رازهای نفت؛ تولیدی که سود ندارد

کدخبر: 2351682

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: در حال حاضر تولیدکننده نفت نه تنها نفت تولیدی خود را با قیمت صفر دلار در اختیار طرف تقاضا قرار می‌دهد؛ بلکه حتی حاضر است هزینه‌های مربوط به انتقال و ذخیره‌سازی طرف تقاضا را نیز به ازای هر بشکه از جیب خود پرداخت کند.

محمدعلی خطیبی مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به تحولات اخیر بازار نفت و منفی شدن قیمت نفت آمریکا گفت: منفی شدن قیمت نفت آمریکا در بازار فیوچر اتفاق افتاده است. در حال حاضر برای تولیدات آتی تقاضایی وجود ندارد و از طرفی برای تولیدکنندگان نیز صرفه اقتصادی ندارد که تولید خود را قطع کنند زیرا خسارت وارد شده به تولیدکنندگان در شرایطی که نفت را به قیمت‌های پایین و حتی منفی بفروشند کمتر از حالتی که کلا تولید خود را متوقف کنند.

وی افزود: از طرفی در طرف تقاضا در بازار فیوچر هم هیچ انگیزه‌ای برای دریافت نفت وجود ندارد؛ چون همه ذخایر موجود پر شده است و از طرفی در بازار نفت نیز تقاضایی برای خرید نفت و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی وجود ندارد. در نتیجه طرف تقاضا نیز اگر اقدام به خرید کند این نفت روی دستش می‌ماند و مجبور است هزینه‌های انتقال و ذخیره‌سازی را نیز از جیب بپردازد.

خطیبی توضیح داد: یعنی الان با شرایطی مواجه هستیم که تولیدکنندگان هر طور شده می‌خواهند نفت خود را تولید کنند و از طرفی متقاضیان نیز نمی‌خواهند نفت را دریافت کنند. برای همین در شرایط عرضه و تقاضای فعلی، قیمت به نفع طرف تقاضا حرکت کند و حتی منفی شده است.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: حالا معنای قیمت منفی چیست؟ به این معنا است که تولیدکننده نفت حاضر است نه تنها نفت تولیدی خود را به صورت رایگان و با قیمت صفر دلار در اختیار طرف تقاضا قرار دهد؛ بلکه حتی حاضر است هزینه‌های مربوط به انتقال و ذخیره‌سازی طرف تقاضا را نیز به ازای هر بشکه از جیب خود پرداخت کند که این مبلغی که طرف عرضه پرداخت می‌کند در قالب قیمت منفی نفت خودش را نشان داده است.

وی اظهار داشت: برای تولید نفت یک هزینه سرمایه‌ای وجود دارد و یک هزینه عملیاتی. قیمت فعلی نفت نمی‌تواند هزینه‌های عملیاتی را پوشش دهد و در نتیجه تولیدکنندگان ضرر می‌کنند. اما در صورت توقف تولید هزینه‌های سرمایه‌ای نیز به خسارت تولیدکنندگان اضافه می‌شود. از طرفی طبق قوانین ایالات متحده در صورت توقف تولید نفت، تولیدکنندگان با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد در نتیجه طبق محاسباتی که به وجود آمده، فروش نفت با قیمت منفی زیان کمتری نسبت به توقف تولید نفت برای آنها دارد؛ فلذا شاهد قیمت‌های منفی در بازار نفت بودیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: