقادات دانست. رسانه ملی برای آن که بتواند ابزاری برای بیان مطالبات عمومی از مسئولین باشد، ابتدائا باید مسیر نقدپذیری را از خود شروع کرده و صادقانه نقدها را بپذیرد و به آنان پاسخ دهد.

دوما ایجاد و تبیین دوگانه غلطی که میتواند سد اعتماد عمومی مردم را نسبت به سازمان بشکند، دوگانه ای به نام امید و آگاهی خواهد بود. متاسفانه شاهد بودیم به دلیل سوال بازیگری، یک برنامه تلویزیونی قطع شد و در انتهای برنامه دلیل قطعی را رسالت امید بخشی برنامه دانستند. اگرچه که در روزهای بعد تلاش شد با پخش برنامه هایی به سوالات پرسیده شده پاسخ داده شود، اما نباید فراموش کرد که همین مصادیق می تواند افکار عمومی را در رابطه سیاست های حاکم بر رسانه ی ملی تحت الشعاع قرار دهد و این ذهنیت را به وجود آورد که سازمان صداوسیما به جای آگاهی بخشی به تبلیغ و فیلتر واقعیت روی آورده است. لازم به ذکر است که موارد مطروحه چند مصداق می باشد و نمیتوان آن را به تمام برنامه ها نسبت داد مانند برنامه هایی که در راستای کاهش التهابات اجتماعی تلاش کردند، اما به دلیل اهمال در همین مصادیق لازم است جهت رفع این مشکلات ریشه ای اقدامات جدی و عملی صورت گیرد.

سوما طی چند روز اخیر مطالبه ای در خصوص میزان درآمد بعضی از کارکنان و مجریان صداوسیما مطرح شده است.

بی توجهی و اهمال در اجرای قوانین مصوب باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده که هر روز باعث تخریب جدی وجهه رسانه ملی جمهوری اسلامی می شود، عامل حل این مسائل محقق کردن شفافیت در ساختار صدا و سیما می باشد. براساس بند ب ماده ۳ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، صداوسیما مکلف است متن قراردادها، معاملات و… که در بند مذکور موجود است را در پایگاه اطلاعات وارد نماید. این پایگاه از چند سال پیش توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه‌اندازی شده و امکان بارگذاری متن قراردادهای موضوع این بند نیز فراهم شده است. اما متاسفانه اقدامی از ناحیه ی سازمان برای بارگذاری قراردادها صورت نگرفته، حال آنکه رسانه ی ملی برای اینکه دیده بان شفافیت باشد، موظف است از قواعد شفافیت پیروی کرده و ابتدائا اصلاح را از خود شروع کند.

با توجه به اینکه تا به حال این قانون مورد غفلت قرار گرفته، طبق این قانون از شما درخواست می شود در طی یک ماه آینده شروع به بارگذاری اسناد مذکور در متن قانون کرده و اجازه ندهید، شبهات اعتماد ملت را نسبت به تنها رسانه ی ملی مخدوش نماید.

لازم به ذکر است در صورت قصور در اجرای قانون تا روز ۷ خرداد ۹۹ دفتر تحکیم وحدت به منظور احقاق حق آگاهی ملی، این مسئله را از نهادهای قانونی پیگیری خواهد نمود.

«دفتر تحکیم وحدت»

ارسال نظر: