جوبایدن: لازم باشد با ایران وارد جنگ خواهیم شد

منتظران ایرانی «بایدن» به دنبال سراب

کدخبر: 2351826

دموکرات ها بیشترین فشارها و تحریم ها را علیه مردم و کشور ایران تحمیل کرده اند. به گونه ای که آمریکا از آغاز انقلاب ۳۵بار ایران را تحریم کرده که ۲۴بار آن توسط دموکرات‌ها و ۱۱بار بوسیله جمهوری‌خواهان بوده است.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: در حالی که به انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم و آرایش انتخاباتی آمریکا تقریبا روشن شده و با کنار کشیدن نامزدهای دموکرات از الیزابت وارن تا برنی سندرز به نفع جوبایدن، کاندیداهای نهایی آمریکا مشخص شده است، عده ای در داخل ایران تصمیمات و واکنش های خود را به نتایج انتخابات آمریکا گره زده و منتظر انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا هستند.

جمعی از اصلاح طلبان و اعضای دولت روحانی مکررا با طرح مساله واهی تفاوت میان دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا، منتظر روی کارآمدن رئیس جمهوری دموکرات هستند و به همین دلیل راهبرد انتظار و صبر را در پیش گرفته اند و در برابر اقدامات خصمانه آمریکا اقدام متقابلی نمی کنند به خیال و وهم اینکه در دولت بعدی آمریکا بتوانند مذاکره ای شکل بدهند.

از دیدارهای محرمانه و مخفی بعضی مقامات دولت با جان کری و مقامات دولت دموکرات سابق آمریکا تا تیترها و یادداشت های علنی ژورنالیست های آنها، همگی حکایت از انتظار برای روی کارآمدن فردی چون جوبایدن است. در همین راستا احمد نقیب زاده چندی پیش در روزنامه سازندگی می نویسد: «اگر ایران شانس بیاورد و در آمریکا دموکرات‌‌‌ها به پیروزی برسند، در آن صورت احتمال مذاکره مطلوب برای دو طرف بیشتر خواهد شد.»

اما حقیقت ماجرا این است که نه تنها تفاوت ماهوی بین دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا در خصومت ورزی علیه ایران وجود ندارد، بلکه تاریخ بیانگر آن است که اتفاقا دموکرات ها بیشترین فشارها و تحریم ها را علیه مردم و کشور ایران تحمیل کرده اند. به گونه ای که آمریکا از آغاز انقلاب ۳۵بار ایران را تحریم کرده که ۲۴بار آن توسط دموکرات‌ها و ۱۱بار بوسیله جمهوری‌خواهان بوده است. و حتی باراک اوباما که از نظر بعضی مودب و باهوش است، به تنهایی با اعمال 11 تحریم علیه ایران رکورددار است و به اندازه تمامی جمهوریخواهان تاریخ آمریکا ایران را تحریم کرده است.

هچنین برخلاف بزک کردن جو بایدن توسط غرب گراهای داخلی نگاهی به مواضع و اقدامات نشانگر عمق خصومت و دشمنی جوبایدن معاون سابق اوباما در دوران ریاست جمهوری اش علیه ایران می باشد.

بایدن حامی حمله به عراق و افغانستان

جوزف رابینت بایدن پس از 11 سپتامبر سال 2001، از سیاست های دولت بوش برای حمله به افغانستان حمایت کرد و اعلام کرد که صدام حسین نیز تهدید بزرگی به شمار می رود. در سال 2002 بایدن اعلام کرد که صدام حسین تهدیدی برای امنیت ملی امریکا به شمار می رود که امریکا باید این تهدید را حذف کند. در ماه اکتبر سال 2002، بایدن از جمله سناتورهایی بود که به جنگ در عراق رای مثبت داد و مدت ها از برنامه اشغال عراق حمایت می کرد اما همواره این نکته را نیز یادآور می شد که جنگ عراق باید به جنگی بین المللی تبدیل شود و نیروهای بیشتری عازم عراق شوند.

بایدن: من صهیونیست هستم

جو بایدن در گفتگو با شبکه اول تلویزیون اسرائیل می گوید : «من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می کنم و به وجود اسرائیل و ملی گرایی یهودیان سخت پای بندم.»

بایدن در فیلم زیر نیز مجدد به صهیونیست بودن خود افتخار می کند و می گوید: «وقتی سناتور جوانی بودم، می گفتم اگر یهوی بودم حتما صهیونیست می شدم. بعدها متوجه شدم صهیونیست هستم. برای صهیونیست بودن حتما لازم نیست یهودی باشی»

حمایت من از اسرائیل از درون من نشات می گیرد

جو بایدن چندی پیش در میان کارزار انتخاباتی درون حزبی دموکرات ها در واکنش به طرح چند سناتور دموکرات که از رقبای وی در انتخابات نیز محسوب می‌شدند، درباره مشروط کردن کمکهای آمریکا به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این طرح کاملا ظالمانه است و مشروط کردن کمکهای نظامی واشنگتن به تل آویو یک اشتباه بزرگ خواهد بود .

جو بایدن از حامیان اصلی اتحاد آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در سال 2008 وی در «شورای دموکراتیک ملی یهودی» گفته بود، حمایت من از اسرائیل از دورن من نشات می‌گیرد، به قلب من می‌رود و در نهایت در مغز من تمام می‌شود.»

جوبایدن در سال 1986 نیز گفته بود: « دلیلی ندارد که بابت حمایت از اسرائیل عذرخواهی کنیم. این حمایت ۳ میلیارد دلاری بهترین سرمایه‌گذاری ما است. حتی اگر اسرائیلی وجود نداشت، آمریکا باید یک اسرائیل جدید اختراع می‌کرد تا منافع خود در منطقه را تامین کند.»

لازم باشد با ایران وارد جنگ خواهیم شد

در روزهایی که ایران و 1+5 در حال رسیدن به توافق نهایی و امضای برجام بودند، جو بایدن در موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن صحبت می‌کند، و با بیان اینکه وقوع جنگ با ایران امری «غیرقابل پیش‌بینی» است، گفت با این حال «در صورتی که لازم باشد، اتفاق خواهد افتاد. این ریسکی است که اگر ایران به سمت بمب حرکت کرد، ما باید بپذیریم.»

باید معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا به استقرار کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا برای محافظت از کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس به دنبال توقیف کشتی «مرسک» به دلایل حقوقی در آب‌های خلیج‌فارس توسط ایران اشاره می کند و می گوید: «ما آماده استفاده از زور هستیم. فقط کافی است به اخباری که امشب درباره آنچه که ما در تنگه‌‌ها صورت دادیم، گوش دهید.»

جوبایدن در ادامه با رد خواسته‌های ایران برای لغو فوری تحریم‌ها در توافق نهایی هسته‌ای، خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران می شود و می گوید: «ما نه تنها سخت‌ترین نظام تحریم در تاریخ را (علیه ایران) کنار هم قرار دادیم بلکه فراگیرترین تحریم‌ها علیه ایران را ایجاد کردیم.»

بایدن به دنبال برجام موشکی و منطقه ای

برخلاف بزک کردن های غرب گرایان داخلی، جوبایدن از تصمیم خود برای آنچه «تقویت» و «گسترش برجام» معرفی کرده خبر داده است. یورونیوز در این خصوص می گوید : «بایدن همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به «تقویت» و «گسترش» برجام اقدام خواهد کرد.

جوبایدن اما در توضیح «تقویت و گسترش برجام» به شروط بعدی خود برای بازگشت به برجام که امتیاز دادن های منطقه ای و امنیتی است اشاره می کند و منظور خود از گسترش برجام را شفاف می کند: «در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تاکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود.»

بایدن قبلا هم در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داد، گفته در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی برتمدید برخی مفاد همان بند موسوم به غروب برجام است که فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را تا سال 2025 محدود می‌کند و به نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است

جو بایدن حتی پس از توافق برجام گفته بود : « این توافق به معنای آن نیست که ما سایر تهدیدهای غیرهسته‌ای از جانب ایران را نادیده می‌گیریم. ما در دولت از تمامی اختیارات مورد نیاز برای تحریم ایران به واسطه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی داریم و ما از این اختیار استفاده می‌کنیم.»

نهایتا اینکه برخلاف تبلیغات جریانی خاص در داخل که گویا اشتراک منافعی با دموکرات های آمریکایی نیز دارند، نه تنها از دموکرات ها بلکه از جوبایدن هم آبی گرم نمی شود و اظهارات و عملکرد گذشته جوبایدن نشانگر آن است که راهبردهای خصمانه آمریکا در قبال ایران تغییر ماهوی نخواهد کرد که اتفاقا با آمدن دموکرات ها شدیدتر و البته هوشمندانه تر خواهد شد. در حوزه برجام نیز همانطور که ملاحظه شد جوبایدن دموکرات دقیقا همان سیاست ترامپ یعنی گسترش برجام به حوزه های منطقه ای و موشکی و مادام العمر کردن محدودیت های برجامی ایران را دنبال می کند.

حجم ویدیو: 930.58K | مدت زمان ویدیو: 00:00:34 دانلود ویدیو
ارسال نظر: