چطور برای ورود به ماه رمضان امسال آماده شویم؟

کدخبر: 2351851

شرایطی که به دلیل مشکلاتی که ویروس کرونا پیش آورده خیلی کسب و کارها تعطیل شده‌اند و از رونق افتاده‌اند، لذا این ماه مبارک باید حقیقت مواسات بین مؤمنین رعایت شود.

حجت الاسلام ابوالفضل ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی (ره) به مناسبت در پیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: در ایام پایانی ماه شعبان قرار داریم و تا چند روز دیگر هلال ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد، ماهی که همه به میهمانی خدای متعال دعوت شده‌اند. از ابتدای ماه رجب در دعاهائی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است به این نکته توجه داده شده است که آماده برای ماه مبارک رمضان باشید.

خدایا ما را به ماه رمضان برسان

وی‬ در‬ این‌ باره گفت: سید بن طاووس از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند که به هنگام رؤیت هلال ماه رجب این طور دعا می‌کردند: و روی‏ أنه صلی الله علیه و آله کان إذا رأی هلال رجب قال اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان‏؛ خدایا ماه رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان.

وی افزود: همچنین در اواخر دعایی که از جناب محمد بن عثمان نایب دوم امام زمان (ع) نقل شده که در هر روز از ماه رجب خوانده شود از خدای متعال می‌خواهیم که خدایا ما را به ماه رمضان برسان «و بلِّغنا شهر الصیام».

توصیه‌های امام رضا (ع) به اباصلت

این کارشناس دینی با بیان اینکه در ماه شعبان نیز اهل بیت علیهم السلام، شیعیان خود را برای آغاز ماه مبارک رمضان و میهمانی خدای متعال آماده می‌کردند، گفت: وقتی در آخرین جمعه از ماه شعبان اباصلت به محضر علی بن موسی الرضا (ع) رسید، حضرت به او فرمود: «ای اباصلت اکثر ماه شعبان گذشت و این آخرین جمعه از آن است، لذا بکوش تا کم کاری‌هایی که تا قبل از این انجام دادی را جبران کنی و اوقاتت را صرف اموری کن که تو را در این مسیر کمک می‌کند. بسیار دعا و استغفار کن و سعی کن قرآن زیاد تلاوت کنی و به سوی خدای متعال توبه از گناهانت کن تا اینکه وقتی ماه مبارک رمضان به سوی تو روی می‌آورد، خالص شده باشی و با قلب و روحی پاک به میهمانی خدای متعال وارد شوی، لذا اگر امانتی بر گردنت داری آن را ادا کن و اگر از مؤمنی حقد و کینه در قلبت داری آن را بیرون بیانداز و سعی کن هیچ گناهی در نامه اعمالت باقی نماند، الا اینکه با توبه خود آن گناه را پاک کرده باشی و در آخر حضرت فرمودند در این باقیمانده از ماه شعبان این دعا را زیاد بخوان: «اللهم إن لم تکن غفرت لنا فیما مضی‏ من‏ شعبان‏ فاغفر لنا فیما بقی منه».

فرصتی طلایی برای تقرب به خدای متعال و آمرزش گناهان

استاد حوزه علمیه امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام محمد باقر (ع) نقل می‌کنند: سه روز مانده بود به پایان ماه مبارک رمضان که پیامبر (ص) به بلال امر فرمودند: اعلام کن که مردم جمع شوند پس از جمع شدن ایشان حضرت بالای منبر رفتند و پس از حمد و ثنای الهی فرمودند: أیها الناس إن هذا الشهر قد خصکم الله به و حضرکم فیه و هو سید الشهور و لیلة فیه خیر من ألف شهر یغلق فیه أبواب النار و یفتح فیه أبواب الجنان فمن أدرکه و لم یغفر له فأبعده الله تعالی‏؛ ‌ ای مردم به درستی که ماه رمضان ماهی است که خدای متعال آن را به شما اختصاص داده است و زمان آن فرا رسیده. این ماه برترین ماه‌ها است و شبی در آن قرار دارد که برتر از هزار ماه است درهای جهنم در این ماه بسته و درهای بهشت باز است، لذا کسی که ماه رمضان را درک کند و خدای متعال او را نیامرزیده باشد، جزو کسانی است که از درگاه الهی به دور است یعنی هلاک شده است.

شهر المواسات

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: پس این ماه فرصتی طلایی برای تقرب به خدای متعال و آمرزش گناهان است، لذا پیامبر اکرم (ص) در دو خطبه‌ای که از ایشان نقل شده که یکی از آنها در آخرین جمعه از ماه شعبان بوده و دیگری هم با توجه به مضمون آن در اواخر این ماه بوده اوصاف فراوانی را برای این ماه ذکر فرموده‌اند که یکی از آن ویژگی‌ها نام گذاری این شهر به «شهر المواساة» است.

وی با تأکید بر اینکه مواسات با مساوات فرق می‌کند، اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی: «مواسات با مساوات فرق دارد؛ برابری نیست. مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور. انسان وظیفه بداند؛ کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی. این مواسات است.»، لذا فرمودند و لو به یک دانه خرما و یک نوشاندن آب در افطاری دادن دیگران سهیم باشید.

استاد حوزه علمیه افزود: این ویژگی که در ماه مبارک بر روی آن تأکید شده در شرایط امسال بسیار با اهمیت است. شرایطی که به دلیل مشکلاتی که ویروس کرونا پیش آورده خیلی کسب و کارها تعطیل شده‌اند و از رونق افتاده‌اند و بسیاری از کارگران که روزمزد بودند دیگر توانایی تأمین درآمد خانوار خود را ندارند، لذا این ماه مبارک باید حقیقت مواسات بین مؤمنین رعایت شود؛ شیوه‌ای که اهل بیت علیهم السلام به ما تعلیم داده‌اند و در جریان نزول آیات سوره هل أتی افطار خود را به یتیم و مسکین و فقیر بخشیدند و یا امیرالمومنین (ع) شبانه نان و ارزاق به خانه فقرا می‌بردند و امام سجاد (ع) آن قدر بر دوش خود ارزاق برای فقرا حمل کرده بودند که به هنگام غسل امام محمد باقر (ع) فرمودند شانه‌های حضرت پینه بسته بود.

وی در پایان گفت: البته مواسات فقط منحصر به کمک مالی نیست، کمک فکری برای کسانی که ممکن است این شرایط عقاید آنها متزلزل کرده باشد و روحیه دادن به کسانی که به این بیماری مبتلا شدند و یا عزیز خود را از دست دادند همه اینها مصداق مواسات است، لذا همان‌طور که پیامبر، ماه رمضان را ماه مواسات نامیدند و اهل بیت (علیهم السلام) در طول زندگی خود با مؤمنین مواسات داشتند. از خدای متعال درخواست می‌کنیم توفیق مواسات در همه امور را در این ماه و در سائر ایام به همه مؤمنین و مومنات عنایت فرماید و این کار جز با عنایت خدای متعال و دعای امام زمان (عجل الله) میسر نمی‌شود، زیرا امام صادق (ع) در روایتی فرمودند مواسات با برادر مؤمن از سخت‌ترین کارهاست و اگر کسی این توفیق را حاصل کند در پیش چشم رسول خدا بسیار عظیم و بزرگ است، زیرا در روایتی امام حسین (ع) از امیرالمومنین (ع) نقل می‌کنند که عظیم‌ترین مردم در چشم پیامبر کسی بود که بهترین مواسات و کمک رسانی به مؤمنین را داشت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: