چگونه برای ماه رمضان نیت روزه کنیم؟

کدخبر: 2351951

چطور باید برای ماه رمضان نیت روزه کنیم؟ در ادامه برای پاسخ به این سوال و چگونگی نیت روزه در ماه رمضان این مطلب را بخوانید.

روزه آن است که انسان برای تذلّل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم و انجام فرمان او با قصد قربت از اذان صبح تا مغرب از انجام کارهایی که روزه را باطل می‏کنند خودداری نماید. (۱)

برای‌ صحت روزه‌ نیت‌ شرط‌ است، اگر به‌ طور اتفاقی‌ از صبح‌ صادق‌ تا غروب‌ آفتاب‌ از خوردن‌ و نوشیدن‌ و جماع‌ اجتناب‌ ورزید ولی‌ نیت‌ روزه‌ را نکرده‌ بود، چنین‌ روزه‌ای‌ صحیح‌ نیست.

البته لازم نیست انسان نیّت روزه را به زبان یا حتی از قلب خود بگذارند، بلکه همین قدر که برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند، انجام ندهد، کافی است و برای آن که یقین کند تمام این مدت را روزه بوده، باید (مکارم، احتیاطأ) مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند، خودداری نماید. (۲)

آیت الله مکارم شیرازی: روزه از عبادات است و لازم است با نیّت به جا آورده شود، در موقع نیّت لازم نیست به زبان بگوید، یا از قلب خود بگذراند همین اندازه که در نظرش این باشد که براى اطاعت فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب کارهایى که روزه را باطل مى‏ کند ترک نماید کافى است.

پی نوشت: ۱- رساله ۱۶ مرجع جلد ۱، قبل م ۱۵۵۰ ۲- توضیح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۵۰؛ العروه الوثقی، ج ۲، کتاب الصوم، فصل فی النیه؛ منهاج الصالحین، ج ۱، م ۹۷۰ و ۹۷۵؛

«شهر سوال»

ارسال نظر: