انفعال آموزش و پرورش و بلاتکلیفی دانش‌آموزان برای امتحانات

کدخبر: 2351771

در حالی که دانشگاه‌ها نسبت به تعیین تکلیف نیمسال تحصیلی به توافق رسیدند، اما بسیاری از مقاطع تحصیلی برای برگزاری امتحانات بلاتکلیف هستند.

در روز‌هایی که ورود مهمان ناخوانده کرونا مردم سراسر دنیا را به خانه نشینی اجباری دعوت کرده و به تبع آن مدرسه و دانشگاه‌ها هم به سبب تاثیرگذاری بالا بر کنترل میزان شیوع و مواجهه با عامل بیماری زا تعطیل شده اند؛ حال و هوای آموزش تغییر رویکردی ۱۸۰ درجه‌ای به خود دیده است و متولیان امر تعلیم و تربیت و حتی محصلان ناگزیر به کوچ اجباری شدند آن هم از شیوه سنتی با قدمت چند صد ساله به روشی نوین که شاید کمتر به آن پرداخته شده بود یا رسمیت داشت.

آموزش مجازی در نظام آموزش و پرورش ما همان روش تدریسی است که تا چند وقت پیش به عنوان یک فانتزی روی کاغذ مطرح بود و هر از گاهی هم یادی از آن می‌شد و گاه به صِرف استفاده از یک فایل پاورپوینت یا نسخه الکترونیکی کتاب درسی ادعای روش تدریس نوین وجود داشت.

در شرایطی که حدود ۲ ماه است مدارس به اجبار باید آموزش‌های مجازی را در دستور کار خود قرار دهند، بسیاری از خلاء‌های موجود که تا امروز توجه چندانی به آن نمی‌شد خودنمایی می‌کند حال مشخص می‌شود که آموزش مجازی به صرف وجود یک ویدئو پروژکتور یا یک فایل پاورپوینت تعریف نمی‌شود.

اینجاست که معلوم می‌شود آموزش و پرورش توجه چندانی به آموزش مجازی نداشته است و در اوضاع و احوالی که احتمال برگزاری آزمون‌های پایانی غیر حضوری دور از ذهن نیست هزاران سوال و، اما و اگر برای دانش آموزان و والدین آن‌ها مطرح شده است حال بماند که قریب به یک ماه تا اتمام سال تحصیلی وجود دارد و هنوز دانش آموزان بلاتکلیف نسبت به برگزاری امتحانات هستند.

وعده‌ای متقن در زمانی مبهم!

در شرایطی که آموزش مجازی جزء جدا نشدنی نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود و کم و بیش دانش‌آموزان با آن ارتباط چندان قابل قبولی نگرفته اند، باید با این موضوع هم دست و پنجه نرم کنند که زمان برگزاری امتحانات پایان سالشان کی خواهد بود، در این شرایط محصلان به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه بیش از پیش دغدغه‌مند هستند و نگران از تغییر تقویم آموزشی و تاثیر آن بر دوره آموزشی سال بعد.

همین چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۴ تا ۶ هفته‌ای سال تحصیلی سخن گفت، اما در شرایطی که هنوز معلوم نیست اتمام سال چه زمانی باشد این افزایش ۴ تا ۶ هفته‌ای موجب سردرگمی و ابهام بیشتر برای دانش آموزان شده است؛ موضوعی که به زعم آموزش و پرورشی‌ها همچنان پاسخ آن به ستاد ملی مبارزه با کرونا وابسته است و گویی ورود وزارت متولی نظام تعلیم و تربیت کشور در این مورد موضوعیتی ندارد.

این همه ماجرا نیست و علاوه بر آن داوطلبان کنکوری هم با اعلام برگزاری کنکور در هفته سوم تیر ماه دچار نگرانی هستند و برخی از آن‌ها با توجه به شرایط فعلی خواستار افزایش زمان مطالعه و به تعویق انداختن کنکور شدند، اما آن طور که وزیر آموزش و پرورش تاکید داشت بر اساس برنامه ریزی‌های در نظر گرفته شده و با احتساب پایدار بودن شرایط فعلی، بزرگترین ماراتن علمی کشور در هفته سوم تیر ماه برگزار خواهد شد.

سکوت در برابر اعلام شرایط برگزاری امتحانات؛ انفعال یا احتیاط؟

آنچه در بلاتکلیفی اوضاع و احوال این روز‌های دانش آموزان بسیار قوت گرفته، موضع سکوتی است که آموزش و پرورشی‌ها نسبت به اعلام شرایط برگزاری امتحانات پایان سال دارند، البته در این میان دانش آموزان دوره ابتدایی و کلاس دوازدهمی شرایط بهتری دارند و حداقل تا حدی وضعیت شان مشخص شده است.

چند روز قبل بود که رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی از لغو برگزاری آزمون هماهنگ پایه ششم خبر داد همچنین حاجی میرزائی برگزاری امتحانات نهایی به روش حضوری را تعیین تکلیف کرد، اما در این اوضاع ۱۰ پایه تحصیلی دیگر چه سرنوشتی دارند؟

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت که با سنجش و ارزیابی در هر سطحی مخالف نیستیم، اما اینکه تمام اهداف تعلیم و تربیت با یک آزمون مورد توجه باشد مخالفیم، در آموزش و پرورش یکی از اهداف ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر است، اما اهداف مخصوص به خود را هم مورد توجه داریم.

او با توحه به گلایه‌های دانش آموزان داوطلب کنکور تاکید کرد: ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با سوابق تحصیلی است و فقط ۱۵ درصد از رشته‌های خاص با روش کنکور پذیرش دانشجو دارند که در این مورد هم امیدواریم ارزش سوابق تحصیلی به گونه‌ای لحاظ شود تا صرف برگزاری یک آزمون برای ورود به رشته‌های خاص لحاظ نشود.

کمرئی با بیان اینکه اصل بر اتمام کتاب‌های درسی با توحه به آموزش‌های موجود هستیم، تاکید کرد: تابع تصمیم ستاد ملی کرونا خواهیم بود تا تاریخ‌های مختلفی برای برگزاری امتحانات نداشته باشیم و متناسب با شرایط عمل کنیم.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: